آمادگی مناطق آزاد برای الگوسازی مدیریت نوین صنعت هوایی در کشور
وی افزود: امروزه فرودگاههای کیش، قشم، آبادان، چابهار، ماکو و فرودگاههای همجوار مناطق آزاد ارس و انزلی یعنی فرودگاههای تبریز و رشت و در راس آنها شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دروازههای اصلی پروازهای بین المللی کشور محسوب میشوند.
مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت هواپیمایی کشور، هزینههای زیادی برای مشارکت در اجرایی شدن سیاستهای استقلال خواهی و نفی نظام سلطه کشور طی چهار دهه گذشته متحمل شده است گفت: عملیات حمل و نقل هوایی با وجود تحریمهای طولانی مدت، با رعایت الزامات استانداردهای ایمنی و امنیت در کشور جاری است.
بانک ادامه داد: فرودگاههای مستقر در مناطق آزاد به محلی برای استقرار صنایع، خدمات و کسب وکارهای مزیت گیرنده از حمل و نقل هوایی تبدیل شده و از مزیتهای کامل قانونی مناطق آزاد نیز برخوردار هستند.
وی افزود: در ادبیات توسعه، از نظام حمل ونقل کارآمد، به نیروی محرکه و موتور توسعه متوازن و پایدار کشورها یاد میشود، با مروری بر شرایط توسعه یافتگی کشورهای مختلف، همبستگی مستقیم بین توسعه حمل ونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، امنیت و عدالت اجتماعی دیده میشود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به ویژگیهای اختصاصی حمل و نقل هوایی در کشور اشاره کرد و افزود: ایمنی و سرعت بسیار بالا، برخورداری از فناوریهای برتر، فواید موثر اجتماعی در ابعاد مختلف اشتغالزایی و برقراری توازن و عدالت منطقهای با کم کردن فاصله مناطق مختلف، آثار اقتصادی مستقیم، غیرمستقیم، القایی و تکاثری و افزایش تولید ناخالص داخلی، تسهیل و تسریع در امداد رسانی و حفظ و احیای سلامت جوامع در بحرانهای مختلف طبیعی و غیرطبیعی، تسهیل و تقویت دیپلماسی خارجی، تسهیل گردشگری بین المللی و داخلی و دهها ویژگی و آثار دیگر، سبب شده است، تقویت و توجه به صنعت حمل و نقل هوایی، در برنامههای توسعهای بسیاری از کشورها قرار گیرد.
بانک در ادامه گفت: حمل و نقل هوایی با کم کردن فاصله ها، شهروندان، فرهنگ ها، شرکت ها، ایده ها، نوآوریها و فرصتها را به هم متصل میکند، این اتصال موجبات نزدیکی، شناخت و تعامل بیشتر، تبادل اندیشه و فکر و تجربیات موفق و مراودات تجاری و اقتصادی و البته معرفی نقاط قوت و جذابیتهای تاثیر گذار و تحسین برانگیز مراکز اصلی استقرار خود را به سایر ملل فراهم میکند.
مقام ارشد مناطق آزاد کشور افزود: دسترسی و ارتباط سریع، امروز در کنار استعدادها، فضای کسب و کار مطلوب و کیفیت زندگی از عناصر اصلی جذابیت اقتصادی و جزء حیاتی صنایع مدرن برای جابجایی سریع کالاهای ارزشمند، ایجاد و نفوذ در بازارهای جهانی و حمایت از ورود و جذب سرمایههای خارجی محسوب میشود و این چنین است که اندازه این صنعت، طی بیش از پنج دههی اخیر، تقریبا هر ۱۵ سال دو برابر شده است.
وی یادآور شد: از دهه ۶۰ میلادی در حالی که تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی، ۵ برابر شده است، تقاضای فزآینده برای خدمات حمل و نقل هوایی مسافر و بار به همراه پیشرفتهای فناوری و سرمایه گذاریهای مرتبط با صنعت هوانوردی، آثار و خروجیهای اقتصادی آن را ۳۰ برابر کرده است.
بانک افزود: رشد ترافیک هوایی به طور مستمر نه تنها از مقاطع رکود اقتصادی آسیب ندیده است، بلکه صنعت حمل و نقل هوایی در برابر این رکودها مقاومت کرده و حتی به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای پایان دادن به آنها عمل کرده است.
وی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور ایران از لحاظ قرار گرفتن در نقطه تلاقی شرق و غرب و شمال و جنوب، گستردگی و بکر بودن کشور از جهت ظرفیتهای تجاری، بازرگانی و صنعتی، وجود جاذبههای قابل توجه گردشگری در کشور، شبکه گسترده فرودگاهی، جمعیت ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران منطقهای و بین المللی و پتانسیلهای فراوان آنها برای ارتباط، رفت و آمد و سرمایه گذاری در کشور از موقعیت ویژهای برخوردار است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور به برنامههای توسعهای کشور اشاره کرد و افزود: تعیین نرخ رشد ۸ درصدی برای سالهای آتی به عنوان محرک تقاضای فراوان برای حمل و نقل هوایی، برخورداری از نیروی انسانی جوان، متخصص و علاقمند برای تلاش دانایی محور و شرکتهای هواپیمایی متعدد و تمایل برای سرمایه گذاری بیشتر در این بخش که میتواند به افزایش رقابت و ارتقاء سطح خدمات منجر شود اینها همه مزیتها و قابلیتهای درونزایی هستند که در صورت تدبیر شایسته و تلاشهای دانش پایه داخلی و رفع تضییقات غیرقانونی، غیرانسانی و تحمیلی سردمداران بی منطق آمریکا، میتوانند در توسعه سریع صنعت هوانوردی کشورمان و نقش آفرینی آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور به کار گرفته شوند.
بانک اظهار داشت: برای تسریع در توسعه کشور و تقویت کارآمدی آن در همه ابعاد، افزایش قدرت ثروت آفرینی و سهم خود از اقتصاد جهانی و منطقه ای، نیازمند گسترش ارتباطات بین المللی و منطقهای هستیم که با اشتیاق شهروندان دیگر کشورها برای سفر به کشورمان و البته فراهم سازی بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم این مهم محقق شدنی خواهد بود.
به اعتقاد وی، صنعت هواپیمایی کشور، هزینههای زیادی برای مشارکت در اجرایی شدن سیاستهای استقلال خواهی و نفی نظام سلطه کشور طی چهاردهه گذشته متحمل شده است.
بانک، توجه به مباحث توسعهای صنعت هوایی در کشور را مهم دانست و گفت: با توجه به سهم کمّیِ حمل و نقل هوایی از میزان کل حمل و نقل بدون توجه به ارزش افزودههای کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این صنعت، جفای بزرگی به توسعه ملی است و شایسته است به هنگام بازنگری سیاستهای کلی نظام در حمل و نقل مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگرچه تبیین ارزش افزودههای فراوان این صنعت به شکل دقیق و منطقی و با ادبیات و منطق ریاضی و استدلالی برای تصمیمگیران کلان کشور، مسئولیت مهمی است که بر عهده نخبگان فکری و اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه است به همین منظور خواست و اراده عملی نخبگان ابزاری و نهادهای متولی این صنعت به ویژه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این راستا و برای اقناع منطقی و استدلال پایه حاکمیت و دولت بسیار مهمتر و ضروریتر است.
بانک، برخورد فعال و پویا با موضوع تحریم ظالمانه دولت آمریکا، علیه صنعت هوانوردی کشور را از دیگر الزامات برشمرد و گفت: مسئولان کشوری از طریق تدبیر مشترک حقوقدانان صنعت حمل و نقل هوایی، دستگاه دیپلماسی و شورای حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری و طرح درخواست رفع آنها از طریق شورای اجرایی ایکائو، مجمع عمومی سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری و دادگاههای کشورهای موثر در امر تحریم صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان با تاکید بر مواد کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری بویژه الزامات ماده ۴۴ آن صورت پذیرد که به صراحت به حق کشورهای متعاهد برای برخورداری از حمل و نقل هوایی ایمن، امن و کارآمد و منظم تاکید مینماید.
مشاور رئیس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در پایان افزود: عملیات حمل و نقل هوایی با وجود تحریمهای طولانی مدت، با رعایت الزامات استانداردهای ایمنی و امنیت در کشور جاری است، متخصصین و کارشناسان توانمندی این بار را به دوش کشیده اند که در صورت فراخی میدان فعالیت، حتما استعدادها شکوفا و در احیا و ساخت صنعت هوایی کشور نقش آفرینی کرده و حتی در سطح جهانی نیز برای بهبود و توسعه ابعاد مختلف هواپیمایی کشوری مشارکت خواهند داشت.
لازم به ذکر است؛ مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، فرمانده نیروی هوایی ارتش، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی و جمعی از مسئولان در حوزه حمل و نقل هوایی برگزار شد.
رونمایی از اولین کیت اورژانس هوایی، طراحی و ساخته شده در شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) و امضاء یادبود انجام اولین امریه صلاحیت پرواز هواپیمای B۷۳۷-۴۰۰ به صورت کاملا بومی در شرکت صنایع هواپیمایی ایران با حضور مرتضی بانک و مسئولان حوزه حمل و نقل هوایی کشور برگزار شد.
گفتنی است؛ نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی کشور از ۵ تا ۸ آذرماه در جزیره کیش برپاست.