صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو

یک ناشر: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میعادگاه و پاتوق فرهنگی برای اهالی فرهنگ است

۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳:۰۱
کد خبر: ۴۷۱۳۳۲۳
مدیر انتشارات خرسندی معتقد است که اگرچه این نمایشگاه استانداردهای لازم و بین‌المللی را ندارد و بحث بر سر کاربردی بودن نمایشگاه یا فروشگاه همچنان ادامه دارد، اما باید تاکید کرد که عرضه و ارائه کتاب‌ها در این نمایشگاه قابل توجه است.

هادی طالع خرسند مدیر انتشارات خرسندی در گفت‌وگو با میزان در مورد چالش‌ها و مشکلات پیش روی ناشران در آستانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: گران شدن کاغذ تاثیر شگرفی بر عملکرد ناشران گذاشت، به حدی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ قیمت کاغذ تا حدود بسیار زیادی بالا رفت. این روند به نحوی پیش رفت که فروشندگان کاغذ از فروش این کالای استراتژیک در سال 1402 نیز با بهانه باز نشدن درب انبارها شانه خالی کردند. فروشندگان کاغذ در انتظار تعیین قیمت دلار هستند زیرا کاغذ در زمین قیمت دلار بازی می‌کند و هرگونه نوسانات آن می‌تواند تاثیرات موثری بر روند قیمت کاغذ در بازار داشته باشد.

وی به فعالیت‌های انتشارات خرسندی اشاره و تاکید کرد: برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتشارات خرسند فعالیت خودش را از بهمن ۱۴۰۱ آغاز کرده است زیرا عزمش را به صورت جدی جزم کرده بود که حضور به موقع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب داشته باشد و این مهم را با حدود ۵۰ عنوان کتاب چاپ اولی پشت سر بگذارد. انتشارات خرسند منتشرکننده کتاب‌های فقهی، حقوقی و علوم سیاسی بوده و تاکنون ۱۲۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است که بسیاری از آنها تجدید چاپ شده‌اند.

خرسند در مورد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همه ایراداتی که دارد، یک میعادگاه و پاتوق فرهنگی برای اهالی نشر و کتاب دوستان و فرهنگیان محسوب می‌شود، لذا از همه اقشار دانشجو، طلاب، دانشگاهیان و مردم عادی برای تهیه کتاب به این نمایشگاه می‌آیند، اگرچه این نمایشگاه استانداردهای لازم و بین‌المللی را ندارد و بحث بر سر کاربردی بودن نمایشگاه یا فروشگاه همچنان ادامه دارد، اما باید تاکید کرد که عرضه و ارائه کتاب‌ها در این نمایشگاه قابل توجه است و بر خلاف عملکرد سایر نمایشگاه‌هایی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود، عمل می‌کند. نمایشگاه‌های استاندارد جهان تنها محل به نمایش گذاشتن کتاب‌ها و حضور آژانس‌های ادبی و هنری است و جایگاهی برای انعقاد قراردادهای کپی رایت محسوب می‌شود.

وی اشاره‌ای به قیمت کاغذ داشت و افزود: آخرین آمار از قیمت کاغذ ۷۰ گرمی «100*70» که عمدتاً خوراک کتاب‌های دانشگاهی است و به عنوان قطع وزیری از آن یاد می‌شود، برای هر بند یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت گذاشته شده که نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده است. این مهم با توجه به نقش مهم آن در شکل دادن کتاب که عمدتا ۶۰ تا ۷۰درصد حجم این کالا را به خود اختصاص می‌دهد، بیشترین هزینه را در تولید این کالای فرهنگی ایجاد می‌کند.

مدیر انتشارات خرسندی بالا بردن قیمت پشت جلد کتاب از سوی ناشران را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: هیچ ناشری علاقه ندارد که قیمت پشت جلد کتاب تولید شده خود را افزایش دهد، زیرا افزایش قیمت پشت جلد کتاب مساوی است با کاهش مخاطب، اما وقتی هزینه‌های تولید یک کتاب و چاپ آن افزایش می‌یابد، ناشر چاره‌ای جز افزایش قیمت پشت جلد کتاب ندارد، حتی در برخی موارد ناشر باید از سود خود چشم‌پوشی کند، در حالی که سرمایه‌های آنها مشخص، معین و محدود است؛ این معضلی بزرگ برای حوزه نشر محسوب شود.

وی فراهم کردن کاغذ داخلی برای پوشش نیاز ناشران را امری مهم دانست و تاکید کرد: حرکت دولت به سمت تامین نیاز کاغذ ساخت داخل کاری ارزشمند است، اما کافی نیست. باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش کیفیت کاغذ داخلی باشیم، زیرا کاغذ داخلی از کیفیت پایینی برخوردار است و به اصطلاح رول باز شده است. وقتی که تولید‌کننده داخلی با استقبال و تقاضا مواجه شود، قطعاً به دنبال رفع عبوب تولیدات خود خواهد رفت و در این مسیر به رشد و توسعه دست می‌یابد. پس برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی برای تولید داخلی باکیفیت به فرهنگ‌سازی می‌انجامد که برای توسعه مطالعه و خرید کتاب لازم است و یک چرخه به هم پیوسته عرضه و فروش کتاب را به همراه می‌آورد که منافع جامعه را به همراه خواهد داشت.

خرسند به لزوم مساعدت‌های امور مالیاتی اشاره و اظهارکرد: امور مالیاتی موظف است به قانون توجه بیشتری داشته باشد، زیرا در نص صریح قانون به عدم پرداخت مالیات از سوی ناشران تاکید شده و این مهم با توجه به اظهارنامه‌ها و قرار گرفتن آن در رده‌بندی (الف و ج) تاکید کرده است. از سوی دیگر از آنجا که هدف ما توسعه فرهنگ مطالعه است، از هر گونه مانع‌تراشی بر سر راه حوزه نشر و ناشران باید خودداری کرد.

مدیر انتشارات خرسندی به مشکلات ناشران پرداخت و افزود: در جلسات رسیدگی به شکایات ناشران که در محل اتحادیه ناشران برگزار می‌شود، بسیاری از فعالان عرصه نشر تاکید دارند که شرایط اقتصادی نشر ضعیف است و تعداد قابل توجهی از ناشران مجبور شدند از این عرصه کناره‌گیری کنند. معضل دیگری که باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه کرد، گرانی کاغذ و مواد اولیه است. اگرچه فروش مجازی در کنار برگزاری حضوری و فیزیکی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در نظر گرفته شده است، اما عدم استقبال مردم از مطالعه، به خرید کم کتاب‌ها می انجامد و رکود همچنان در عرصه نشر پابرجا خواهد ماند.

خرسند بار دیگر عدم خرید کتاب را معضل امروز جامعه دانست و تصریح کرد: مشکلات ناشران را باید تولید کتاب و عدم فروش آن و در نتیجه قرار گرفتن کتاب‌های تولیدشده در انبارها دانست. برخی کتاب‌های ارزشمند که در گذشته منتشر شده‌اند، به دلیل عدم استقبال مخاطبان در انبارها دپو شده است و هنگامی که به نمایشگاه عرضه می‌شود، چون دارای لیبل قیمت هستند، برای فروش با مشکلاتی مواجه می‌شوند و چون قیمت پشت جلد کتاب‌ها به واسطه لیبل در گذشته محاسبه شده، اکنون امکان فروش آن در نمایشگاه جدید با موانعی همراه است و باید در نظر داشت که این سرمایه ناشران است که در انبارها خوابیده و اکنون در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. رفع این معضل همکاری و همراهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را طلب می‌کند.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *