۷۰ درصد جان باختگان تصادفات ایران مربوط به جادههای برون شهری است
به گزارش گروه جامعه سرهنگ عین اله جهانی در اولین یادمان قربانیان حوادث ترافیکی استان زنجان که با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و سردار " علی آزادی " فرمانده انتظامی استان زنجان برگزار شد افزود: متاسفانه سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر از هموطنان بر اثر تصادفات رانندگی جان باختند و علاوه بر آن حدود ۳۳۵ هزار نفر نیز مجروح شدند که آمار دردناکی است.
وی اظهار داشت: نمودار آمار متوفیان حوادث رانندگی از سال ۸۵ تا ۹۶ نشان میدهد، در سال ۹۱ برای اولین بار تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در کشور به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه از میانگین جهانی که ۷.۵ نفر بود، کمتر شده بود.
این مقام مسئول ادامه داد: طی سال ۸۵، حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در تصادفات رانندگی در کشور جان باختند، در حالی که هفت میلیون وسیله نقلیه وجود داشته است.
سرهنگ جهانی بیان داشت: خوشبختانه این آمار سیر نزولی خود را طی کرد، بطوری که هم اکنون حدود ۳۳ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد، اما تعداد جان باختگان ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر شده است.
وی تصریح کرد: اگر شمار جان باختگان به نسبت افزایش خودروها در کشور پیش میرفت، سالانه باید ۸۰ هزار فوتی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور به وقوع میپیوست.
سرهنگ جهانی شمار جان باختگان سوانح رانندگی را در کشور بسیار بالا عنوان کرد و افزود: هر چند وضعیت رانندگی در کشور بهتر شده و روبه بهبود میرود، اما متاسفانه با تمامی اقدامات انجام شده از سوی مسئولان به ویژه پلیس، سیر نزولی در این بخش متوقف شده است.
معاون اجتماعی و فرهنگ و ترافیک پلیس راهورناجا گفت: آمار جان باختگان موتورسواران ایران و آسیا نشان میدهد که موتورسواری و موتورسیکلت به معضل بزرگی برای شهرها تبدیل شده چرا که اولین گروه جان باختگان حوادث رانندگی در شهرها عابران و دومین آن موتورسواران هستند.
وی بیان داشت: اغلب راکبین موتورسیکلتها را جوانان تشکیل میدهند و بیشتر آنان نیز از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند که باید این موضوع بر این گروه تکلیف و اجباری شود.
این مقام مسئول ادامه داد: بررسیها نشان میدهد کلاههای استفاده شده از سوی موتورسواران نیز کیفیت مناسبی ندارند و این موضوع موجب میشود هنگام وقوع سانحه، صدمه بیشتری به سر وارد شود.
سرهنگ جهانی افزود: هر چه موتورسواران کلاه بهتر و با کیفیت تری استفاده کنند، به همان میزان شدت آسیبها نیز کمتر میشود.
معاون اجتماعی و فرهنگ و ترافیک پلیس راهورناجا ادامه داد: عوامل خطرزای عمده سوانح ترافیکی شامل عوامل موثر در مواجه با خطر، عوامل موثر بر رخداد تصادف، عوامل موثر بر شدت تصادف و عوامل موثر در پیامدها و عوارض بعدی آن است.
وی بیان کرد: همانطوری که شمار خودروها نیز از ۷ میلیون به ۳۳ میلیون دستگاه افزایش یافته است تقاضای انواع گواهینامههای رانندگی نیز در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۵ سیر افزایشی دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: افزایش میزان استفاده از خودروهای سواری شخصی، یک مشکل اساسی و بزرگ در کشور است و با عدم بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی، معضلات این بخش همچنان روند صعودی دارد.
وی بیان داشت: عابرین پیاده آسیب پذیرترین گروه در حوادث ترافیکی شهری هستند و بیش از ۷۰ درصد کل سوانح رانندگی نیز به خطای انسانی باز میگردد.
سرهنگ جهانی بیان کرد: رانندگی با خستگی و خواب آلودگی و رعایت نکردن سرعت مطمئنه از دلایل مهم وقوع تصادفات رانندگی در کشور است و در این میان سهم سرعت در وقوع سوانح رانندگی نیز مهم بوده بطوری که در سال ۹۱، ۲۱ درصد حوادث فوتی و جرحی به خاطر تجاوز ار سرعت مطمئنه و مجاز بوده است.
معاون اجتماعی و فرهنگ و ترافیک پلیس راهورناجا ادامه داد: سرعت مطمئنه سرعتی نیست که عدد و رقم داشته باشد و راننده باید توانایی کنترل وسیله نقلیه در شرایط خاص را داشته باشد.
وی اظهار داشت: طی سال گذشته ۳۳ درصد تصادفات فوتی ناشی از عدم توجه به جلو بوده است و به این موضوع مهم باید توجه داشت که در هنگام رانندگی تلفن همراه، همراه خوبی نیست و راننده در زمان رانندگی یک مسئولیت، بیشتر ندارد و فقط باید متوجه کار خود باشد.
جهانی افزود: استفاده از کمربند ایمنی در داخل شهرها برای سرنشینان جلو اجباری شده است، اما این مهم در جادهها و بزرگرراهها برای همه سرنشینان الزامی است که باید جدی گرفته شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در جایی که سبقت ممنوع اعلام شده نباید این کار انجام گیرد چرا که سبقت تصادفات رخ به رخ را ایجاد میکنند و عوارض بعدی آن قابل جبران نیست.
وی یادآوری کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده در سال گذشته ۸ درصد جان باختگان تصادفات رانندگی کشور را کودکان زیر ۱۰ سال به خود اختصاص داده اند و حتی بسیاری از خانوادهها در داخل پارکینگها با کودک خود تصادف و موجب فوت آنان شده اند.
جهانی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی پیشنهاداتی برای کاهش حوادث و سوانح رانندگی در کشور ارائه کرده است چرا که حوادث رانندگی در ایران دومین علل مرگ و میر بعد از بیمارهای قلبی و عروقی است که باید اقدامات لازم برای کاهش و مدیریت این بخش در بالاترین مقام اجرایی کشور و تحت یک ستاد انجام شود.
وی بیان داشت: ایجاد ساختار یکپارچه امداد و نجات نیز امری مهم تلقی میشود تا کیفیت خدمات درمانی به مصدومان تصادفات در مراکز درمانی ارتقا یابد.
معاون اجتماعی و فرهنگ و ترافیک پلیس راهورناجا توسعه امداد هوایی، ارائه آموزشهای مستمر کمکهای اولیه به کارکنان ترافیک، گسترش مطالعات مشترک با مراجع علمی و تحقیقاتی کشور، ارتقای کمی و کیفی استانداردهای وسیله نقلیه منطبق با معیارهای روز دنیا و توجه ویژه به سلامت رانندگان، اصلاح قوانین و مقررات را از دیگر پیشنهادات این معاونت در راستای کاهش جان باختگان تصادفات در کشور اعلام کرد.