صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ماجرای قاچاق سوخت نیروگاه‌ها صحت دارد؟

۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱:۴۷
کد خبر: ۴۷۱۱۴۳۴
مدتی است که اخباری مبنی بر قاچاق سوخت از نیروگاه‌ها منتشر می‌شود، موضوعی که به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی باتوجه به نظارت سه جانبه و تطبیق میزان تولید و سوخت دریافتی این موضوع صحت ندارد.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدتی است که اخباری مبنی بر قاچاق سوخت از نیروگاه‌ها منتشر می‌شود، موضوعی که به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی باتوجه به نظارت سه جانبه و تطبیق میزان تولید و سوخت دریافتی این موضوع صحت ندارد.

"ساناز جعفرزاده" در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت پخش فراورده‌های نفتی در همین رابطه منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن محل تحویل سوخت نیروگاه‌ها، سوخت مایع مخازن نیروگاه است، اظهار کرد: یعنی تا قبل از اینکه سوخت وارد مخزن شود، سوخت متعلق به نیروگاه نیست و برای وزارت نفت است.

وی با تاکید بر اینکه اگر در مسیر فرایند تحویل سوخت با تخلف مواجه شود در مالکیت نیروگاه‌های کشور نیست، تصریح کرد: از زمانی که سوخت وارد مخزن می‌شود به هیچ‌وجه امکان قاچاق از این مخازن وجود ندارد، چراکه به محض اینکه نفتکش وارد نیروگاه می‌شود، به صورت خودکار روی باسکول ورودی نیروگاه وزن سنجی و پارامتر‌های فیزیکی آن کنترل و میزان ناخالصی آن پایش می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه تمامی این پارامتر‌ها یک انحراف استاندارد دارند و اگر خارج از آن باشد، نفتکش متوقف، مکاتبات با نماینده شرکت پخش استان صورت می‌گیرد و صورت جلسه نیز انجام می‌شود، گفت: پس از تایید همه پارامتر‌های مورد پذیرش سوخت به مخزن نیروگاه منتقل می‌شود و در آنجا مجدد نفر شرکت پخش استان صورت جلسه انجام می‌دهد و مخزن پلمب می‌شود.

جعفرزاده با بیان اینکه مخزن تنها یک مسیر خروج سوخت دارد که آن‌هم به سمت واحد برای تولید برق است، اظهار کرد: بر اساس همین موضوع نظارت ماهانه انجام می‌شود در ماه نیز میزان انرژی تولیدی نیروگاه و راندمان مشخص است و میزان سوخت تحویلی دقیقا با میزان تولید انطباق دارد.

وی با اشاره به میزان تولید سال گذشته، گفت: سال قبل بر اساس افزایش نیاز مصرف در کشور ۲.۴ درصد رشد نیاز تولید داشتیم، ولی رشد تولید ۲.۲ بود یعنی نه تنها اقدامی در حوزه قاچاق اتفاق نیفتاده بلکه سعی کردیم با راندمان بیشتری برق تولید کنیم و افزایش رشد مصرف سوخت از افزایش میزان تولید برق پایین‌تر بوده است این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های فصلی در بسیاری از مواقع نمی‌توانیم بهترین شرایط راندمانی را بهره‌برداری کنیم و مجبوریم تنها نیروگاه‌هایی که سوخت در دسترس دارند را وارد مدار کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه همین موضوع مقداری محدودیت را برای نیروگاه‌ها به دنبال دارد، اما با این حال رشد کمتری را در انرژی شاهد بودیم و این موضوع بیانگر این است که هیچگونه گم‌شدگی سوختی اتفاق نمی‌افتد، گفت: هرگونه اظهارنظری که در این رابطه شده است با مراجع ذی‌ربط مکاتبه و اعلام کردیم که اگر مستندی دارند ارائه کنند که تا این لحظه نیز چیزی ارائه نشده است.

جعفرزاده با بیان اینکه یک ناظر از سمت برق و یک ناظر از سمت شرکت پخش وجود دارد و امکان دور زدن نظارت وجود ندارد، چراکه صورت جلسه انجام می‌شود و در نهایت نیز اگر مغایرتی وجود داشته باشد در باسکول مشخص می‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه یک فرایند سه‌جانبه وجود دارد امکان خطا نیست اگر اطلاعات کمتری وارد شده باشد و افراد عدد بیشتری را ثبت کنند نباید معادل آن برق تولید شود در حالی که آمار گویای تطابق سوخت دریافتی و تولید برق هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوخت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *