صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دیدار امیرعبداللهیان و همتای عمانی/ ورود تهران و مسقط به مرحله همکاری‌های متنوع و چندجانبه

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷:۴۵
کد خبر: ۴۷۱۹۱۱۵
وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عمانی خود دیدار و رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به سلطنت عمان، با «بدر بن حمد البوسعيدی»، وزیر خارجه خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اهمیت و ابعاد راهبردی دیدار اخیر سلطان عمان در تهران و توافقات و اسناد مهم امضا شده میان دو کشور، بر ضرورت تلاش مشترک برای اجرای اسناد و توافقات تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نشست آتی وزرای حمل و نقل کشور‌های عضو توافقنامه عشق آباد را مهم دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران این توافق را یک موضوع مهم می‌داند و لازمست برای تحقق اهداف آن تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تاکید روسای ایران و عمان به وزرای امور خارجه دو کشور، پیشنهاد کرد طی برگزاری دیدار‌های تیم‌های مشترک کارشناسی، فنی و حقوقی دو کشور، متن سند همکاری‌های جامع بلند مدت دو کشور در سریع‌ترین زمان ممکن آماده و به امضا برسد.

امیرعبداللهیان ضمن استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری نشست وزرای امور خارجه ۸ کشور ساحلی خلیج فارس در نیویورک در ماه سپتامبر آینده افزود، لازمست چنین ابتکار‌هایی در چارچوب ۸ کشور منطقه نیز مورد توجه و پیگیری قرار گیرد و در این راستا حتی از برگزاری نشست سران ۸ کشور حوزه خلیج فارس نیز استقبال می‌کنیم.

وی از تلاش‌ها و ابتکارات سازنده عمان و سلطان این کشور در تسهیل و حل و فصل موضوعات و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تشکر و قدردانی کرد و در پایان از همتای خود جهت سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت بعمل آورد که مورد استقبال همتای عمانی وی قرار گرفت.

السید بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار با تاکید متقابل بر اهمیت سفر اخیر سلطان عمان به تهران و ابراز خرسندی کشورش از گفت‌وگو‌ها و توافقات بسیار خوب به عمل آمده، نسبت به آمادگی وزارت خارجه عمان برای همکاری با دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های کشورش به منظور پیگیری و تلاش برای اجرای توافقات تهران و تامین نظر سلطان عمان و رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

موضوعات مختلف روابط دوجانبه از جمله اجرای توافقات انجام شده در سفر اخیر سلطان عمان به تهران، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، همکاری بندری، بانکی، ارتباطات و فناوری، کنسولی و قضایی و امور زندانیان، همکاری‌های استانی، امور گمرکی و دیگر موضوعات دوجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در پایان گفت‌وگو‌های رسمی خود در مسقط، در گفت‌وگویی رسانه‎ای، نتایج رایزنی‌های خود را بیان کردند.

امیرعبداللهیان، گفت: گفت‌وگو‌های مفید و سازنده‌ای با وزیر امور خارجه سلطنت عمان داشتم؛ رایزنی‌ها قبل از هر چیز در خصوص توافق‌های دو کشور به ویژه توافق‌های صورت گرفته در پی سفر اخیر سلطان عمان به تهران با رئیس جمهور کشورمان و پیگیری توافق‌ها صورت گرفت.

وی افزود: در یک و نیم سال گذشته مسیر پیگیری توافق‌ها و اجرایی کردن اسناد به خوبی در حال پیشرفت بوده است؛ اقتصادی، تجاری، ترانزیت، انرژی، علم و فناوری و گردشگری از جمله موضوع‌های مورد توجه ما در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: ما از مرحله گفت‌وگوی محض عبور کردیم و وارد مرحله همکاری‌های متنوع و چندجانبه شدیم؛ در نظر داریم که دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در آینده نزدیک برگزار کنیم.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ابتکار نشست وزرای خارجه ۸ کشور حوزه خلیج فارس را در شهریور در نیویورک ارائه کردیم؛ با وزیر خارجه عمان و پیش از این نخست وزیر و وزیر خارجه قطر اتفاق نظر داریم که ادامه این ابتکار در منطقه می‌تواند منجر به همکاری بیشتر ۸ کشور حوزه خلیج فارس شود.

وی در پایان گفت: از رویکرد سلطان عمان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین المللی با هدف همکاری، صلح و ثبات و توسعه منطقه تشکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفر و مذاکرات انجام شده با مقام‌های عمان و در ادامه سفر منطقه‌ای خود به کشور‌های حوزه خلیج فارس، مسقط را به مقصد کویت ترک کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *