صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ارز آوری ۲۰ میلیارد دلاری با اجرای راه آهن رشت- آستارا

۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳:۱۲
کد خبر: ۴۷۱۳۲۰۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ گفت: اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.

خبرگزاری میزان - محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور که با حضور در میز اقتصاد امروز شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا می‌پرداخت، گفت: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه‌آهن ساخته شود.


مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اظهار کرد: ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه‌جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.

وی گفت: ظرفیت حمل بار این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همچنین راه‌آهن رشت - آستارا ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری خواهد داشت.


منجمی درباره مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه‌اندازی این خط ریلی و آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.


وی افزود: به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت - آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهر‌ها در کرانه راه‌ها نیز تأثیر گذار است.


مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین - رشت - بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است. راه‌آهن رشت - آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.


منجمی ادامه داد: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.


وی به جنبه‌های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگل‌ها از جمله جنگل گیسوم وارد می‌شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
به گفته منجمی، راه‌آهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به اتمام برسد.

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ امنیت اقتصادی این پروژه برای بسیاری از کشور‌ها با مهم است و با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه‌ها می‌تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشور‌های اطراف ایجاد کند.
منجمی تاکید کرد: مسیر ریلی رشت - آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.


مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ گفت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.


وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران دانست و افزود: این پروژه با افزایش درآمد‌های ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تأثیر گذار است.


انتهای پیام/


برچسب ها: راه آهن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *