صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آزادی بیان به سبک سوئد؛ محکومیت جهانی در پی هتک حرکت قرآن کریم

۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱:۱۱
کد خبر: ۴۷۲۰۸۵۲
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
هتک حرمت قرآن کریم در سوئد با موج گسترده اعتراضات و محکومیت‌ها در سراسر جهان مواجه شده است.

خبرگزاری میزان- اقدام اخیر پلیس سوئد مبنی بر صدور مجوز برای هتک حرمت قرآن کریم با واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده‌ای در سراسر جهان مواجه شده است.

اقدام به سوزاندن قرآن در خارج از مسجدی در سوئد اعتراض بسیاری از کشور‌های مسلمان و محکومیت گسترده جهانی را برانگیخت.

پیش از این نیز یک دادگاه سوئد در ماه آوریل تصمیم پلیس سوئد را لغو کرد و مدعی شد که پلیس مدارک کافی برای ممنوعیت این تجمع را ندارد.

آزادی بیان به سبک سوئد

سوئد که پیش از این نیز مجوز چنین اقداماتی را صادر کرده، ادعا می‎کند که در دفاع از «آزادی بیان» این اقدام را انجام می‎‌دهد.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، بدیهی است که چنین اقدامی برای صدمه زدن به مسلمانان و ایجاد واکنش خشونت آمیز طراحی شده است.

دولت سوئد می‌توانست به راحتی با استفاده از قوانین موجود، این اقدام نفرت‌آمیز را به این دلیل که تهدیدی برای امنیت است متوقف کند، اما ترجیح داد این کار را نکند.

پیشتر و در ماه ژانویه نیز، پس از آن که «راسموس پالودان»، یک فرا راستگرای افراطی سوئدی-دانمارکی که به اتهام آزار نژادپرستانه محکوم شده است، یک نسخه از قرآن را در خارج از سفارت ترکیه در استکهلم سوزاند.

به نظر می رسد پلیس سوئد اخیرا حداقل دو درخواست دیگر برای برپایی تظاهرات ضد قرآن را رد کرده است، اما تصمیمات آنها از سوی دادگاه به دلیل ادعایی «نقض حق آزادی بیان» رد شده است.

در مورد اخیر «اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد، می‎گوید: این اقدام قانونی است، اما مناسب نیست.

واکنش ایران 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده شده از سوی سوئد به اسلام ستیزان برای تکرار اهانت به قرآن کریم، اظهار کرد: زمینه سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی به‌ویژه همزمان با ایام مقدسه امّت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول است.

همچنین کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور، به وزارت امور خارجه احضار شد؛ مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در سوئد در اهانت به مهمترین مقدسات اسلامی، سکوت و رفتار منفعلانه دولت سوئد را عاملی برای جسورتر شدن ناقضین یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی دانست.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با انتشار پیامی، نوشت: دادگاهی در سوئد جلوگیری از تجمع برای سوزاندن قرآن را مغایر آزادی بیان دانست! این اقدام، ترغیب به خشونت و نفرت‌پراکنی است و نسبتی با آزادی بیان ندارد. میثاق حقوق مدنی سیاسی نیز اعمال محدودیت بر آزادی برای حمایت از امنیت، نظم، اخلاق عمومی و حقوق و آزادی‌های دیگران را مجاز می‌داند.

تظاهرات گسترده در مقابل سفارت سوئد در بغداد

در پی این اقدام سوئد تعداد زیادی از معترضان عراقی با تجمع در مقابل سفارت سوئد در بغداد، علیه این اقدام تظاهرات گسترده‌ای را به همراه داشت.

این تظاهرات در روزهای پنج‎شنبه و جمعه در مقابل سفارت سوئد برگزار شده و معترضان به ساختمان سفارت سوئد وارد شدند.

همچنین وزارت خارجه عراق سوئد را به دلیل صدور مجوز برای یک افراطی برای سوزاندن قرآن کریم محکوم کرد.

احضار سفرای سوئد در کشور‌های مختلف

مراکش نماینده سوئد در رباط را احضار کرد تا از او بخواهد این اقدام را محکوم کند و این کشور همچنین سفیر خود در سوئد را فراخواند.

اردن نیز اعلام کرد که نارضایتی خود را به سفیر سوئد ابراز کرده و آن را «اقدام نژادپرستانه» توصیف کرده است.

مصر سوزاندن قرآن را «عملی شرم آور» توصیف کرد و عربستان نیز گفت که «اینگونه اعمال نفرت‎انگیز و تکراری را نمی‌توان با هیچ توجیهی پذیرفت.»

وزیر خارجه مالزی، گفت که هتک حرمت به کتاب مقدس در حالی که مسلمانان عید مهمی را جشن می‌گرفتند برای مسلمانان سراسر جهان توهین‌آمیز بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در یک سخنرانی گفت که این کشور هرگز در برابر این «سیاست تحریک‌آمیز» سر تعظیم فرود نخواهد آورد؛ وی گفت که توهین به اموری که برای مسلمانان مقدس است «آزادی بیان نیست».

سوزاندن قرآن در استکهلم به دنبال اقدام مشابهی در ژانویه رخ داد که در آن یک شخصیت راست افراطی دانمارکی-سوئدی نسخه‌ای از قرآن را در خارج از سفارت ترکیه در پایتخت سوئد سوزاند.

کشور‌های امارات و کویت نیز سفرای سوئد را احضار کرده و اعتراض شدید خود را به این اقدام سوئد اعلام کردند؛ کشورهای قطر، سوریه، یمن و فلسطین نیز این اقدام سوئد را به شدت محکوم کردند.

واکنش سازمان ملل

«میگل موراتینوس»، معاون دبیر کل سازمان ملل و نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل (UNAOC)، هتک حرمت قرآن کریم را به صراحت محکوم کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد قرآن کریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *