صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

افزایش تولید و اشتغالزایی با جلوگیری از خام‌فروشی نفت

۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۲۰۶۱۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
یک کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی نفت موجب اشتغال‌زایی و افزایش تولید خواهد شد، گفت: برای تحقق این امر باید زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت فراهم شود.

خبرگزاری میزان _ یکی از مواردی که همواره کارشناسان حوزه انرژی بر آن تاکید دارند تبدیل نفت خام به مشتقات نفتی است. آ‌ن‌ها اعتقاد دارند خام فروشی نفت به نفع اقتصاد کشور نیست و تبدیل آن به مشتقات و ایجاد ارزش افزده بالا منافع بیشتری را برای کشور به دنبال دارد.

در همین رابطه حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: کشور‌هایی که قادر به پالایش و فرآوری نفت نیستند و ناوگان حمل و نقل مناسبی دارند، اقدام به صادرات نفت خام می‌کنند، اما متاسفانه این امر به نفع اقتصاد کشور‌ها نیست.

وی تاکید کرد: کشور‌های صاحب نفت باید با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب اقدام به جلوگیری از خام‌فروشی نفت کنند تا از عواید آن بهره‌مند شوند. 

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه نفت کوره، گازوئیل، بنزین و سایر فرآورده‌ها از مشتقات نفت خام هستند، گفت: زمانی که بتوانیم این محصولات را صادر کنیم از ارزش افزوده بهتری برخوردار خواهیم شد، چرا که این امر در چند بعد مختلف مانند تولید بیشتر و اشتغالزایی تاثیر خواهد داشت. 

مرادی با تاکید بر اینکه کمبود سرمایه موجب خام‌فروشی نفت خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به مرواداتی خوبی که با کشور‌های همسایه صورت پذیرفته است ما می‌توانیم از سرمایه‌گذاری این کشور‌ها برای توسعه، تجهیز و احیای پالایشگاه‌های داخلی استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران فناوری مورد نیاز برای جلوگیری از خام‌فروشی را دارد یا نه؟ گفت: ایران در حال حاضر به احیا و بازسازی پالایشگاه‌های کشور‌های آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا پرداخته است و این امر نشان می‌دهد که کشور فناوری مورد نیاز را در اختیار دارد و تنها با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌تواند این صنعت را ارتقاء دهد. 

به گفته این کارشناس حوزه انرژی پالایشگاه‌هایی مانند پالایشگاه خلیج‌فارس و پالایشگاه دوم اراک از فناوری‌های به‌روزتری برخوردار هستند و سوددهی بالاتری دارند. 

مرادی همچنین در رابطه با کشور‌های هدف صادراتی نفتی گفت: کشور‌های همسایه ایران بهترین خریدار محصولات نفتی ایران هستند؛ چرا که این کشور‌ها همواره به گازوئیل و بنزین نیاز دارند و صادرات این محصولات بدون نیاز به حمل و نقل بین‌المللی و تنها با تانکر امکان‌پذیر است و نیاز به مجوز‌های بین‌المللی ندارد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *