صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حجت‌الاسلام هدایت: دست کشیدن از فرزند سخت‌ترین امتحان الهی است

۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶:۴۸
کد خبر: ۴۷۲۰۷۰۱
یک کارشناس علوم قرآنی معتقد است که قربانی کردن معنا و مفهومی خاص دارد، در اینجا قربانی کردن نفس خود انسان معنا می‌شود، یعنی نزدیکی بیشتر به خداوند و مقامی ارزشمند که خداوند به واسطه حج و تلاش برای خداوند به بندگان اعطا می‌کند. 

حجت الاسلام محمد هادی هدایت در گفت‌وگو با میزان درباره اهمیت و جایگاه عید قربان گفت: عید قربان یکی از اعیاد بزرگ محسوب می‌شود و برای بیان جایگاه این عید به دستورات الهی توجه می‌کنیم. در بین سوره‌های قرآن کریم یکی از این آیات، یعنی آیه دوم از سوره کوثر به وضوح نکاتی مهم را در مورد عید قربان بیان کرده است. 

وی به سوره دوم از آیه کوثر پرداخت و اظهار کرد: در آیه دوم از سوره کوثر بیان شده است «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ، پس تو هم برای خدایت به نماز (و طاعت) و قربانی (و مناسک حج) بپرداز.» جبرئیل طی نزول این سوره به پیامبر اسلام (ص) گفت: قربانی کن و نماز بخوان. خاتم النبیین (ص) نیز خطبه خواند و نماز به جا آورد، سپس قربانی دادند. این نکته بیان می‌کند که هنگامی که خداوند چیزی را به شما عطا می‌کند باید چگونه قدردانی کنید. البته در آیات ابتدای سوره کوثر خداوند خطاب به پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: ما به تو برترین هدیه‌ها را دادیم که تا قیامت ادامه دارد و به شکرانه آن نماز به پادار و قربانی بده. پیامبر اکرم (ص) نیز به این مهم عمل کردند. 
حجت‌الاسلام هدایت به درس‌های قرآن کریم برای در پیش گرفتن مسیر رشد و سبک زندگی درست اشاره و بیان کرد: خداوند متعال در آیات سوره کوثر به انسان می‌آموزد که هنگامی که مورد الطاف خداوند متعال قرار می‌گیرد، چگونه شکرگزاری کند، به همین دلیل حجاج نیز بعد از بجا آوردن مناسک حج، هدیه‌ای حاوی رحمت و عفو خداوند را دریافت می‌کنند پس به شکرانه آن برای رضای خداوند متعال قربانی کرده و به نماز و عبادت می‌ایستند. 
این کارشناس علوم قرآنی عمل حج را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: خداوند متعال به حجاجی که به نشانه بندگی وارد عرفات شده و بندگی خود را به نمایش گذاشته‌اند و نسبت به خدا شناخت عمیق پیدا کرده اند، هدیه می‌دهد، یعنی حجاج به دلیل انجام اعمال حج به نوعی رشد و شعور دست پیدا می‌کنند که به واسطه آن درک بیشتری را نسبت به آیات و نشانه‌های خداوند دریافت خواهند کرد و در نهایت به نقطه اوج سلوک می‌رسند و آن قربانی کردن خود و یا به عبارت دقیق‌تر قربانی نفس‌عماره در پیشگاه خداوند است. 
هدایت تشریح کرد: خداوند متعال در یک آزمایش سخت از حضرت ابراهیم (ع) خواست تا فرزند گرامیشان که بسیار عزیز بود را قربانی کند و هنگامی که حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) از امتحان موفق بیرون آمدند، خداوند متعال دستور دادند تا گوسفندی را قربانی کند. این قربانی کردن معنا و مفهومی خاص دارد، در اینجا قربانی کردن نفس خود انسان معنا می‌شود، یعنی نزدیکی بیشتر به خداوند و مقامی ارزشمند که خداوند به واسطه حج و تلاش برای پروردگار به بندگان اعطا می‌کند. 
وی نکات مهم قرآن کریم در مورد قربانی کردن را مورد بررسی قرار داد و افزود: در آیه ۱۰۴ سوره صافات خداوند متعال می‌فرمایند: «وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ؛ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا ۚ إِنَّا کَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ و ما در آن حال (که کارد به گلویش کشید) خطاب کردیم که‌ ای ابراهیم، تو مأموریت عالم رؤیا را انجام دادی کارد را از گلویش بردار. ما نیکوکاران را چنین نیکو پاداش می‌دهیم.» این سوره دقیقا اشاره می‌کند هنگامی که هر دو بزرگوار آمادگی خود را برای انجام فرمان الهی اعلام کردند و ابراهیم فرزندش را به صورت خواباند، ندا آمد که ما سربریدن اسماعیل را نمی‌خواستیم، ولی بریدن تو از فرزند در راه خدا را می‌خواستیم که نشان دادی. این امر اهمیت انگیزه و نیّت را در مرحله اول نشان می‌دهد. 
وی اظهار کرد: در کتاب کافی جلد دو و صفحه ۸۴ اشاره به فرهنگ قرآن کریم و مکتب اهل‌بیت (ع) داشته که به انگیزه و نیت عمل تا چه حد بها داده شده است. از آنجا که نیت مؤمن برای انجام کار خیر با ارزش‌تر از عمل او شمرده شده خداوند نیز آن زا محلی بر آزمون بنده قرار داده است، خداوند متعال می‌فرماید: دستورات الهی گاهی برای آزمایش است. (ما می‌خواستیم تو دل بکنی نه آن که خون اسماعیل ریخته شود) این نکته‌ای درس آموز جواب بسیاری از سوال‌ها را می‌دهد. دست کشیدن از فرزند، از سخت‌ترین آزمایش‌های الهی محسوب می‌شود به همین دلیل درجه ایمان و اخلاص ابراهیم و اسماعیل در این امتحان، روشن شد. 
هدایت جایگاه عید قربان را از دیدگاه پیامبراسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: در کتاب ثواب الاعمال صفحه ۵۹ سخنی از پیامبر اسلام (ص) بیان شده که ایشان می‌فرماید: «إنَّما جَعَلَ اللّهُ الأضحی لِشبَعِ مَساکِینِکُم مِنَ اللَّحمِ فَأطعِمُوهُم؛ خداوند عید قربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سیر شوند؛ پس از گوشت قربانی به ایشان بخورانید.» همچنین در کتاب بحار النوار روایتی از امام سجاد (ع) درباره عید قربان بیان شده است که می‌فرمایند: « إذا ذَبَحَ الحاجُّ کانَ فِداهُ مِنَ النّارِ؛ قربانی کردن حاجی، فدیه او در برابر آتش خواهد بود. 
وی عید قربان را زمانی برای تفکر خصوصا برای نسل جوان دانست و خاطرنشان کرد: در رسیدن به کمالات معنوی، یک نوجوان هم می‌تواند خود را به مرز اولیای نزدیک کند. سر تسلیم نهادان اسماعیل به خواسته پدر تا فدا شدن برای خدا و به دستور پیامبر و ولی زمان خود نکته‌ای مهم و قابل تدبر است. نکته مهم دیگر که باید مورد توجه فراوانی قرار بگیرد صبر و اطاعت بوده که انسان را تسلیم فرمان خدا می‌سازد و نکته‌ای مهم برای انسان پر دغدغه و عجول امروز خواهد بود. 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *