صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جزئیات تازه از اطلاعات فاش شده امنیت ملی آمریکا/ واشنگتن بر مدار جاسوسی از متحدانش

۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰:۱۰
کد خبر: ۴۷۰۶۷۹۵
کره جنوبی، رژیم صهیونیستی، اوکراین و انگلیس از جمله متحدان واشنگتن هستند که گفته می‌شود آمریکا از آن‌ها جاسوسی می‌کند.

خبرگزاری میزان - مجموعه‌ای از اسناد فاش شده، عمق فعالیت دستگاه جاسوسی آمریکا را در سراسر جهان آشکار کرده است.

همچنین این جزئیات چگونگی ادامه جاسوسی آمریکا از کشور‌های متحد این کشور در میانه تشدید تنش‌های جهانی را نشان می‌دهد. 

این درز اطلاعاتی شامل گزارش‌هایی از اواخر فوریه تا اوایل مارس است، اما تنها در روز‌های اخیر به صورت آنلاین به بیرون درز کرده است؛ همچنین این اسناد جاسوسی‌هایی را از کشور‌های مختلف از جمله کره جنوبی و انگلیس کشف کرد. 

در حالی که این درز اطلاعات بر اقدام آمریکا برای جاسوسی از مسکو تأکید می‌کند، این نگرانی را نیز برای غرب برانگیخته است که سازمان‌های اطلاعاتی روسیه ممکن است اکنون درک روشن‌تری از دقیقاً آنچه آمریکا از روسیه می‌داند و یا اطلاع ندارد، داشته باشد و فرصتی برای قطع منابع اطلاعاتی فراهم کند. 

این درز اطلاعاتی در بحبوحه گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه موجی از درز اسناد محرمانه ممکن است توسط روسیه سازماندهی شده باشد، اتفاق می‌افتد، چیزی که از سوی یک مقام ارشد اطلاعاتی به عنوان «کابوسی برای پنج چشم» توصیف شده است.

کشور‌های موسوم به «پنج چشم» اشاره به توافقنامه اشتراک اطلاعات بین آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا دارد.

این اسناد همچنین جزئیات دقیقی را در مورد گسترش جاسوسی ارتش آمریکا در سراسر جهان پوشش می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های متعدد، این موضوع شامل اطلاعات محرمانه در مورد سیستم‌های موشکی کره شمالی بود.

کشورهایی که آمریکا از آن‌ها جاسوسی می‌کند

به گزارش «وال استرین ژورنال»، کره جنوبی، رژیم صهیونیستی، اوکراین و انگلیس از جمله متحدان واشنگتن هستند که گفته می‌شود آمریکا از آن‌ها جاسوسی می‌کند.

در اوکراین، این اسناد حاکی از یک ناهماهنگی بین استراتژی‌های نظامی آمریکا و اوکراین بود و گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که آمریکا همچنان به جاسوسی از سران ارشد نظامی و سیاسی در منطقه ادامه می‌دهد. 

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در حالی که این افشاگری بر ظرفیت پنتاگون برای جمع‌آوری اطلاعات درباره استراتژی‌های روسیه تاکید می‌کند، باید دید که آیا منابع اطلاعاتی آن‌ها با افشاگری‌ها مختل می‌شود یا خیر. 

مقام‌ها همچنین گفته‌اند که پنتاگون پس از افشای این خبر، اسناد حساس توجیهی را به سرعت در مدار‌های قوی‌تری از محافظت قرار داده است.

با این حال، این رسوایی در حال حاضر به عنوان یکی از مخرب‌ترین درز اطلاعات امنیت ملی آمریکا در حافظه اخیر این کشور ذکر شده است که ممکن است پیامد‌های بیشتری بر جاسوسی آمریکا در آینده داشته باشد. 

یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی، می‌گوید که انتشار این خبر می‌تواند اشتراک‌گذاری اطلاعاتی بین سازمان‌های اطلاعاتی را محدود کند، چرا که ممکن است اعتماد به همکاری‌های اطلاعاتی محرمانه از بین برود. 

قرار است تضمین‌ها در مورد اعتبار دستگاه جاسوسی ارتش آمریکا با افشای این موضوع که تمرکز آمریکا بسیار فراتر از رقبای روس خود است، مختل شود.

طبق گزارش‌ها، کشور‌های متحد آمریکا مانند کره جنوبی نیز مورد جاسوسی پنتاگون قرار گرفته‌اند و این پرسش‌ها را در مورد تأثیر دیپلماتیک این افشای اطلاعات در زمان وخامت روابط جهانی ایجاد کرده است. 

اطلاعات افشا شده و جنگ اوکراین

با وجود اینکه دولت بایدن تقریباً ۲۰۰ میلیارد دلار برای ارتش اوکراین هزینه کرده، این افشاگری نشان داد که ذخایر تسلیحاتی آمریکا به شدت کاهش یافته و مهمات دفاع هوایی آن به سطح کم رسیده است.

دولت بایدن مشروعیت افشای اطلاعات را رد نکرده، اما مدعی شده که برخی از اسناد مخدوش شده است.

تحقیقات اف‌بی‌آی روز جمعه برای تعیین منبع افشای اطلاعات آغاز شد؛ با این حال یک مقام ارشد، گفت که ردیابی مجرم می‌تواند دشوار باشد، زیرا تعداد زیادی از مقام‌ها دارای مجوز‌های امنیتی لازم برای دسترسی به اطلاعات هستند.

تحقیقات گسترده و چند سازمانی در مورد درز اطلاعاتی قرار است تشدید شود و مقام‌ها گزارش می‌دهند که نگران هستند مسائل امنیت ملی آمریکا به طور قابل توجهی به خطر بیفتد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *