باید از تربیت تکبعدی، کاریکاتوری و سرطانی دانشآموزان دوری کرد
به گزارش گروه جامعه ، مرتضی شکوهی در برنامه «شهر برگ» که با موضوع جایگاه پرورش در نهاد آموزش و پرورش کشور گفت: از اسم آموزش و پرورش مشخص است که تکالیفی که بر عهده آن گذاشتهاند، از موضوع آموزش و تربیت هم تعاریف مختلفی وجود دارد و هم برداشتهای مختلفی انجام میشود.
وی به نقش مربیان پرورشی اشاره کرد و گفت: وظیفه معلم یا مربی پرورشی براساس چارتی که تعریف شده است، ساماندهی و سازماندهی فعالیتها و برنامههای پرورشی و فرهنگی در مدرسه و به نوعی شناسایی استعدادهای دانشآموزان در عرصههای مختلف است.
شکوهی به نحوه استخدام مربیان پرورشی اشاره کرد و افزود: در دانشگاه فرهنگیان رشته راهنمایی و مشاوره با گرایش مربی امور تربیتی را داریم و یک بخش هم از طریق ماده ۲۸ است یعنی افرادی که دارای حداقل مدرک کارشناسی در رشته امور تربیتی هستند میتوانند در آزمون شرکت کنند و بعد یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند و بعد هم به عنوان مربی پرورشی در مدارس فعالیت کنند.
رضا مددی، مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: سال ۹۰ برای تغییر در ساختار آموزش و پرورش سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام سند تحول بنیادی تصویب شد که این سند نقشه راه آموزش و پرورش ایران را از سال ۹۰ تا ۱۴۰۴ را ترسیم کرده است.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: تحول بنیادین به این معناست که ما آموزش و پرورشی را میخواهیم که برآمده از فرهنگ اسلامی ایرانی باشد؛ بنابراین اکنون ما با سند تحولی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است صاحب فلسفه تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی افزود: آموزش و پرورش دستگاهی است که بخشی از جریان تربیت را بر عهده دارد. تربیتی که در آموزش و پرورش اتفاق میافتد تربیت قانونمند و نظاممند و با برنامه است که در جایی به نام مدرسه اتفاق میافتد.
مددی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از ۷ سال تغییر چندان صورت نگرفته است گفت: اتفاق و تغییر اساسی در کتابهای درسی روی داده است، تنظیم و تدوین کتابها به سمت کار عملی، تفکر، اندیشیدن و کار پژوهشی رفته است و سعی کرده است از حافظه محوری به معنای حفظ کردن و پس دادن دور شود. یکی از برنامههای آموزش و پرورش تقویت جایگاه مدارس است تا مدارس از اختیارات و استقلال لازم برخوردار باشند و بتوانند تصمیمات منطقهای و متناسب با شرایط بگیرند. ما در آموزش و پرورش به دنبال کاهش تمرکز هستیم و دنبال کردن آموزش مهارتی هستیم. چند سال است که آموزش و پرورش به سمت مهارتهای ارتباطی، مهارتهای زندگی و مهارتهای فنی رفته است و این جزو سیاستهای آموزش و پرورش است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که وزارت آموزش و پرورش بیشترین اهمیت را به آموزش میدهد یا پرورش گفت: باید با کمال تاسف بگویم که رویکردها در اکثر مدارس آموزشی است. به این معنا که مدارس به تربیت علمی دانشآموزان میپردازند و هم دانشآموزان و هم اولیا هم این را میخواهند. از این جهت سند تحول تفکیکی به نام آموزش و پرورش ندارد و میگوید تربیت هم شامل آموزش و هم پرورش است. یعنی هرکاری که ما میخواهیم انجام دهیم باید آموزش دهیم چه کار علمی چه تربیتبدنی، چه دینی و اخلاقی و ... همه اینها را باید آموزش دهیم.
وی ادامه داد: باید این دیدگاه را اصلاح کنیم، ما دانشآموزان تربیتشده همهجانبه میخواهیم. اگر قرار است دانشآموز ما در کنکور قبول شود این باید سلامت روحی و اخلاقی داشته باشد، این دانشآموز باید مهارت ارتباطی و اجتماعی داشته باشد نه اینکه ما همه این مهارتها و تواناییها را رها کنیم و فقط بگوییم این باید خوب تست فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی بزند و به دانشگاه برود. این بخشی از نیاز بچه است و همه نیاز بچه این نیست و خطایی که وجود دارد همین است یعنی تربیت تکبعدی، تربیت کاریکاتوری، تربیت سرطانی اینها بیشتر مورد توجه است تا تربیت همهجانبه.
برنامه «شهر برگ» جایگاه پرورش در سیستم آموزشی، تغییرات آموزشی، شناسایی خلاقیتها و... را بررسی میکند. این برنامه روز گذشته با حضور سیدمحمدبطحایی، وزیر آموزش و پرورش، رضا مددی، مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش و برنامههای متنوعی از مدارس پخش شد.