صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

درباره اسناد محرمانه درز کرده امنیت ملی آمریکا چه می‌دانیم؟

۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴:۳۲
کد خبر: ۴۷۰۶۵۳۴
پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی درز اسناد محرمانه در شبکه‌های اجتماعی است.

خبرگزاری میزان - مجموعه جدیدی از اسناد محرمانه که به نظر می‌رسد به جزئیات اسرار امنیت ملی آمریکا، از اوکراین گرفته تا خاورمیانه و چین را نشان می‌دهد، به تازگی در رسانه‌های اجتماعی منتشر و باعث ایجاد نگرانی‌های امنیتی برای واشنگتن شده است.

چند سند افشا شده است؟

مقام‎های آمریکایی می‎گویند که مقیاس این افشاگری، که تحلیلگران می‌گویند ممکن است بیش از ۱۰۰ سند را در بر بگیرد، به همراه حساسیت خود اسناد، می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

یک مقام ارشد اطلاعاتی با اشاره به آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا، به اصطلاح کشور‌های «پنج چشم» که به طور گسترده اطلاعات مشترکی دارند، این افشای اطلاعات را «کابوسی برای پنج چشم» نامید.

آخرین اسناد روز جمعه در توییتر و سایت‌های دیگر یافت شد، یک روز پس از آن که مقام‎های ارشد دولت بایدن، اعلام کردند که در حال بررسی درز احتمالی طرح‌های جنگی محرمانه اوکراین هستند، که شامل ارزیابی نگران‌کننده از توانایی‌های دفاع هوایی متزلزل اوکراین است.

یکی از این اسناد، به تاریخ ۲۳ فوریه، دارای برچسب «Secret/NoForn» است، به این معنی که قرار نبود با کشور‌های خارجی به اشتراک گذاشته شود. 

وزارت دادگستری آمریکا، می‎گوید که تحقیقاتی را در مورد افشای اطلاعات آغاز کرده و با وزارت دفاع این کشور در ارتباط است، اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد. 

یکی از تحلیلگران آنچه را که تاکنون ظهور کرده است به عنوان «نوک کوه یخ» توصیف کرد.

اسناد فاش شده درباره چه موضوعاتی هستند؟

اما به نظر می‌رسد اسناد فاش شده فراتر از مطالب بسیار محرمانه فقط در مورد طرح‌های جنگ اوکراین است.

تحلیلگران امنیتی که اسنادی را که در رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده است، بررسی کرده‌اند، می‌گویند که حجم فزاینده این اسناد شامل اسلاید‌های توجیهی حساس در مورد موضوع چین، واحد نظامی هند-اقیانوسیه، خاورمیانه و تروریسم است. 

واکنش آمریکا چیست؟

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی این موضوع است.

مقام‎های این وزارتخانه با گسترش افشاگری‌ها، گفتند که چیزی برای اضافه کردن به فهرست اسناد منتشر شده وجود ندارد.

اما به طور خصوصی، مقام‎های چندین آژانس امنیت ملی آمریکا اذعان کردند که هم عجله برای یافتن منبع افشای اطلاعات وجود دارد و هم احتمال وجود آنچه که یکی از مقام‎ها می‌گوید می‌تواند ریزش مداوم اطلاعات محرمانه در سایت‌ها باشد. 

اسناد مربوط به ارتش اوکراین به‌عنوان تصاویری از نمودار‌های تحویل تسلیحات پیش‌بینی‌شده، قدرت نیرو‌ها و گردان‌ها و سایر طرح‌ها منتشر شده است. 

«آریک تولر»، تحلیلگر یک سایت تحقیقاتی هلندی، می‎گوید نخستین بخش از اسناد در اوایل ماه مارس در «دیسکورد»، یک پلتفرم چت و رسانه اجتماعی محبوب بین دوست داران بازی‌های رایانه‌ای، منتشر شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *