صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‎وگو|

بررسی موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند/ دولت فراگیر در افغانستان چه زمانی تشکیل می‎شود؟

۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۰۸۹۵۷
یک کارشناس مسائل افغانستان ضمن بررسی تحولات اخیر افغانستان، به موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند پرداخت.

موضوع تحولات افغانستان، حقابه ایران از رود هیرمند و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان طی روزهای گذشته با واکنش‎ها و اظهارنظرهایی همراه بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در تازه ترین اظهارنظر خود، گفت: هیات حاکمه موقت افغانستان بر خلاف مقام‎های قبلی افغانستان بر حقابه ایران اعتراف و تاکید کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درباره حقابه ایران از هیرمند، اظهار کرد: طی یک ونیم سال گذشته و به دستور اکید رئیس جمهور، در گفت‌وگوهای صریح خود با سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان، همچنین در پیگیری مستمر نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و وزیر نیرو، موضوع حقابه‌ ایران از هیرمند را بطور جدی دنبال کرده‌ایم.

خبرگزاری میزان برای بررسی موضوع افغانستان و حقابه ایران از هیرمند با یک کارشناس مسائل افغانستان گفت‎وگو کرده که در ادامه می‎خوانید.

علی واحدی، کارشناس مسائل افغانستان ضمن تشریح این مسائل، چشم انداز‌های موارد ذکر شده را مورد بررسی قرار داد.

آثار اشغالگری آمریکا بر افغانستان

واحدی در آغاز با اشاره به اینکه آمریکا و ناتو به بهانه‌های واهی وارد افغانستان شدند و این کشور به مدت دو دهه تحت سیطره و اشغال نامشروع آنان بود، گفت: اگرچه در پشت صحنه حاکمیت سیاسی و نظامی افغانستان در این دو دهه در دست آمریکا بود اما دولت‌های نمادینی در افغانستان بر سر کار آمدند.

وی با بیان اینکه آمریکا طی دو دهه اشغالگری افغانستان وعده‌های زیادی به مردم این کشور مانند بازسازی کشور، مبارزه با مواد مخدر، تامین امنیت و ارائه خدمات داد، تاکید کرد: اما این کشور نه تنها به هیچ یک از آن‌ها عمل نکرد، بلکه روندی معکوس را هم طی کرد، مانند تشدید و گسترش بحران مواد مخدر در دوران اشغالگری افغانستان به دست آمریکا؛ آمریکا حتی از پایگاه‌های نظامی خود در افغانستان برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کرد.

واحدی، ادامه داد: ۲۰ سال اشغالگری افغانستان به دست آمریکا به مردم این کشور ثابت کرد که همه این وعده‌ها دروغ است و در واقع آمریکا درصدد دستیابی به اهداف خاص خود است و مهم‌ترین هدف آمریکا از اشغال افغانستان رقابت با کشور‌های چین و روسیه و نیز ایزوله کردن ایران بود؛ در مسائل امنیتی نیز مردم افغانستان با ضرب و شتم از سوی نیرو‌های آمریکایی و بمباران کور مناطق مختلف کشور مواجه بودند، اما آمریکا در نهایت در افغانستان زمین‎گیر و با شکست سختی مواجه شد که خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان و دولت دست نشانده و محافظ پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان را به دنبال داشت.

هیئت حاکمه افغانستان به دنبال روابط حسنه با کشورهای همسایه

واحدی در بخشی دیگر اظهار کرد: هیئت حاکمه موقت در افغانستان بر داشتن روابط حسنه با کشور‌های همسایه از جمله ایران تاکید دارد؛ در همین چارچوب ما شاهدیم که افغانستان از زمان روی کار آمدن هیئت حاکمه موقت روابط خود را با کشور‌های همسایه بهبود داده و از طریق رفع موانع ناشی از تنش‌های ساخت آمریکا به ویژه در روابط افغانستان با ایران و پاکستان شرایط بهتری به وجود آمده است.

به گفته این کارشناس مسائل افغانستان، هیئت حاکمه افغانستان به این موضوع که جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده که امنیت افغانستان امنیت ایران است، توجه دارد؛ باید توجه داشت که آمریکا همچنان به تنش آفرینی میان افغانستان و همسایگانش به ویژه با ایران می‌پردازد، اما این امر به دلیل همکاری ایران با هیئت حاکمه افغانستان تاکنون ناکام مانده است.

تاکید هیئت حاکمه افغانستان بر تعهدات مربوط به حقابه ایران از هیرمند

این کارشناس مسائل افغانستان در مورد موضوع حقابه ایران از هیرمند، بیان کرد: هیئت حاکمه افغانستان اخیرا اعلام کرد که ما به تمامی تعهدات خود درباره حقابه هیرمند در قبال ایران پایبند هستیم و هیچگونه ممانعتی از ورود آب هیرمند به ایران به عمل نمی‌آوریم؛ یکی از دلایل اصلی وجود مشکلات اخیر در این موضوع احداث سد‌ها در مسیر آب در زمان اشغال افغانستان به دست آمریکاست، ضمن این که مشکلات دیگری مانند میزان بارندگی نیز در پیگیری این موضوع چالش ایجاد می‌کند؛ موضوع حقابه ایران از هیرمند در مسیر پیشرفت است و تاکنون چند بار آب از طرف افغانستان وارد ایران شده و انتظار می‌رود که این مشکل به زودی حل شود.

دولت فراگیر در افغانستان چه زمانی تشکیل می‎شود؟

واحدی در بخشی دیگر در مورد تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، گفت: افغانستان کشوری با قومیت‌ها و مذاهب مختلف است و تشکیل دولت فراگیر در این کشور تا حد زیادی به رفع دو دهه ناامنی و آشوب ناشی از اشغالگری افغانستان بستگی دارد؛ این در حالی است که آمریکا همچنان در مسیر اداره افغانستان به دست خود مردم این کشور کارشکنی می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *