صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حمایت از تولید نباید مادام العمر باشد/ محور حمایت‌ها باید به بخش عرضه باشد

۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۳۶
کد خبر: ۴۷۰۹۷۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت: حمایت مادام العمر نمی‌تواند بر امر تولید و اقتصاد مقاومتی کارساز باشد و حمایت از تولید یک کالا باید تا زمانی صورت گیرد که تولید این محصول به بلوغ برسد و بتواند روی پا‌های خود ایستاده تا از پس مشکلات خود برآید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، غلامحسین شافعی در همایش روز ملی استاندارد با بیان اینکه سه الگوی مختلف در جهان به عنوان الگو‌های توسعه مطرح است، گفت: پیروی از این الگو‌ها جهت افزایش تولیدات ملی امری ضروری است که هرکدام از این الگو‌ها در کشور جایگاه متفاوتی دارند.
 
وی در رابطه با الگوی توسعه اول توضیح داد: الگوی اول، الگوی توسعه درون گرا است که متکی بر منابع داخلی است و تولیدات داخلی را جایگزین واردات کرده است این الگویی است که از سال‌های گذشته در کشور راه اندازی شده و لازم به ذکر است که این الگو در جهان تعریف و جایگاهی ندارد.
 
رئیس اتاق بازرگانی با ذکر این مطلب که الگوی دوم، الگوی توسعه برون گرا است، ادامه داد: این الگو بر مبنای تعامل با اقتصاد جهانی کار خود را انجام می‌دهد استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و به دنبال وارد شدن به رقابت در عرصه‌ی تولید در جهان است.
 
شافعی الگوی سوم را الگویی موثر دانست و تصریح کرد: سومین و کارسازترین الگو در این امر تلفیقی از دو الگوی ابتدایی است به این صورت که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و متکی بر منابع انسانی و تولیدات داخلی با دیگر کشور‌ها وبازار‌های جهانی رقابت و تعامل داشته باشیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در اقتصاد مقاومتی به الگوی سوم بسیار تاکید شده است، زیرا این الگو با بهره گیری از تمام نیرو‌های انسانی و مالی به رشد و نمو تولید در کشور کمک شایانی می‌کند.
 
رئیس اتاق بازرگانی در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان افزود: اقتصاد و فعالان اقتصاد کشور دچار سردرگمی در جهت پیروی از این الگو‌ها شده اند، زیرا برای آن‌ها تعریف مناسبی از این الگو‌ها جود ندارد و بزرگ‌ترین سدی که پیش روی تولید کنندگان در جهت استفاده از الگوی سوم قرار دارد، نبود حمایت کافی و کارآمد است.
 
شافعی در ادامه افزود: از زمانی که موضوع حمایت از کالای ایرانی در کشور حیاتی و جدی شد، محور حمایت‌ها به سمت حمایت از تقاضا بود که این اشتباه است یعنی حمایت واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که از بخش عرضه در کشور حمایت شود، این بزرگترین حمایتی است که از تولیدکننده خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه باید همواره توجه داشت که حمایت مادام العمر نمی‌تواند بر امر تولید و اقتصاد مقاومتی کارساز باشد، گفت: حمایت از تولید یک کالا باید تا زمانی صورت گیرد که تولید این محصول به بلوغ برسد و بتواند روی پا‌های خود ایستاده تا از پس مشکلات خود برآید.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *