تعیین سه سطح زرد، آبی و سبز برای معاینه فنی/اجرای آزمونهای کنار جاده ای خودروهای سنگین
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مسعود تجریشی درسی و دومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اظهار کرد: وضعیت آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است.
در ادامه وحید حسینی دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا در رابطه با تعیین حدود مجاز معاینه فنی گفت: حدود معاینه فنی قبلا توسط شورای عالی محیط زیست تعیین میشد، اما در مصوبه جدید به سازمان محیط زیست واگذار شد. ۳ وزارتخانه صمت، راه و شهرسازی و کشور حدود مجاز معاینه فنی را به سازمان پیشنهاد میکنند. برای همه خودرو در سه سطح معمولی یا زرد، برتر یا سبز، ویژه یا آبی پیش بینی شده است. حدود مجاز آلاینده در کدام نواحی و در کدام شهرها باید رعایت شود.
وی ادامه داد :امکان اجرا در مراکز معاینه فنی بررسی شده کاملا کارشناسی شده است. برای اجرای این طرح ۱۵ روز به دستگاهها مهلت داده شده است. در کمیته تخصصی تصمیم گرفته شد آزمون آلایندگی خودروهای سنگین دیزلی به صورت رندوم مورد بررسی قرار بگیرد.
دبیر کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه گفت: مردودی زیاد ماشینهای سنگین در مراکز معاینه فنی نشان دهنده ضعف است. مراجعه زیاد خودروها به خارج از تهران برای گرفتن معاینه فنی در حالی که در تهران فعالیت میکردند به یک بیماری تبدیل شده است. هرروز در تهران شاهد خودروهای سنگین دودزا هستیم در حالی که معاینه فنی هم دارند.
وی در ادامه گفت: نباید تفاوتی بین معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک وجود داشته باشد. باید جلوی مراکز متخلف معاینه فنی گرفته شود. معاینه فنی که در خارج از سیمفا صادر میشود قانونی نیست.
وحید حسینی در ادامه گفت: مرکز معاینه فنی امام رضا روزانه میزان زیادی معاینه فنی صادر میکند، اما وقتی بازرسین سازمان به این مرکز مراجعه کردند تعداد مراجعین بسیار کم شد و باعث شد این مرکز بازرس سازمان را نپذیرد. اکنون مقرر شده است به ۱۶ مرکز معاینه فنی البرز و تهران بازرسین ما مراجعه کنند و فعالیت آنها را بررسی کنند.