صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کتاب تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی: رویکردی گام به گام منتشر شد

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵:۴۱
کد خبر: ۴۷۰۱۹۹۷
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
کتاب تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی، به جای فرایند سیاستگذاری، بیشتر بر روش تحلیل سیاست متمرکز است. کاربرد‌های عملی آن در یک چارچوب نظری قوی قابل خواندن است و به آسانی برای متخصصان آموزش و رهبران سیاستگذار کاربرد دارد.


کتاب تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی: رویکردی گام به گام تألیف نیکولای‌ای الکساندر با ترجمه سعید غیاثی ندوشن و علی خورسندی طاسکوه به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بهای ۱۹۸ هزار تومان منتشر شد.

در پشت جلد این اثر در معرفی آن آمده است: چشم انداز عرصه رهبری آموزشی مملو از پیچیدگی‌ها است. به عنوان رهبر آموزشی، چه در مدرسه باشید یا دانشکده و دانشگاه، و چه در عرصه سیاست و سیاستگذاری، تحلیل سیاست به دلایل مختلف مملو از چالش است. رهبران آموزشی باید ایده‌ها را بیان کنند، اهداف را تعیین کنند، مسائل را حل کنند، جایگزین ارائه دهند و موافقت دیگران را جلب نمایند.

این کتاب به جای فرایند سیاستگذاری، بیشتر بر روش تحلیل سیاست متمرکز است. کاربرد‌های عملی آن در یک چارچوب نظری قوی قابل خواندن است و به آسانی برای متخصصان آموزش و رهبران سیاستگذار کاربرد دارد.

این اثر شامل دستورالعمل‌های عملی برای تحلیل سیاست از تعریف و درک مسئله تا اجرا و ارزیابی نتایج است.

فهرست این اثر عبارت است از:
دیباچه مؤسسه

فصل ۱: طرح موضوع (زمینه سازی)
فصل ۲: آغاز راه: نگاه به تحلیل سیاست به عنوان تحلیل مسئله
فصل ۳: برداشتن گام اول: تعریف مسئله
فصل ۴: تشکیل پرونده با جمع آوری شواهد
فصل ۵: تعیین ارزش‌های محرک
فصل ۶: توسعه گزینه‌های جایگزین
فصل ۷: سنجیدن گزینه ها: ارزیابی گزینه‌های جایگزین
فصل ۸: ارائه توصیه
فصل ۹: ترغیب مخاطب
فصل ۱۰: اجرای راه حل
فصل ۱۱: نظارت بر خروجی‌ها
فصل ۱۲: ارزشیابی نتایج
فصل ۱۳: نتایج اظهارشده

راهنمای رهبران حوزه آموزش و خلاصه لیست فعالیت‌ها برای هر مرحله از فرایند تحلیل سیاست
نمایه
در بخشی از دیباچه مؤسسه آمده است: امروزه، دانشگاه و نظام آموزش عالی، در اثر چرخش‌ها و تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع و همچنین نوآوری‌های بی پایان حوزه فناوری، با مفاهیم تازه‌ای در مطالعات آموزش عالی و مسائل علم و فناوری مواجه گردیده است.

در این بستر سیال جهانی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، بیش از گذشته مورد توجه واقع شده و در مسیر رویکرد‌های آینده نگرانه به آموزش عالی متوازن، اهمیتی محوری پیدا کرده است. در این میان فهم چالش‌های پیش روی آموزش عالی و درک دامنه مطالبه و انتظار از آن با تکیه بر فهم و شناخت بایسته عوامل مؤثر درونی و بیرونی نظام دانش و دانشگاه، و رصد روند‌های فعلی و آینده مفاهیم و آموزه‌های مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری می‌تواند راهبرد‌هایی کارساز جهت ایجاد تعادل و تناسب میان کارویژه‌های اجتماعی ارائه کند. برای این کار و همچنین برای بازکاوی شرایط کنونی تولید و ترویج دانش و ترسیم عقلانی و واقع بینانه نسبت کارکردی دانشگاه با جامعه آینده توسعه و تعالی کشور، باید از مطالعات و پژوهش‌های هدفمند در خصوص نقش و کارکرد دانشگاه و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن، خاصه از علوم انسانی و اجتماعی و کاربست راهبرد‌های خردمندانه آن در عرصه سیاستگذاری و تصمیم گیری بهره جوئیم.

برای دستیابی به این اهداف، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۲ به عنوان نهاد مولد اندیشه و اتاق فکر وزارت عتف، با هدف بررسی و پژوهش در موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی و فرهنگی کشور و ایفای نقش واسط میان دانشگاه و جامعه، کوشش نموده است تا سیاست‌های کاری خود را در مسیر انجام محور‌های پژوهشی و مطالعاتی زیر و تولید و نشر متون و آثار مرتبط با حوزه‌های موضوعی زیر را سامان و ارتقا دهد:

۱. پژوهش و بررسی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و توسعه علمی و فناوری کشور
۲. مطالعه در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی
۳. توسعه و تقویت کانون‌های تفکر در مسائل و مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی و سیاست‌های توسعه علمی
۴. تقویت مطالعات آینده نگری در مسائل اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها و شناخت نیاز‌های جدید آموزش عالی در این زمینه‌ها و
۵. بسط و گسترش مطالعات میان رشته‌ای و روش‌های گسترش آن.

مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با توجه به ضرورت توجه به این اهداف و اولویتها، بر آن است تا در کنار برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی و چاپ و نشر نتایج طرح‌ها و تحقیقات علمی و پژوهشی انجام یافته خود، تألیف و ترجمه آثار علمی را نیز متناسب و مرتبط با زمینه‌های موضوعی فوق، در دستور کار قرار دهد. بدیهی است که سرمایه گذاری علمی و معنوی مؤسسه برای توسعه و ارتقای دانش مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری و تأمین منابع فکری و علمی لازم برای سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی توسط محققان و مدیران این حوزه، نیازمند تولید و ترویج متون و منابع متعددی در جهت برداشتن گام‌های دقیق و استوار است.

امید است آثار و انتشارات علمی مؤسسه بتواند به بهترین کیفیت در دسترس طیف متنوع مخاطبان از قبیل استادان و پژوهشگران اجتماع علمی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان و علاقه‌مندان مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری قرار گیرد و در ارتقای بایسته کارویژه‌های نظام آموزش عالی و افزایش اثرمندی علم در جامعه ایران، به سهم خود نقشی سازنده داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *