صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاکید سلاجقه بر اهمیت و لزوم توسعه آزمایشگاه کاتالیست کانورتر/ خودروسازان باید بیشتر از گذشته از ظرفیت‌های این مرکز استفاده کنند

۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰:۴۴
کد خبر: ۴۷۱۶۰۰۳
مرکز آزمون آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هفته محیط زیست را با میزبانی از رییس سازمان محیط زیست آغاز کرد.

خبرگزاری میزان- به گزارش روابط عمومی ISQI، علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان و هیات همراه، روز گذشته در مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو حضور یافت و از آزمایشگاه‌های این مجتمع در حوزه نظارت بر آلاینده‌های محیط زیست بازدید کرد.

در این بازدید درخصوص معضلات موجود در صنعت خودروی کشور و انجام آزمون‌های موردنیاز، بحث و تبادل نظر صورت گرفت که طی آن به موضوع راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جدید نظیر تست تصادف، استاندارد یورو۶ و خودرو‌های برقی به‌عنوان برنامه‌های آتی ISQI پرداخته شد.

سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در ابتدا به معرفی آزمایشگاه‌های موجود در مرکز و پروژه‌های توسعه‌ای آتی اشاره کرد و گفت: در حوزه صنعت خودرو کشور، خلا‌هایی وجود دارد که از این قبیل علاوه بر آزمایشگاه تست تصادف، می‌توان به استاندارد یورو۶ اشاره کرد که طبق قوانین مصوب تا سال ۱۴۰۳ در تدوین استاندارد‌ها اعمال خواهد شد و ما در صدد هستیم تا شرایط انجام تست‌های مربوطه را در کوتاهترین زمان ممکن آماده بهره برداری کنیم.

تاجیک با اشاره به روند تولید خودرو‌های برقی در جهان و اهمیت توجه دولت و صنعت خودرو به حوزه خودرو‌های EV و PHEV، ادامه داد: علاوه بر انجام تست‌های عمومی خودروها، یکی از مهمترین آزمون‌ها در حوزه خودرو‌های برقی، باتری پک است که باید از منظر ایمنی، اشتعال و سایر موارد مورد تست و بازرسی قرار گیرند.

مدیرعامل ISQI در ادامه با تاکید بر کنترل خودرو‌ها در زمان بعد از تولید و در حین مصرف، گفت: انجام معاینه فنی در کشور ۴ساله است و برای کنترل بیشتر نیاز است که مانند سایر کشورها، به ۲سال کاهش یابد. علاوه بر آن سطح استاندارد انجام این معاینات در کشور بسیار پایین‌تر از یورو۵ است که باید ضمن استانداردسازی مراکز معاینه فنی، به مراحل بالاتر و در حد استاندارد‌های تحت کنترل خودرو‌های تولیدی، ارتقا یابند.

وی همچنین به دوام قطعات کنترل کننده آلایندگی خودرو‌ها (کاتالیست کانورتر)، اشاره کرد و ادامه داد: قطعات کاتالیست کانورتر در استاندارد‌های جهانی به صورت دوره‌ای و بعد از مدت پیمایش‌های مشخص، تحت کنترل قرار می‌گیرند و در ایران نیز لازم است تا این قطعات ضمن انجام کنترل ادواری، در صورت لزوم تعویض شوند.

علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست نیز در این بازدید با اشاره به توانمندی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حوزه‌های کیفیت و استاندارد، گفت: این مرکز یک دستاورد افتخارآفرین برای کشور محسوب می‌شود و به خودروسازان توصیه می‌کنیم که از این ظرفیت برای انجام کار‌های تحقیقاتی استفاده کنند.

وی ضمن تاکید بر حمایت از مجموعه دانش بنیان ISQI، ادامه داد: این شرکت نیاز دارد تا با حمایت دولت و قدرت بیشتر به انجام فعالیت‌های خود ادامه دهد. همچنین از این شرکت درخواست می‌کنیم که در توسعه و تدوین استاندارد‌های ملی در راستای کنترل کیفیت هوا، همکاری‌های بیشتری را با سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علاوه بر آن وجود آزمایشگاه کاتالیست کانورتر در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و این قطعه باید به صورت دوره‌ای در معاینات فنی مورد کنترل قرار گیرند و تعویض شوند.

وی همچنین بر انجام همکاری در کاهش انتشار کربن کردیت تاکید کرد و خواستار ارائه گزارشات توسط ISQI درخصوص به‌کارگیری ظرفیت‌های این آزمایشگاه برای کاهش مصرف و کاهش انتشار گاز کربن شد.

در پایان، ضمن ارائه توضیحات مدیرعامل ISQI درباره آزمایشگاه‌های این مرکز، از آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری آلایندگی و مصرف سوخت خودرو سواری، موتورسیکلت، خودروی دیزلی، موتور‌های دیزلی، کاتالیست کانورتر و اندازه‌گیری بخارات سوخت خودرو بازدید شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *