صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مذاکرات مالی و فنی ساخت راه آهن رشت، آستارا با روسیه همزمان پیش می‌رود 

۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹:۲۶
کد خبر: ۴۷۰۸۷۰۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام همزمان مذاکرات فنی و مالی با روسیه برای ساخت راه آهن رشت- آستارا خبر داد و گفت: تمایل روسیه برای مشارکت در این پروژه قطعی است و دولت نیز جلسات متعددی با مقامات روسیه داشته و از مذاکرات در خصوص ضرورت احداث عبور کرده‌ایم.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، داوود دانش جعفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب گفت: با توجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین المللی و بخش خصوصی داخلی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشورمان از جمله توسعه کریدور شمال - جنوب وجود دارد.

وی گفت: علاوه بر اینکه بخشی از طرح‌های زیرساخت حمل و نقل را با بهره گیری از منابع داخلی تأمین و اجرا می‌کنیم، استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تأمین مالی مشترک این طرح‌ها امکان پذیر است.

وی با اشاره به وجود برخی حلقه‌های مفقوده در سه مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران گفت: بهره گیری از ظرفیت مشارکت بین المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می‌تواند به شتاب کردن طرح‌ها منجر شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب می‌شود، گفت: این صندوق سرمایه گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت سایر طرف‌ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد.

دانش جعفری گفت: برای فعال سازی همه ظرفیت‌های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشور‌های این حوزه هستیم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران اظهار داشت: با توجه به نقطه قوت کشور‌های آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت‌های بیشتری در بهره گیری از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد.

به گفته وی، در شرق ایران، پروژه‌های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل و نقل در گذرگاه شمال – جنوب وجود دارد که با استفاده از ظرفیت راه آهن بندرعباس به سمت اینچه برون و ترکمنستان و همچنین سرخس می‌توان بخشی از نیاز‌های حمل و نقل منطقه‌ای را تأمین کرد.

دانش جعفری گفت: خط آهن جدیدی در شرق ایران در مسیر چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن نیاز به سرمایه گذاری جدید دارد که صندوق توسعه حمل و نقل پیگیر آن است و اگر این مسیر ریلی تکمیل شود بستر توسعه بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال – جنوب فراهم می‌شود.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل یادآور شد: این صندوق، صندوق جدیدی است که در ایران شکل گرفته و به دنبال آن است که با ترکیب منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، امکان تأمین مالی طرح‌های حوزه حمل و نقل را تقویت کند که منابع غیردولتی می‌تواند منابع خارجی را نیز شامل شود.

رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با هدف شرکت در همایش کریدور شمال- جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژی‌های انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» (۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲) به مسکو سفر کرد.

بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور از جمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته اند. نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف از جمله خدمات لجستیکی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینال‌ها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.

 انتهای پیام/

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *