صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

افزایش قیمت به‌تنهایی نمی‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف بنزین شود

۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲:۳۵
کد خبر: ۴۷۱۰۲۵۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین تنها راهکار صرفه‌جویی در مصرف نیست، گفت: دولت برای مدیریت مصرف باید سهمیه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را علمی، متعارف و به صورت پیمایشی عرضه کند.

خبرگزاری میزان _ بنزین در تمام دنیا کالایی استراتژیک به شمار می‌رود چرا که یکی از مهمترین پایه‌های امنیت انرژی است.

ایران نیز همانند سایر کشور‌ها برای بهره‌مندی از این امنیت در طول سالیان در تلاش بوده از واردات این کالا عقب‌نشینی و به خودکفایی در تولید آن برسد، اما افزایش مصرف بنزین در برخی موارد، وضعیت را با چالش روبه‌رو کرده تا جایی که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در صورت ادامه رشد مصرف بنزین و عدم تولید به تناسب مصرف، ناگزیر به واردات آن هستیم.

بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۱۹ فروردین ۹ درصد افزایش یافته است، اما راهکار صرفه جویی در مصرف بنزین چیست؟ آیا باید برای مدیریت مصرف، قیمت را افزایش داد یا راهکار‌های دیگری در پیش گرفت؟

در همین رابطه حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: مصرف بنزین در کشور به دلیل داشتن یک ناوگان بسیار فرسوده است. خودرو‌های تولیدی و نو نیز از نظر مصرف سوخت راندمان خوبی ندارند و رکورد خوبی را در کاهش مصرف ثبت نکرده‌اند. 

وی افزود: به همین دلیل مصرف سرانه بنزین در کشور به‌خصوص در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها به دلیل استفاده از خودرو‌های فرسوده برخلاف سایر کشور‌ها بسیار بالا است. 

مرادی با تاکید بر اینکه دولت برنامه افزایش قیمت بنزین را نمی‌تواند در دستور کار خود قرار دهد، گفت: بر اساس تصمیم و تصویب نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی سالانه باید قیمت بنزین ۲۰ درصد افزایش می‌یافت، این تصمیم هم تکلیف دولت و هم تکلیف مردم را روشن می‌کرد، اما با کنار گذاشتن این قانون و اجرای قانون تثبیت قیمت حامل‌های انرژی، اجازه افزایش نرخ بنزین از دولت گرفته شد. 

وی با اشاره به اینکه افزایش به یکباره قیمت بنزین در سال ۹۸ موجب ایجاد اغتشاشات و واکنش‌های اجتماعی شد، افزود: شایسته است دولت‌ها برای مدیریت مصرف بنزین با شیب بسیار ملایمی قیمت بنزین را کنترل کنند و به رفع مشکلات بپردازند. 

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین تنها راهکار صرفه‌جویی در مصرف این محصول نفتی نیست، گفت: سهمیه شناوری که در حمل‌ونقل عمومی وجود دارد یکی از عوامل مصرف بالای بنزین است.

به گفته مرادی سهمیه خودرو‌های شخصی متناسب با مصرف افرد کم است و برخی برای جبران این سهمیه به دنبال خرید تاکسی می‌روند و دولت باید با نظارت و کنترل مصرف سوخت ناوگان عمومی از عرضه بی‌رویه سوخت جلوگیری کند.

وی همچنین افزود: اگر سهمیه تاکسی‌دار‌ها و وانت‌بار‌ها اصلاح شود خدمات‌رسانی این بخش نیز افزایش پیدا کرد. 

مرادی در ادامه به طرح جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: این اقدام نیازمند نظارت ویژه شرکت پخش و پالایش است و اجرای درست آن موجب جمع‌آوری سهمیه‌های سرگردان می‌شود. 

به گفته وی مساله مصرف گازوئیل نیز با چالش‌های مشابه روبه‌رو است و به دلیل پایین‌بودن قیمت و عرضه فراوان، افراد تمایل به بروزسانی خودرو‌های فرسوده ندارند. 

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *