هیچکدام از کتابهای دبیرستان و هنرستان کیفیت علمی و مهارتی ندارند
خبرگزاری میزان - رهبر انقلاب هفته گذشته در دیدار با معلمان با مطرح کردن ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیازهای کشور این سوال را عنوان کردند که آیا نسبت متعادلی بین آموزشهای رایج در دبیرستانها با آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخشهای مختلف کشور، مسیری درست است؟
در همین رابطه فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی و دبیر آموزش و پرورش در گفتوگو با میزان ضمن بیان این نکته که محتوای کتاب درسی به ویژه در مقطع متوسطه دوم باید آنقدر غنی و با کیفیت باشد که بتواند دیدگاههای جدیدی را در حوزههای فکری دانشآموزان ایجاد کند گفت: متاسفانه در حال حاضر دانشآموز کتاب درسی را صرفا برای گرفتن نمره و رفتن به دانشگاه مطالعه میکند ضمن اینکه بی کیفیتی محتوای درسی حتی در آموزش عالی هم وجود دارد و دانشجویی که از دانشگاه فارغالتحصیل میشود، نمیتواند از سوادش در جامعه استفاده کند و هنگامی که وارد بازار کار میشوند، مهارت کافی ندارند.
وی ضمن اشاره به اینکه دانشآموزان پایه نهم برای ادامه تحصیل در هنرستان و رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش تشویق نمیشوند، ادامه داد: در هنرستان هم سطح و کیفیت آموزشی به حدی نیست که فردی بتواند با مدرک دیپلم وارد بازار کار شود و دانشآموزی که در رشتههای طراحی دوخت، مکانیک، الکترونیک و ساختمان تحصیل کرده است، نمیتواند به عنوان یک تکنسین اشتغال پیدا کند چرا که کیفیت آموزش و کتاب درسی با نیاز جامعه و مسائل اجتماعی انطباق ندارد و اطلاعاتی که دانشآموزان در دوره تحصیلشان کسب میکنند به درد بازار کار نمیخورد و هنگامی که وارد بازار میشود متوجه میشود نمیتواند نیازهای جامعه را بر آورده کند.
این جامعهشناس و دبیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه باید در امر آموزش اتفاق بیفتد بالا بردن کیفیت مطالب درسی است، افزود: این امر زمانی محقق میشود که در نوشتن کتابها از افراد متخصص استفاده شود و هر چه از این افراد در نوشتن کتاب درسی بیشتر بهره ببریم، کیفیت مطالب کتابهای درسی بالاتر میرود در نوشتن کتابهای درسی باید چند گروه با یکدیگر فعالیت داشته باشند و گروهی افراد علمی و دانشگاهی گروهی از افراد با تجربه و پیشکسوتان آموزشی و عدهای دیگر هم افرادی باشند که مهارت کافی و تجربه آموزشی دارند و به طور کلی در نوشتن کتابهای درسی باید از گروههای حرفهای، متخصص و با تجربه بهره گرفته شود و هنگامی که کتاب درسی با این مضمون نوشته شود قطعا میتواند کتاب باکیفیتی باشد.
این کارشناس مسائل آموزشی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچکدام از کتابهای درسی چه در رشتههای دبیرستان و چه در رشتههای هنرستان کیفیت علمی و مهارتی بالایی ندارند و بیشتر یکسری محفوضیات هستند و به همین دلیل اغلب دانشآموزان این تفکر را دارند که مطالب درسی به غیر از کنکور به دردشان نمیخورد و این در حالی است که میتوانیم دانشآموزانی را داشته باشیم که کنکور ندهند و به دانشگاه نروند اما با آنچه در دبیرستان یاد گرفته اند، وارد بازار کار شوند.
وی توضیح داد: دانشآموزی که در رشتههایی نظیر مکانیک و الکترونیک تحصیل کرده میتواند در کارخانههای کشورش کار کند و سبب پیشرفت جامعه شود به شرطی که تغییر در روند و رویکرد کتابهای درسی و زیر بنای آموزشی و پژوهشی ایجاد شود.
این دبیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر استفاده از نیروهای متخصص و توانمند که توانایی تربیت دانشآموزان در شغل موردنظرشان را داشته باشند، عنوان کرد: این اقدامات میتواند با برنامهریزیهای درست و اصولی در سیاستهای کلان آموزش و پرورش و کمیسیونهای آموزشی با بهرهگیری از افراد متخصص و با تجربه صورت گیرد تا زیربنای آموزش اصلاح شود و هنگامی که این امر محقق شود دانشآموزی که از مدرسه فارغالتحصیل میشود میتواند منطبق بر نیازهای جامعه وارد بازار کار شود، از طرف دیگر کارخانهها و صاحبان سرمایه نیز باید شرایط را به نحوی مهیا کنند تا نیروهای جوان وارد بازار کار شوند و در کنار نیروهای با تجربه آموزش ببینند تا چرخههای تولید به حرکت در آیند، جامعه به سمت پیشرفت حرکت کند و فرمایشات مقام معظم رهبری اجرا به درستی اجرا شود.
انتهای پیام/