صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس کل دادگستری استان سمنان: زمینه اشتغال ۶ هزار و ۵۶۵ نفر  محقق شده است

۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷:۵۳
کد خبر: ۴۷۱۹۳۵۴
دسته بندی‌: قضایی ، دادگستری
رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه زمینه اشتغال ۶ هزار و ۵۶۵ نفر  محقق شده است، گفت: در برخی از دعاوی مهم اعم از خانواده و طلاق عملکرد دستگاه قضایی استان سمنان در سال گذشته با کاهش ۳/۸ درصد مواجه بوده است.

خیرگزاری میزان- نشست خبری محمد جعفر عبدالهی با اصحاب رسانه استان سمنان در سالن شهدای هفتم تیر برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی و ایام هفته قوه قضائیه، سال جاری موضوع حقوق عامه را حائز اهمیت دانست و افزود: دستگاه قضایی استان در دوران تحول و تعالی  به دنبال جلب رضایت و اعتماد عمومی شهروندان و تزریق روحیه امید، خودباوری و ایمان در میان توده جامعه می‌باشد در این راستا خدماتی را به شهروندان ارائه نموده و استمرار خواهد یافت.

وی ادامه داد: مجموع خدمات ارائه شده در مراجع قضایی سراسر استان سمنان در سال گذشته به میزان ۱۸۹ هزار و ۳۶۱ فقره پرونده بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان ۲ درصد افزایش داشته است. علیرغم اینکه در سه ماهه اول سال جاری میزان پرونده‌های وارده به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدداشته است، میزان خروجی پرونده‌ها ۱۲/۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

عبدالهی در ادامه گفت: در برخی از دعاوی مهم اعم از خانواده و طلاق عملکرد دستگاه قضایی استان سمنان در سال گذشته با کاهش ۳/۸ درصد مواجه بوده که علت آن، ارجاع این قبیل پرونده‌ها به مراکز مشاوره‌ای قبل از اتخاذ تصمیم قضایی با هدف کاهش آسیب به بنیان خانواده‌ها بوده است.

وی افزود: دستگاه قضایی استان در برخورد با جرائم مهمی که به اموال و تمامیت جسمانی مردم آسیب رساند قاطع و عبرت آموز برخورد کرده و در نتیجه این امر میزان جرایم علیه اموال و نفوس (خشن) در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲/۶ درصد و ۱۰/۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین در موضوع تحقق شعار سال و اشتغال و کارآفرینی از ۵۲ کارخانه بازدید بعمل آمده و به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ۶ هزار و ۵۶۵ نفر انجام و احیای ۴۲ واحد راکد تولیدی اتفاق افتاده است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان به مساحت رفع تصرف در موضوع زمین خواری اشاره و افزود: با ورود دستگاه قضایی استان از بستر ۵ هکتار از رودخانه‌ها رفع تصرف شده و به بیت المال و اراضی و منابع طبیعی بازگشته است. 

وی نظارت بر زندان را از تکالیف مهم دستگاه قضایی برشمرد و گفت: به همت مقامات قضایی استان سمنان میزان بازدید از ندامتگاه‌های سراسر استان در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از رشد ۱۹ درصدی بهره‌مند و به رقم یک هزار و ۴۷ مورد رسیده است.

عبدالهی اهتمام به اجرای سیاست‌های قوه قضائیه در هوشمند سازی فرآیند رسیدگی تاکید و افزود: بهره برداری از سیاست‌های قوه قضائیه در هوشمندسازی دادرسی الکترونیکی ناظر بر رفاه مردم در دریافت خدمات قضایی الکترونیکی است و در این راستا تعداد ۴ هزار و ۷ مورد استعلام برخط در دوماهه اول سال جاری اتفاق افتاده و در این نتیجه میزان مراجعات مردم به نهاد‌های متولی کاهش یافته است. 

رئیس کل دادگستری استان سمنان معاونت پیشگیری از وقوع جرم را از معاونت‌ها برنامه محور معرفی و عنوان کرد: با برنامه ریزی مدون، پیشگیری از وقوع آسیب‌ها و شناسایی دعاوی انجام و با بررسی و تحلیل دلایل ظهور و بروز جرائم اقدامات و پیگیری‌های ارزشمندی رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اقدامات قانونی دستگاه قضایی در تحویل و واگذاری کاروانسرای شاه عباسی سمنان گفت: سال گذشته در نشست خبری، در پاسخ به سوال احدی از خبرنگاران حاضر در آن نشست، آخرین اقدامات دستگاه قضایی برای واگذاری و تحویل آن کاروان سرا را پیگیری کردند و با اهتمام و جدیت بعمل آمده آرزوی ۴۰ ساله مردم شهر سمنان محقق و کاروانسرا به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان واگذار و تمامی اقدامات مورد نیاز برای  بهسازی آن مکان پس از تحویل، در حدود اختیارات دستگاه قضایی استان سمنان نخواهد بود. 

عبدالهی در خاتمه به سیاست دادگستری کل استان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: با تجزیه و تحلیل صحیح از روند رسیدگی به پرونده‌ها، درصدد کاهش نرخ و زمان رسیدگی بوده و امید است با انجام اقدامات همه جانبه و فرا قوه‌ای در شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اتقان آراء و تلاش بی وقفه کارکنان قضایی و اداری سراسر استان به این اهداف عام المنفعه دست یابیم.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *