صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اختتامیه نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان (ماهور) برگزار شد/ معرفی برگزیدگان

۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱:۱۴
کد خبر: ۴۷۰۶۴۸۷
آیین اختتامیه جشنواره سحرخوانی با عنوان ماهور به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری همچنین بنیاد رودکی برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

خبرگزاری میزان -  آیین اختتامیه جشنواره ماهور، نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان، عصر امروز جمعه 18 فروردین 1402 با معرفی برگزیدگان در جمع فرهنگ دوستان و هنرمندان در تالار رودکی ایرانیان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را نجم‌الدین شریعتی بر عهده داشت، تیزری با صدای سید محسن حسینی از نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان پخش شد.

پس از آن سید محسن حسینی دبیر جشنواره ماهور و مسابقه سحرخوانی ایرانیان ضمن تبیین اهداف مسابقه سحرخوانی ایرانیان اظهار کرد: جشنواره مناجات «ماهور» نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان در آستانه ماه مبارک رمضان توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، طراحی، برنامه‌ریزی و مصوب شد و فراخوان آن با مشارکت و همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن موسیقی ایران منتشر و در نیمه ماه مبارک رمضان به پایان فصل نخست خود رسید. این یعنی در کمتر از یک ماه این گنجینه هنری و معنوی گرد آمد. این نقطه از جشنواره را نقطه پایان نمی‌دانیم که با یاری خدا تازه ابتدای مسیر است.

وی افزود: ماهور در سه عرصه «سحری خوانی»، «مناجات» و «نیایش»، محمل آثار هنرمندان این رشته شد. علی‌رغم برگزاری این رویداد در ایام پایانی سال، ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی، بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. بیشترین آثار پذیرفته شده در این جشنواره در رشته مناجات بود.

حسینی تاکید کرد: حضور و استقبال هنرمندان در این رشته نسبت به سایر رشته‌های جشنواره، نشان از نیاز جامعه به این گونه از آثار معنوی دارد. شرکت کنندگان در این جشنواره، جوانان علاقه‌مند و پرانرژی و بزرگان پرتجربه و دغدغه‌مند بودند و گروه‌های مختلف و فعالان عرصه موسیقی از طیف‌ها و سلایق گوناگون در این جشنواره گرد هم آمدند. این تنوع و تکثر بر جذابیت و زیبایی کار افزود که نشان از ظرفیت وسیع این گونه از آثار موسیقایی در میان هنرمندان دارد؛ ظرفیتی که در صورت اهمیت بیشتر به فرصتی مهم برای تولید و شنیدار آثار فاخر و بومی و ماندگار تبدیل می‌شود، آثاری همچون دعای سحر استاد موسوی قهار یا قطعه سحرگهان استاد رفعتی که در ذهن مخاطب ایرانی یادآور لحظه‌های ناب مناجات و برای نسل‌ها ماندگار و به یادگار مانده است.

سید امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ضمن قدردانی از برگزاری مسابقه سحرخوانی تاکید کرد: سحرخوانی طی سال‌های گذشته مغفول مانده بود و کمتر به آن توجه می‌شد، این در حالی بود که سحرخوانی در حوزه خود یکی از فرهنگ‌های ارزشمند و آیینی بوده که امروز کمرنگ‌تر شده و به عبارت دیگر به مرور رو به خاموشی نهاده بود.

وی اظهار کرد: هنگامی که پیشنهاد برگزاری نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان مطرح شد، انجمن موسیقی ایران از آن استقبال کرد و تلاش کرد تا با همراهی لازم زمینه را برای برگزاری مسابقه سحرخوانی ایرانیان فراهم کند. امیدوارم این روند در سال‌های آینده نیز تداوم یابد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران بیان کرد: سحری خوانی، مناجات‌خوانی و نیایش در آیین اقوام مختلف ایران جای داشته و تنوع فراوان دارد؛ امیدورام شاهد رشد و توسعه آن در سال‌های آینده باشیم، زیرا ترکیبی از ادبیات و آوا و موسیقی است.

غلامعلی حدادعادل نیز در این مراسم ضمن تجلیل از برگزاری نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان تصریح کرد: برگزاری آیینی که به زنده کردن سحرخوانی بپردازد نیکو و در جای خود ارزشمند است. من معتقدم یکی از گنجینه‌های فرهنگی نهفته در تاریخ ما پیدا کردن آیین‌های فراموش شده همانند سحرخوانی است که در فرهنگ ایران اسلامی ریشه‌ای قدیمی دارد و از جمله سرمایه‌های فرهنگی ارزشمند برای جامعه است. با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار جلوه نگاه کنم تو را.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: ماه رمضان ماه عبادت خدا و ماه قرآن کریم است که جلوه‌ای خاص از خداپرستی را با خود به همراه دارد و آداب خاصی را برای فرهنگ‌های کشورهای مسلمان در پی داشته است. شکل‌گیری سحرخوانی و رواج شکل‌های مختلفی از این فرهنگ ویژه، روند رشد و اثرگذاری و اثر پذیری‌اش را در دوران گذشته و بر اقوام مختلف به خوبی نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان 9 ایستگاه دارد، ابتدا رویت هلال ماه مبارک رمضان، سحرخوانی، روزه‌داری، شب‌های قدر، عید فطر، رویت هلال ماه شوال که هرکدام اقتضائات و آداب خاص خود را دارد و چقدر این تنوع هنگامی که با زبان‌ها و سلیقه‌ها در کشورهای مختلف اسلامی همراه می‌شود آدابی ویژه را در بر می‌گیرد که عموما در طول سال‌ها ادامه یافته و تنوع فراوانی را به خود گرفته است.

حدادعادل بیان کرد: در ماه مبارک رمضان دین اسلام اقتضائات خاصی دارد و انضباط بسیار را بر مومنان و مسلمانان واجب می‌کند, همین امر زمینه را برای شکل‌گیری بسیاری از فرهنگ و رسوم فراهم می‌کند. شروع روزه از زمانی خاص عاملی برای شکل‌گیری سحرخوانی شد، همین انضباط بوده که سبب می‌شود آداب و رسوم متعدد در بازه زمانی طولی شکل بگیرد.

رئیس بنیاد سعدی افزود: آداب و رسوم هر منطقه و سحرخوانی برای هر منطقه ویژگی و شیوه خودش را دارد، البته به خاطر دارم که در خیابان شوش توپی گذاشته بودند و در زمان اذان صبح شلیک می‌شد و حکایت از این داشت که زمان شروع روزه برای مومنان اعلام می‌شد. به هر حال باید تاکید کرد مناجات‌خوانی و سحرخوانی پابه‌پای جوامع طی سال‌ها حرکت کرده و رشد و توسعه خاصی به خود گرفته است، اگرچه در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است. سحرخوانی در شعر شاعران بزرگ ایرانی نیز پرداخت شده و حافظ در این میان ویژه به آن پرداخته‌است. در مقایسه‌ای بین شعر حافظ و سعدی، سعدی از سحر به عنوان سر فراق یاد می‌کند و حافظ آن را زنده کننده روح و روان می‌داند و می‌خواند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این اقدام سبب رشد و توسعه و همچنین شکل‌گیری نوآوری در سحرخوانی شود و از تاریخ و جغرافیا به زندگی امروز ما منتقل شود و بتوانیم ماه‌های رمضان سال‌های آینده نیز این آیین را برگزار کنیم.

پخش چند نماهنگ با حال و هوای متناسب ماه مبارک رمضان از بخش‌های مختلف آیین اختتامیه نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان بود که در فواصل مختلف برنامه پخش شد. اجرای گروه موسیقی «هور» با صدای سید محسن حسینی نیز از دیگر بخش‌های مراسم بود.

علی محمد مودب شاعر و مدیر موسسه فرهنگی شهرستان ادب و امیر علی اسفندقه شاعر هم چند قطعه شعر ویژه ماه مبارک رمضان را برای حاضران در برنامه اجرا کردند و پس از آن یک قطعه موسیقایی نیز به شیوه «آکاپلا» به رهبری هادی آزرم برای حاضرات در سالن اجرا شد.

پس از اجرای این بخش‌ها و قرائت بیانیه هیات داوران نخستین مسابقه سحرخوانی ماهور به شرح زیر قرائت شد:

«پرداختن به شیوه آوازی نیایش و مناجات و سحرخوانی، درخور توجه جامعه هنری و موسیقایی کشور است که می‌تواند به همت و حمیت خادمان عرصه فرهنگ جامعه عمل بپوشد.

هدف ما در برگزاری مسابقه سحرخوانی ایرانیان، بهره‌مندی از ظرفیت معنوی ماه رمضان و قریحه هنرمندان عرصه آواز بود؛ رخدادی که در سال‌های اخیر کمتر به آن پرداخته شده بود.

برای اجرای شرکت کنندگان در این جشنواره، اشعاری از شعرای قدیم پیشنهاد شد اما به دلیل غنای اشعار شاعران جوان و معاصر که از ظرفیت ارزشمندی برخوردار است نیز بهره بردیم.

آثار دریافتی از تنوع بالایی برخوردار بودند و این امر ما را بر آن داشت که در آینده نزدیک از آثار برگزیده این مسابقه پس از طی فرآیند فنی و ویرایشی، آلبومی منتشر و در دسترس عموم قرار دهیم.

به لطف خدا در این جشنواره به ترکیب خوبی از داوران رسیدیم که از لحاظ علمی و فنی تجربه ارزشمندی در داوری این رشته هنری داشتند و جا دارد از همراهی و تلاش تک تک آنان قدردانی کنیم.

امید با عنایت کریم اهل بیت (ع) و منزِّل آیات وحی، صدای اهل زمین در آسمان طنین اندازد و مسابقه سحرخوانی ایرانیان در سال‌های آتی نیز ادامه یابد تا چراغی که امروز روشن شد، روشن بماند و دبیرخانه دائمی آن به همت برگزارکنندگان نخستین دور، شکل بگیرد.»

پس از قرائت بیانیه هیات داوران، اسامی برندگان این مسابقه اعلام شد.

در بخش شایسته تقدیر هادی حسن‌بیگی و حمید خزایی و در بخش برگزیده‌ها هادی فیض‌آبادی، سید محمدهادی قاسمی و مهدی محمدی انتخاب شدند.

همچنین در بخش تجلیل و سپاس محمد معتمدی برای تولید آلبوم «مناجات خوانی» تجلیل شد.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *