انگیزه مزاحمان تلفنی اورژانس؛ از عادت به شوخیهای خطرناک تا لذت بردن از آزار دادن دیگران
خبرگزاری میزان - سرپرست مرکز اورژانس تهران هفته گذشته از برقراری یکهزار و ۶۸۸ تماس مزاحمت آمیز با اورژانس تهران در بازه ۱۱ تا ۱۸ فروردین ماه خبر داد، پیش از این نیز تنها در چهارشنبه پایان سال ۴۵۰ تماس مزاحمت آمیز با این مرکز به ثبت رسیده بود.
در رابطه با این موضوع محمدعلی الستی در گفتوگو با میزان گفت: صحبت در خصوص بیماریهای روانی به روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران مربوط میشود، اما ممکن است در شرایطی عارضهای در جامعه ایجاد شود که بی توجهی به آن بتواند آسیبی را ایجاد کند. ممکن است برخی از آزار دادن خود لذت ببرند که به آن مازوخیسم میگویند و یا از آزار رساندن به دیگران لذت ببرند که معروف به سادیسم است و در خصوص این بیماریها باید روانپزشکان و روانشناسان اظهار نظر کنند، اما در افراد سالم گرایش اندکی از این موارد وجود دارد و برای مثال افراد با هزینه خودشان فیلم ترسناک میبینند و یا سوار وسایل دلهرهآور شهربازی میشوند و فریاد میزنند که تا حدی با لذت بردن از خود آزاری همراه است و چنانچه این شرایط به گونهای باشد که برای مثال فرد از کتک خوردن لذت ببرد، بیماری است و همچنین برای مثال همه ما با دیدن کودکی با مزه دوست داریم لپش را بکشیم و ممکن است او گریه کند که این اقدام طبیعی است، اما اگر میل به شکنجه و آزار دیگران داشته باشیم، عارضه روانی است.
لزوم نهی دیگران از انجام کارهایی که موجب آزار سایر افراد میشود
وی ادامه داد: در فرهنگ ما سر به سر دیگری گذاشتن به شوخی و سرگرمی تبدیل شده است و عدهای عادت دارند با این کار تفریح کنند و اگر این کار به عادت تبدیل شود موجب میشود افراد به این شوخی خطرناک روی آورند و با مراکز امدادی هم شوخی کنند و از این رو باید در حوزه روابط اجتماعی دیگران را از انجام کارهایی که موجب آزار سایر افراد میشود نهی کنیم.
اجازه ندهیم فرزندانمان از آزار دادن دیگران لذت بردن را یاد بگیرند
این جامعه شناس ارتباطات ضمن اشاره به اینکه این امر بسیار مهم است که ما از آزار دیدن کسی لذت نبریم و نگذاریم فرزندانمان از آزار دادن دیگران لذت بردن را یاد بگیرند، ادامه داد:کودکان و نوجوانان آینه اعمال بزرگترها هستند و هنگامی که بزرگترها با یکدیگر شوخی میکنند، کودکان متوجه نمیشوند که این شوخی ممکن است چه خطراتی را به همراه داشته باشد و برای مثال ممکن است بزرگترها با دوستان خود تماس بگیرند و با آنها شوخی کنند، اما کودک تصور کند که میتوان این اقدام را با تلفن یک مرکز امدادی هم انجام داد و متصور شوند که اگر آمبولانس یا ماشین آتشنشانی به مکانی بروند که در آنجا اتفاقی رخ نداده بسیار بامزه است.
وی بیان کرد: این نوع تفریحات از جایی شروع میشود که تفریحات بی مزه و خطرناکی را انجام میدهیم و متوجه نیستیم که این اقدامات ممکن است چه تاثیراتی را بر سایر افراد داشته باشد و از این رو مانع اینگونه تربیت شدن و عادت کردن افراد سالم به این رفتارها شویم.
مشکلات اقتصای تعادل را در تعدادی زیادی از افراد از بین برده است
الستی با بیان اینکه انجام اینگونه اقدامات انعکاس وضعیت نامناسبی است که در اجتماعمان با آن مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر مشکلات اقتصای تعادل را با چالش مواجه کرده و متاسفانه برخی افراد رفتارهای نامتعادل دارند، در رفتارها و ارتباطات اجتماعی باید تلاش کنیم با وجود شرایط بد محیطی اینگونه تصور نکنیم که اگر در مواردی با مشکل مواجه هستیم، اشکالی ندارد مشکلی بر آنها افزوده شود برای مثال هنگامی که به یکسری از افراد میگوییم به جای استفاده از خودروی شخصی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، میگویند چه چیز ما درست است که این مسئله درست باشد و این به معنی آن است که اگر ما در حوزههایی با مشکل مواجه هستیم به مشکلاتمان اضافه کنیم که این یک فرهنگ نادرست و نارواست و باید یاد بگیریم که علیرغم وجود مشکلات نباید به مشکلاتمان اضافه کنیم، باید عادت کنیم مواظب پیامدهای اعمالمان باشیم و به طور منطقی پیامدهای رفتارهایمان را مدیریت کنیم.
جریمه موثر است، اما تنها راه نیست
این جامعه شناس ارتباطات درپاسخ به این سوال که در نظر گرفتن جریمه برای اشخاصی که برای اورژانس و سایر مراکز امدادی مزاحمت ایجاد میکنند، تا چه حد در کاهش این اقدامات موثر است، توضیح داد: در نظر گرفتن جریمه هم میتواند بر کاهش انجام اینگونه اقدامات موثر باشد، اما نمیتوان آن را به عنوان تنها راه مقابله با این اقدامات در نظر گرفت و باید اقدامات دیگری در این خصوص انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن جریمه باید با کاری که انجام میشود، مطابق باشد، اظهار کرد: در برخی موارد در نظر گرفتن جریمه نمیتواند چندان موثر باشد و گاهی کار را به لجبازی میکشاند، اما در رابطه با ایجاد مزاحمتهای تلفنی برای مراکز امدادی در نظر جریمه واقعا میتواند نقش موثری داشته باشد و برای مثال ممکن است صاحب تلفن از مزاحمتها آگاه نباشد و دیگر اعضای خانواده بدون اجازه او این اقدامات را انجام دهند که در این صورت فرد با جریمه شدن متوجه این موضوع میشود و شاید بتواند مانع این اقدامات شود.
انتهای پیام/