صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ابزارهای روسیه برای شکست ضدحمله اوکراین چیست؟

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۸۵۳۲
یک گزارش می‎گوید عملیات تهاجمی بسیار دشوارتر است و ارتش‌های مهاجم تلفات بسیار بیشتری نسبت به طرف دفاعی متحمل می‌شوند.

خبرگزاری میزان - در حالی که اوکراین با جمع آوری سلاح‌های غربی و فرستادن نظامیان خود برای آموزش ناتو، برای ضدحمله خود آماده می‌شد، روسیه حداقل ۷ ماه را صرف آماده سازی برای این مرحله قطعی جنگ کرد، آن هم با آماده کردن ذخایر، پشتیبانی توپخانه و هوانوردی، ذخیره مهمات و سوخت.

نیرو‌های روسیه همچنین در محور جنوب شرقی، خطوطی از سنگر‌ها را حفر کردند و استحکاماتی را در طول کل خط مقدم به طول ۹۰۰ مایل، از «زاپروژیا» تا منطقه «بلگورود» روسیه، برپا کردند. 

شبکه عظیم دفاعی در حال حاضر عملیات ضدحمله را کُند می‌کند و گلوگاه‌هایی را برای ارتش اوکراین ایجاد می‌کند؛ همچنین آن را وادار می‌کند تا از مسیر‌های باریک عبور کند که به روسیه امکان می‌دهد دوباره سازماندهی و هدف گیری دقیق‎تری داشته باشد.

«دارا ماسیکو»، کارشناس نظامی در شرکت «رند»، می‌گوید: روسیه ماه‌ها فرصت داشتند تا یک طرح دفاعی ایجاد کنند؛ آن‌ها زمین را حفاری کرده و از زمین استفاده کردند، آن‌ها ۶ ماه در مناطق مورد نظر حضور داشته و تله‌های کوچک و مین، کار گذاشته‌اند. مقام‎های روسیه به همان اندازه که احتمالاً خطوط دفاعی خود را درک می‌کنند، احساس اعتماد به نفس دارند.

بیش از یک هفته پس از شروع ضدحمله اوکراین که کی‌یف و حامیان غربی آن می‌گویند نظامیان روسیه را به خطوط پیش از جنگ باز می‌گرداند، نشانه‌هایی وجود دارد که بعید است اوکراین به دستاورد‌های برق آسا دست یابد. 

تاکنون، اوکراین مدعی پیشرفت‌هایی (تحت کنترل درآوردن مناطق) است که کمی بیش از ۴۰ مایل مربع از قلمرو را پوشش می‌دهد.

با این حال، روسیه بیش از ۸۰۰ برابر این مقدار، یعنی تقریباً ۳۳ هزار مایل مربع را تحت کنترل خود دارد.

حدود نیمی از این بخش‌ها، از جمله کریمه و بخش‌هایی از مناطق دونتسک و لوهانسک، قبل از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ تحت کنترل روسیه بوده است.

برخی از تحلیلگران و حتی برخی از اعضای ارتش اوکراین مدعی هستند که کی‌یف هنوز ضدحمله کامل خود را آغاز نکرده و بیشتر تیپ‌های حمله خود را عقب نگه داشته است. 

عملیات تهاجمی بسیار دشوارتر است و ارتش‌های مهاجم تلفات بسیار بیشتری نسبت به طرف دفاعی متحمل می‌شوند. 

«یان ماتویف»، تحلیلگر نظامی روسیه، می‎گوید: روس‌ها در مواضع کاملاً آماده می‌جنگند و مقدار کافی مهمات توپخانه جمع‌آوری کرده‌اند، به‌علاوه پهپاد‌های بیشتری در اختیار دارند و از این نظر، در حال حاضر، در موضع ضعف در مقابل اوکراینی‌ها نیستند.

به گفته تحلیلگران، روسیه آنقدر استحکامات ساخته است که حتی نیرو‌های کافی برای استقرار در تمام خطوط دفاعی خود را ندارد.

پیچ و خم از سنگر‌ها و موانع، از جمله هرم‌های ضد تانک سیمانی به نام «دندان‌های اژدها»، در منطقه «زاپروژیا» متمرکز شده، که یک محور کلیدی برای ضد حمله اوکراین است. 

خطوط مین در محور جنوب شرق

دریایی از مین‌های زمینی نیز در جنوب شرق اوکراین پراکنده شده است. 

میدان‌های مین زیادی در مقابل مواضع و کیلومتر‌ها دورتر از آنها، در جاده‌ها وجود دارد و واقعاً وضعیت دشواری برای اوکراین است.

بسیاری از تجهیزات نفوذ اوکراین قبلاً نابود شده‌اند، بنابراین تلاش برای شکستن تمام خط این مین‌ها یک چالش واقعی است. این اولین خط دفاعی است. 

در اختیار داشتن پهپاد‌های لانست

بعد از آن نوبت پهپادهاست. کلیپ‌های ویدئویی از هواپیما‌های بدون سرنشین «لانست» در فضای مجازی منتشر شده که این پهپاد‌ها را در حال هدف قرار دادن تجهیزات غربی به صورت تقریباً روزانه در ۲ هفته گذشته نشان می‌دهند. 

پهپاد‌های «لانست» یک مهمات ساخت روسیه است که علیه سیستم‌های توپخانه، خودرو‌های زرهی سبک و برخی تانک‌ها مؤثر است. 

به گزارش واشنگتن پست، این پهپاد‌ها سبک، سریع، بی صدا و دقیق عمل کرده و مواضع مورد نظر را هدف قرار می‌دهند.

پشتیبانی هوایی

نیرو‌های روسیه نیز از هوانوردی فعال‌تر استفاده می‌کنند. از زمان آغاز ضدحمله اوکراین، ده‌ها ویدئو از فعالیت بالگرد‌های جنگی منتشر شده است. 

پشتیبانی هوانوردی نقطه ضعفی برای اوکراین است، به طوری که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین از همان ابتدا درخواست دریافت جت‌های F-۱۶ را داشت.

تحلیلگرانی که به واشنگتن پست، می‌گویند که هنوز برای پیش‌بینی در مورد نتیجه ضدحمله زود است، زیرا ارتش اوکراین هنوز با آزمون اصلی خود روبرو است؛ شکستن خطوط دفاعی روسیه و استقامت در نبرد‌های پیاده نظام در مقیاس بزرگ. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *