۱۵۹ هزار و ۸۷۶ مورد ملاقات مردمی توسط مسئولان قضایی سراسر کشور در فروردین ماه انجام شد
خبرگزاری میزان - تکریم ارباب رجوع، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم از سیاستهای قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است بر همین اساس استماع مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان همچنین پاسخگویی به درخواستهای مشروع و به حق مردم از عمدهترین وظایف مسئولان قضایی محسوب میشود.
به همین منظور ماهیت و ویژگی خاص مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه تماس دائم با مردم است و بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، عمدهترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد در این اداره بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.
بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسئولین عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به ادارهی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه میکنند و خواستههای خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواستهها را جهت ضبط مطالب، به رشتهی تحریر در میآورند.
گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه میرسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودلهای مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.
با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبهای با روسای کل دادگستری استانها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی استانها با مردم صورت گرفت که به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال میشود.
سیدعلی اصغر رفاهی در گفتوگو با میزان، درباره ملاقاتهای مسئولین قضایی با مردم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: درفروردین ماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۹ هزارو ۸۷۶ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۲ هزارو ۵۲۸ مورد متعلق به روسای کل دادگستری استان ها و تعداد ۸ هزارو ۱۷۶ مورد متعلق به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استان ها است.
وی افزود: استان کرمانشاه با ۱۸ هزارو ۸۱۶ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: رئیس کل دادگستری استان گیلان با ۱ هزارو ۴۹۰ موردر و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با ۶۶۴ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
رفاهی اظهار کرد: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواست های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...)، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی همچنین تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: درفروردین ماه سال جاری ریاست قوه قضاییه سفری به استان البرز داشته اند که در این سفر تعداد ۱ هزارو ۲۴۹ مورد درخواست مردمی واصل شد که در سامانه سامع ثبت شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران ودادستان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
وی افزود: یکی از معاونان دادگستری کل استان تهران و معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه با حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۲ معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۸۰ مورد تقاضای مردمی بوده اند.
رفاهی اظهار کرد: همچنین در این ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۱ هزارو ۲۸۸ مورد درخواست های مردمی را رسیدگی کردند.
وی درادامه گفت: توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۴۴۶ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفت.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران حسب الامر ریاست قوه قضاییه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ یا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند.
رفاهی در ادامه اظهار کرد: درخواست های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام شده و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواست های دریافتی درماه فروردین ۷۰ مورد بوده است.
ملاقات مردمی مسئولین قضایی در مساجد و اماکن و بقاع متبرکه
وی گفت: در راستای اجرای دستورات و فرمایشات رئیس قوه قضاییه مبنی بر برپایی میزهای خدمت در مساجد و اماکن و بقاع متبرکه، اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در ماه مبارک رمضان میز خدمتهایی درحرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در تاریخ ۲۰ فروردین، مسجد ارگ در تاریخ ۲۹ فروردین و حرم حضرت صالح بن موسی (ع) در تاریخ ۳۰ فروردین تشکیل داده شده است.
انتهای پیام/