طرح سوالات مفهومی و تصحیح الکترونیک امتحانات نهایی حق بسیاری از دانشآموزان را ضایع کرد/ در میزان تاثیر معدل بر کنکور بازنگری شود
خبرگزاری میزان - فروغ تیموریان در گفتوگو با میزان در خصوص دشوار بودن سوالات امتحانات نهایی امسال که ۴۰ درصد در کنکور موثر است گفت: امسال سوالات امتحانات نهایی به ویژه در رشته علوم انسانی بسیار مفهومی و سنگین بود، البته از ابتدا عنوان کرده بودند که قرار است سوالات مفهومی شود، اما ما هنگامی میتوانیم سوالات مفهومی طرح کنیم که مفاهیم درسی را به صورت مفهومی تدریس کرده باشیم و این در حالی است که برخی از دروس به ویژه در علوم انسانی قابلیت این سبک تدریس را ندارد و بنابراین یکی از ایرداتی که امسال در سوالات امتحانات نهایی با آن مواجه بودیم سوالات بهشدت مفهومی بود و از قسمتهایی از کتاب سوال داده شده بود که شاید معلم هم به آن توجه نکرده بود.
وی ضمن اشاره به اینکه مطالب درسی در همه کشور به صورت یکسان تدریس نشده است، ادامه داد: دانشآموزی که در تهران معلم بسیار خوبی داشته با دانشآموزی که در مناطق محروم کشور نظیر عسلویه، بلوچستان و مناطقی از کرمان درس میخواند که معلمشان نو معلم هستند و یا ممکن است به سبب کمبود در رشته مرتبطشان تدریس نکنند، برابر نیست و طرح سوال مفهومی هنگامی میتواند اثرگذار باشد که چینش منظمی از سطح سواد و نحوه تدریس معلم در سراسر کشور داشته باشیم و طراحی این نوع سوالات نشاندهنده این امر بود که طراحان سوال تفاوت مناطق مختلف کشور را در نظر نگرفته اند و هنگامی که سوالات برای دانشآموزانی که در تهران تحصیل میکنند تا این حد دشوار است قطعا برای دانشآموزان مناطق محروم که به امکانات آموزشی دسترسی کمتری دارند، سختتر است.
این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه مشکل دیگری که در رابطه با امتحانات نهایی با آن مواجه بودیم تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی است، افزود: تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی امسال بسیار مشکل ساز بود و برای مثال برگه امتحانی داشتیم که مصحح اول نمره ۶ را داده بود، مصحح دوم ۱۷ و مصحح سوم نمره ۱۲ را در نظر گرفته بود و از طرفی دیگر با مصححی مواجه بودیم که در حوزه تصحیح حاضر شده، اما به سبب وجود مشکل در اینترنت نتواسته به مقدار کافی برگه صحیح کند و این در حالی است که هنگامی تصحیح اوراق به صورت دستی بود در پایان خرداد تمام برگههای امتحانات نخست صحیح شده بود و نمراتشان هم اعلام شده بود و دانشآموزان به نمراتشان دسترسی داشتند، اما در حال حاضر هنوز قسمت زیادی از برگهها صحیح نشده است، ضمن اینکه مواردی سربرگ نام دانشآموز در برگه وجود داشت و مصحح میتوانست مشخصات دانشآموز را ببنید و از این رو بنظر میرسد دقت کافی، برنامهریزی مناسب و فراهم کردن زیرساختهای مناسب برای تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی صورت نگرفته بود.
این دبیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس و آموزش عالی باید در مورد درصد تاثیر امتحانات نهایی در کنکور بازنگری کنند، اظهار کرد: حق بسیاری از دانشآموزان ضایع شده است و بنابراین طرح سوالات مفهومی و تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی نه تنها مشکلی از آموزش و پرورش حل نکرد بلکه به مشکلات قبلی هم اضافه شد و راهکار مفیدی برای دانشآموزان، معلمان و برای سیستم آموزشی کشور نداشت.
انتهای پیام/
واقعا دشوار هست نمره خوبی در امتحانات نهایی گرفتن
ه
این مطلب کاملا غلط و بی اساس و با اهداف واهی بیان شده، اگه قرار باشه اشکالی بر عدالت آموزشی در کشور بگیریم به کنکور خیلی بیشتر میشه گرفت که کلاس های های کنکوری و اساتید حرفه ای تر باز هم در شهر های بزرگ هست و از این نظر تفاوت خاصی نمیشه قائل شد. از نظر تصحیح الکترونیک که این یه مزیت بسیار بزرگ هست که وقتی 2 مصحح اختلاف نظر دارن حق کسی ضایع نمیشه و نظر هیچکدوم اعمال نمیشه و مصحح سوم اعلام نظر میکنه کما اینکه حق اعتراض برای دانش آموز بعد از اعلام نمرات وجود داره و در صورت داشتن اعتراض برگه دانش آموز مجددا تصحیح میشه.
واقعا انگیزمو برا خوندن کنکور از دست دادم
تو رو خدا به فکر دانش اموزا باشید این اتفاق فقط برای من نیوفتاده بیشتر اطرافیان هم ک در امتحانات شرکت کردن همین حال رو داشتن
چقدر از هم مدرسه ای هامو می بینم که تو آزمون های آزمایشی می درخشند و رتبه های زیر ۵۰۰ میارن ، اما تا الآن عمومی هاشون رو خراب کردن و امید به دانشگاه های برتر توشون از بین رفته ، واقعاً ظلمه ، بردارید این ارزشیابی رو
باور کنید کسب درصد تو کنکور خیلی راحت تر از کسب نمره تو امتحان نهاییه ، اکه دلتون برا مناطق محروم می سوزه ، بدونید تو عصری زندگی می کنیم که تا دلمون بخواد همه چی تو اینترنت پیدا میشه ، اون بچه ها هم با یه سرچ ساده به منابع اموزشی و تمرینی کافی دسترسی پیدا می کنند و می تونن به راحتی و با یکم تلاش دانشگاه های دولتی تو تهران هم بیارند
و بدونید آموزش مفهومی و دقیق لازمه حل تست های کنکور هست ، میگن بیا فلان حقه های تستی رو یاد بگیر فلان شه ، همش کلاه برداریه و هرکی تو کنکور موفق میشه بدونید درس ها رو به بهترین نحو ممکن یاد گرفته
دومین هدف برقراری عدالت بود اونقدر تقلب صورت گرفته که عدالتی هم برقرار نشد.فقط آینده فرزندان ایران از بین رفت همین
شما باعث شدید همه ی دانش اموزا دارم میگن همه دست ب تقلب بزنند بجز دانش اموزی ک واقعا نخواهد بجایی برسد
من درسته تخصصی در این مورد ندارم ولی به عنوان والدین دو دانش آموز کنکوری وبا داشتن مدرک دکتری در رشته خودم با این نظر کاملا موافقم ،امتحانات نهایی امسال نه تنها مشکلی رو حل نکرد بلکه بدتر از قبل هم شده ،قبلا استرس بچه ها برای کنکور بود ولی الان با این نحوه سوال دادن استرس وتنش رو برای خانواده ها و دانش آموزان چندین برابر کردن ،به طوری که بچه ها حتی به خوردن قرص و مواد رو آوردن تا شاید بتونن به عقل خودشون بیدار بمونن وتمرکز داشته باشن تا امتحانات رو خوب بخونن و نمره خوبی بگیرن اینکار لااقل بلافاصله بعد از کرونا اشتباه بزرگی بود واینگونه برنامه ریزی ها حداقل باید از دوره دهم که بچه ها وارد دبیرستان میشن شروع بشه نه اینکه سالی که دانش آموز تا اینجارو با خیال راحت اومده والان یکدفه یه همچین قانونی مقرر بشه اینجور برنامه ها اگر هم درست باشه به نظر من باید با زمان بندی مناسب پیش بره
واقعا نمیدونم مسولان با چه فکری یه همچین برنامه هایی رو طی چند روز وچند ماه طرح ریزی میکنن بدون توجه به مسائل جانبیش و آسیبهایی که ممکنه برای دانش آموزان و کشور خطرناک باشه
بساط کار نکته و تست بعضی ها جمع شده ؟؟؟ دانش اموزان تنبل و درس نخوان هم فغان سر میدن از تاثیر امتحانات نهایی چون عادت کردن به نمره های الکی
من به عنوان دبیر با ۲۰ سال سابقه تدریس از مصوبه شورا قاطعانه حمایت میکنم.
باعث شد که خود من بیش از حد استرس بگیرم
و در نهایت استرس زیاد
و بی عدالتی هایی که صورت میگیره
و عدم توجه مراقبان به تقلب کردن افراد
باعث شده که نه تنها من بلکه
تمامی جوانان کشور
سرخورده شوند و احساس پوچی کنن
سطح امتحان ها خیلی دشوار
و پیچیده است
ما انسانی ها ۱۰ الی ۱۱ درس تخصصی داریم
که یکی از یکی دیگه سخت تره
از یه طرف طرح و برد دارن خوب میشه
ولی از طرفی دیگه
چون امتحان های امسال سخت گرفته شد
نمره دیپلم دانش آموز ها خیلی پایین شده
اگر بردارن خیلی بد تر میشه
از سال دیگه باید بردارن این طرح رو
و سطح امتحان ها رو باید پایین بیارن
تا حداقل نمره دیپلم پایین نیاد
به نظرم من که تاثیر قطعی معدل یک مصوبه خیلی خوبه که میتونه بهتر هم بشه
من سوال دارم از کسانی که میگن سوالات خیلی مفهومی بوده مگه سوالات کنکور مفهومی نبوده یا خیلی استاندارد بوده؟
یا اینکه حرف از تقلب میشه مگه تو کنکور تقلب نیست؟یاسهمیه هایی که به نظرم خودش یه تقلب و بی عدالتی بزرگه
یا حرف از یکسان نبودن سطح معلم ها گفته شده مگه تو کنکور همه از کتابهای تست با هزینه خیلی زیاد برخوردارن درصورتی که برای یه رتبه خوب حتما باید تست زده بشه
به نظر من خیلی هم بهتره
به جای ۳ کتاب عمومی خوندن و زدن تست زیاد فرد یک کتاب رو میخونه ولی خوب و مفهومی
بعد نیست به جای همراه شدن با موجی که خیلی از افراد برای نفع خودشون به راه میندازند کمی فکر کنیم
من یک دانش آموز هستم
متأسفانه این روزها بچه ها اصلا روحیه خوبی ندارن
امتحانات به قدری مفهومی شده که اگر یک امتحان خراب کردی
آثار مخرب اون بر جای می مونه
و دیگه توان خواندن برای امتحانات بعدی رو نداری
ازتون می خوام پیگیری کنید »
اصلا مصوبه تاثیر قطعی معدل با روح و روان دانش آموزان میتونید نظر سنجی بگذارید یا بپرسید ،
امیدوارم رسانه به نمایندگی از جامعه کثیری از جوانان دختر و پسر این مملکت صدای ما دانش آموزان در این امتحانات نهایی به گوش مسولین برساند و تاثیر قطعی نه تنها برای کنکور ۱۴۰۳ بلکه کنکور ۱۴۰۲ هم لغو بشه
سطح سختی و مفهومی سوالات امسال با هیچ کدوم از امتحانات نهایی سالای قبل قابل مقایسه نیست دانش آموزی که امسال نمره ۱۸ میگیره با ۲۰ پارسال که راحت بوده واقعا سطح یکسانی دارن ولی تنها دانش آموزان دوازدهم امسال این وسط ضرر کردن
هر کاری هم میکنید لطفاً زودتر اطلاع بدین که از تابستون استفاده خوبی بکنیم شهریور چه موقع ای که بیاید تغییرات رو بگید ماشاالله شما یه شبه برای این کاراتون تصمیم میگیرید چون فکری پشت این کارا نمی بینم
به عنوان ی دانش اموز که قبل امتحانات نهایی سوالات ازمون های خرداد سال های قبلو حل میکنم و بالای ۱۷ یا ۱۸ میشم و میرم امتحان میدم تو حوزه میدونم زیر ۱۵ و میبینیم و میشنوم که بعضی از حوزه ها کاری به تقلب بچه ها ندارن یا حتی پاسخ نامه سوالات و پاسخ سوالات رو به بچه ها میدن و با توجه به اینکه تاثیر قطعی روی کنکور داره دیگه اصلا میلی به درس ندارم
دمتون گرم هر این نظام اموزش و پرورش بهتر و بهتر میشه
اون از حذف زبان انگلیسی از کنکور و کم اهمیت جلوه دادنش
اینم از وضعیت تاثیر گذاری ۴۰٪ معدل نهایی بر روی کنکور
ممکنه با فشار زیادی مواجه شوند با استرس و...
تاثیر معدلو هرچه زودتر بردارید
بیچارمون کردیننننن
به خدا ناعادلانه ترین و ناکارآمد ترین تصمیم برای اموزش هست
تمام بچه ها بی انگیزه شدند و هیچکس میل به درس خواندن براش نمونده
اینقدر تقلب و بی عدالتی هست در امتحانات که حد و اندازه نداره
درتهران خودمان هم هستند مدارسی که کم از سیستان و بلوچستان نباشند و دانش آموزان محترم مثل اونجادرس خوندن
بنده یک معلم هستم
لطفا بخاطر آینده فرزندانمان تمام تلاشتون برای جلوگیری از چندبرابر شدن استرس و هزینه خانواده ها پیگیر لغو تاثیر قطعی معدل باشید