صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وقتی کیفیت پشت ترافیک تولید متوقف می‌ماند/ چرا وزارت صمت اهداف کیفی صنعت خودرو را اعلام نمی‌کند؟

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷:۵۶
کد خبر: ۴۷۱۹۰۷۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
در چند سال اخیر موضوعی که بیش از هر چیزی مورد توجه مدیران ارشد وزارت صمت و سیاست‌گذاران این حوزه قرار گرفته، افزایش تولید و کنترل قیمت‌ها در بازار بوده و مبحث مهم کیفیت کاملا مغفول مانده است.

خبرگزاری میزان _ سالهاست کیفیت خودرو زیر سایه سنگین تولید مغفول مانده و کمتر مورد توجه مدیران ارشد و سیاست‌گذاران این صنعت قرار گرفته است، مبحث مهمی که با تاکید سال گذشته مقام معظم رهبری در مورد لزوم توجه جدی به مبحث کیفیت در صنعت خودرو و انتقاداتی که ایشان در سخنرانی سال گذشته خود ایراد فرمودند انتظار می‌رفت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و از سوی مدیران وزارت صمت از خودروسازان پیگیری شود.

نگاهی به مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های اخیر مدیران ارشد وزارت صمت به خصوص معاونت حمل و نقل این وزارتخانه که به‌طور مستقیم با این موضوع مرتبط است نشان می‌دهد مدیران این بخش بیشتر وقت و توان خود را معطوف به مبحث افزایش تولید و عرضه و کنترل قیمت‌ها در بازار کرده و کمتر موضوع کیفیت مطرح و مورد پیگیری قرار گرفته است.

بررسی اخبار منتشرشده صنعت خودرو در چند ماه گذشته نشان می‌دهد موضوعاتی از جمله افزایش تولید، افزایش عرضه، کنترل قیمت‌ها در بازار، سامانه یکپارچه فروش خودرو، قرعه‌کشی، تحویل و تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی و ... بیشترین فراوانی اخبار را داشته‌اند و ظاهرا موضوع مهم کیفیت و این مطالبه به حق عمومی پشت ترافیک موضوعات دیگر گیر کرده است.

این کم‌توجهی تا جایی پیش رفته که هنوز بعد از گذشت ۳ ماه از سال جدید برنامه‌های مورد نظر وزارت صمت در حوزه کیفیت مطابق سال‌های گذشته به خودروسازان ابلاغ نشده و پیگیری‌های نشان می‌دهد حتی جلسه‌ای در این خصوص تاکنون برگزار نشده است.

مسلم است وقتی هنوز اهداف کیفی وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز ابلاغ نشده، نه نقشه راهی برای آن‌ها تعیین شده و نه نکته‌ای برای پیگیری وجود دارد و هر کدام از خودروسازان تنها برنامه‌های کیفی مدنظر خود را اجرایی می‌کنند و عملا نمی‌توان انتظار ارتقا کیفیت آن‌چنانی از تولیدکنندگان و مونتاژکاران این صنعت داشت.

نکته قابل تامل دیگر برگزار نشدن جلسات کمیته خودرو است که پیش از این با حضور وزیر صمت و مدیران ارشد این وزارتخانه و مدیران‌عامل خودروسازی‌ها برگزار می‌شد و در حال حاضر چند ماه از برگزاری آخرین جلسه آن می‌گذرد.

در کنار آن حتی دیگر خبری از پروژه‌های تدوین‌شده صنعت خودرو نیست و در این بین مشخص نشد اهداف تعیین‌شده در پروژه ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش به کجا رسید؟!

صنعت خودرو کشورمان در کنار تولید تقریبا یک میلیون دستگاهی در سال اگرچه جزء ۱۲ کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان محسوب می‌شود، اما در حوزه کیفیت همچنان جای کار بسیار دارد و هنوز نتوانسته در توسعه و تنوع محصول و عرضه خودروی پر آپشن و باکیفیت موفق عمل کند.

انتظار می‌رود مسئولین وزارت صمت و نهاد‌های نظارتی و ارگان‌های مرتبط مانند سازمان ملی استاندارد ایران با پیگیری این مطالبه عمومی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم واقع شده است زمینه را برای ارتقا کیفیت خودرو‌های داخلی و البته در‌کنار آن رضایت‌مندی مشتریان این صنعت فراهم کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *