صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاثیر توسعه کریدور شمال به جنوب بر اقتصاد ایران؛ از افزایش درآمد‌های ملی تا حفظ ارزش ریال

۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۱۴۰۱۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند توسعه کریدور شمال به جنوب موجب افزایش درآمد کشور از طریق توسعه تجارت خواهد شد و در نهایت انجام مراودات اقتصادی می‌تواند سبب حفظ ارزش پول ملی شود.

خبرگزاری میزان _ کریدور شمال به جنوب یکی از مهم‌ترین مسیر‌های راهبردی در نیم‌کره شرقی محسوب می‌شود. 

ایران با موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی به سواحل می‌تواند پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج‌فارس باشد. 

کارشناسان اقتصادی می‌گویند با بهر‌ه‌برداری از کریدور شمال به جنوب، خلیج فارس به دریای خزر متصل می‌شود و مسیر ایران، ارزان‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر انتقال شمال به جنوب است. 

نقش حیاتی کریدور در روابط تجاری ایران

همچنین حجت الله فرزانی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: توسعه کریدور شمال به جنوب می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را در حوزه قفقاز کاهش دهد و این موضوع می‌تواند موجب گسترش و توسعه روابط اقتصادی شود. 

وی تاکید کرد: ایران به لحاظ ژئوپولتیکی یک منطقه با اهمیت است و اگر در کنار توسعه این طرح، تفاهم‌نامه‌هایی درخصوص سوآپ گازی و نفتی امضا کنیم می‌توانیم از ثمرات این پروژه استفاده کنیم. 

فرزانی همچنین با اشاره به افتتاح شعب بانک‌های روسی در داخل ایران، گفت: با توسعه تجارت با کشور‌های مورد هدف می‌توانیم از منابع ارزی خوبی با انجام معاملات و مراودات برخوردار شویم. 

این کارشناس اقتصادی همچنین دررابطه با نقش این کریدور در دلارزدایی از تجارت کشور افزود: اگر بتوانیم با برخی از کشور‌ها پیمان‌های پولی ۲ جانبه و چند جانبه داشته باشیم، می‌توانیم از ارز‌های محلی استفاده کنیم.

به گفته وی عمده معاملات ایران با روسیه، چین، حوزه قفقاز و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس در حال انجام است و این کریدور نقش حیاتی در این روابط تجاری دارد. 

فرزانی همچنین گفت: توسعه کریدور‌ها موجب گسترش نقش بنادر می‌شود و همه این عوامل بر توسعه و تجارت بین‌الملل تاثیرگذار است. 

کریدور شمال به جنوب موجب تقویت پول ملی خواهد شد

در همین رابطه حسین راغفر، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: این کریدور فقط شمال به جنوب نیست بلکه کریدور شرق به غرب است. این کریدور می‌تواند موجب کسب درآمد از تجارت و انتقال کالا به کشور‌های همجوار و همسایه شود. 

به گفته وی این کریدور امکان دسترسی کشور‌های شمالی ایران را به دریا و همچنین امکان صادرات کالا از خلیج‌فارس نیز را برای آن‌ها فراهم می‌کند. 

راغفر تاکید کرد: کریدور شمال - جنوب امکان انتقال کالا‌های چینی از طریق جاده ابریشم و همچنین کالا‌های ایرانی به سایر کشور‌ها را فراهم می‌کند. 

به گفته این کارشناس اقتصادی انجام مراودات با چین به دلیل تاثیر مستقیم بر درآمد‌های ملی ایران بسیار حائز اهمیت است و ایران تنها با استفاده از ویژگی ترانزیت این طرح، می‌تواند به درآمد‌های خوبی دست یابد. 

وی گفت: اکنون که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در ایران توسط چین انجام شده است ما می‌توانیم به عنوان طلب‌های خود قطار سریع‌السیر از این کشور وارد کنیم و کریدور شرق به غرب را نیز با این امکان تامین کنیم. 

راغفر همچنین در ادامه یکی دیگر از ویژگی‌های توسعه این کریدور را توسعه زیرساخت‌های داخلی دانست و گفت: هزینه‌های حمل‌ونقل بین شهری نیز با این کریدور کاهش خواهد یافت. 

این کارشناس اقتصادی در ادامه به نقش این کریدور در کاهش اتکاء به دلار اشاره و اظهار کرد: این طرح به کسب درآمد‌های ارزی کمک می‌کند و موجب کاهش ارزش دلار و تقویت پول ملی خواهد شد. 

وی همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های کریدور شمال به جنوب را کاهش هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل دانست و گفت: اگر ایران بتواند در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشد می‌تواند با برقراری ارتباط کشور‌های همسایه از طریق ایران به آب‌های بین‌المللی درآمد خوبی کسب کند. 

راغفر در ادامه تصریح کرد: تاکنون عزم جدی برای توسعه این کریدور وجود نداشته است، اما امیدواریم با امضای این طرح توسعه تجارت منطقه‌ای فراهم شود. 

حجم تجارت درمحدوده کریدور ۲ هزار میلیارد است

در همین راستا حسین پرویزیان، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: این کریدور باعث گسترش روابط در خلیج‌فارس، دریای عمان، ساحل اقیانوس، چابهار، کشور‌های آسیای میانه و اروپا خواهد شد که حجم تجارت در این محدوده ۲ هزار میلیارد است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بیشتر از عواید این کریدور بهره‌مند شویم باید خط آهن چابهار-زاهدان و خط آهن انزلی تا آستارا فعال شود. 

به گفته این کارشناس اقتصادی این کریدور یکی از ویژگی‌های ژئوپولتیک اساسی اقتصاد ایران است و باید برای توسعه این طرح سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. 

ظرفیت‌ها و فرصت‌های کریدور شمال به جنوب و مزیت‌های آن برای کشور 

بخشی از مزیت‌های کریدور شمال به جنوب و همچنین ظرفیت‌ها و فرصت‌های این کریدور  برای کشور در قالب اینفوگرافی مورد بررسی قرار گرفته است.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *