صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تحولات اوکراین|

بازداشت ۵ نفر در روسیه به اتهام تلاش برای قاچاق سزیم رادیواکتیو

۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷:۰۴
کد خبر: ۴۷۱۹۳۷۸
پنج نفر به دلیل تلاش برای قاچاق یک کیلوگرم «سزیم-۱۳۷ رادیواکتیو» برای استفاده از آن به ضرر منافع روسیه در طی یک عملیات ویژه بازداشت شدند.

خبرگزاری میزان - سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) گفت که پنج نفر به دلیل تلاش برای قاچاق یک کیلوگرم «سزیم-۱۳۷ رادیواکتیو» برای استفاده از آن به ضرر منافع روسیه در طی یک عملیات ویژه بازداشت شدند.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که مظنونان تلاش برای قاچاق سزیم ۱۳۷ به خارج از کشور برای بدنام کردن روسیه بازداشت شده‌اند و در حال اعتراف هستند. 

پرونده‌ای درباره حمل و نقل غیرقانونی و قاچاق مواد رادیواکتیو تشکیل شده است.

در این بیانیه آمده است: سرویس امنیت فدرال با حمایت وزارت کشور روسیه، پنج عضو یک گروه جنایتکار سازمان یافته را که با هماهنگی یک شهروند اوکراینی فعالیت می‌کردند، بازداشت کرد. جنایتکاران که در راستای منافع یک مشتری خارجی عمل می‌کردند، اقدام به خرید یک کیلوگرم ایزوتوپ سزیم-۱۳۷ به مبلغ ۳.۵ میلیون دلار کردند تا این ماده رادیواکتیو را از فدراسیون روسیه به خارج از کشور برای استفاده به ضرر منافع روسیه در طول عملیات نظامی این کشور قاچاق کنند. 

رادیوایزوتوپ سزیم-۱۳۷ در گاما دیفکتوسکوپی، در مجتمع‌های بازرسی و کنترل، در تجهیزات اندازه‌گیری، برای استریلیزاسیون پرتوی مواد غذایی، داروها، در پرتودرمانی برای درمان تومور‌های بدخیم استفاده می‌شود. 

در عین حال، سزیم رادیواکتیو یکی از مهمترین رادیونوکلئید‌های به اصطلاح تشکیل دهنده دوز محصولات شکافت اورانیوم و پلوتونیوم است و می‌تواند برای انسان خطر بزرگی به همراه داشته باشد.

به گفته کارشناسان، سزیم ۱۳۷ را می‌توان برای ساخت «بمب کثیف» استفاده کرد. 

پیش از این، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفته بود که اخیراً اطلاعاتی به دست آمده که نشان می‌دهد کی‌یف ممکن است به کار بر روی ایجاد یک بمب هسته‌ای کثیف ادامه دهد.

۳۷ حمله خمپاره‌ای به دونتسک در روز گذشته
نیرو‌های مسلح اوکراین در مجموع ۳۷ حمله خمپاره‌ای را در قلمرو جمهوری دونتسک (DPR) در روز پنجشنبه انجام دادند.

نمایندگی جمهوری دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی اوکراین در اوایل روز جمعه گفت که در این حملات یک زن کشته و یک مرد زخمی شد. 

فعال شدن سامانه دفاع هوایی روسیه در شهر کورسک
«رومن استاروویت»، فرماندار منطقه «کورسک» در روسیه گفت: سامانه‌های دفاع هوایی در شهر کورسک در غرب روسیه بامداد روز جمعه بار دیگر فعال شده و رهگیری انجام دادند. 

این مقام مسئول پیش از این از سرنگونی یک پهپاد بر فراز این شهر خبر داده بود. 

سامانه‌های پدافند هوایی بار دیگر با [درگیری با هدف]بر فراز کورسک فعال شدند. 

ادعا‌های زلنسکی درباره طراحی حادثه‌ای تحریک آمیز در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا»
یک مقام اتمی روسیه گفت که ادعا‌های «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین مبنی بر اینکه روسیه در حال طراحی حادثه‌ای تحریک آمیز در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» است، تلاشی برای آماده کردن افکار عمومی برای یک حادثه هسته‌ای احتمالی ناشی از تسلط خشونت آمیز اوکراینی‌ها بر این تاسیسات است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *