تشکیل امت واحده یک ضرورت وتکلیف/شهادت صدها روحانی شیعه وسنی در راه وحدت
سی و دومین نشست شنبه های انقلاب با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه صبح امروز در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، سی و دومین نشست شنبههای انقلاب صبح امروز با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی چهل سال انقلاب اسلامی در دبیرخانه شورای نمایندگان، ولی فقیه در امور اهل سنت برگزار شد.
در این مراسم، اساتید و صاحب نظرانی، چون آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام دکتر محمد حسن زمانی دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشههای تکفیری و مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور، ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج، آخوند عبدالباسط نوری زاد امام جمعه گنبد کاووس و قاضی دادگستری استان گلستان، شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و رئیس شورای افتاء و روحانیت اهل سنت استان بوشهر و امام جمعه موقت کنگان، خانم حمیرا ریگی فرماندار شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان، سردار حسین اکبری معاون فرهنگی، اجتماعی نیروی قدس سپاه، مولوی اسحاق مدنی استاد برجسته حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی مجمع التقریب و مشاور اسبق امور اهل سنت ریاست جمهوری، دکتر مصطفی ذوالفقار طلب مشاور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی، حجت الاسلام کاظم لطفیان دبیر شورای نمایندگان، ولی فقیه در مناطق قومی و دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور و جمع دیگری از کارشناسان و نخبگان، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی در این حوزه را را بیان کردند.
تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان یک ضرورت وتکلیف
آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ابتدای این نشست طی سخنرانی که به صورت ویدئویی پخش شد، اظهارداشت: وحدت در جهان اسلام از بنیادیترین اصولی است که هم در قرآن کریم و هم در روایات پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) فراوان مورد تاکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم پیرامون وحدت مسلمین تصریح کرد: در آیات قرآن کریم داریم: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این است امت شما که امتى یگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستید.» یا در آیهای دیگر داریم: «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِمَا کَانُوا یَفْعَلُونَ؛ آنان که دین را پراکنده نمودند و (در آن) فرقه فرقه شدند (چشم از آنها بپوش) چنین کسان به کار تو نیایند، (و از دست آنها غمگین مباش که مجازات) کار آنها با خداست و بعد از این به آنچه میکردند آگاهشان میگرداند.» که در این آیات اشاره شده است که هویت و اسلامیت یک جامعه اسلامی به وحدت بستگی دارد و تفرقه، هویت جامعه را نابود میکند لذا وحدت در میان امت اسلامی اهمیت فوق العادهای دارد.
اراکی اضافه کرد: پیامبر (ص) در روایتی ضمن آن که اهل بیت (ع) را به عنوان محور وحدت معرفی میکنند، میفرمایند که گریز از وحدت و تفرقه افکنی میان مسلمین موجب پاره پاره شدن آنان میشود و افرادی که تلاش میکنند این تفرقه را ایجاد کنند، حزب ابلیس هستند.
اراکی افزود: حزب الله آن جماعتی است که دعوت به وحدت، انسجام، یکدلی و یکپارچگی میکند. تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان، هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانونهای بالادستی کشور یک ضرورت و تکلیف محسوب میشود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه براساس همین ضروریات، امام خمینی (ره) برروی وحدت تاکید بسیار داشتند، تصریح کرد: امام خمینی (ره)، انقلاب را اسلامی قرار دادند و مردم را اعم از شیعه و سنی به وحدت دعوت کردند و بعد از ایشان نیز مقام معظم رهبری همین شیوه را ادامه دادند و برروی وحدت تاکید بسیار دارند و جریانهای وحدت ستیز را مورد نکوهش قرار میدهند.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نکوهش جریانهای وحدت ستیز افزود: ایشان آن جریان اهل سنت را که دعوت به تفرقه میکند مسلمان نمیدانند و پیرو اسلام آمریکایی معرفی میکنند و آن شیعهای را که به تفرقه افکنی میپردازد، شیعه نمیداند و شیعه انگلیسی معرفی میکنند و این امر تشریفاتی نیست بلکه ناشی از اندیشه بنیادی برخاسته از واقعیت جامعه اسلامی و حتی یک تحلیل نیست بلکه بر مبنای شناخت دقیق از جامعه بیان شده است.
تلاش دستگاه جاسوسی انگلیس برای برافروختن جنگ میان شیعه وسنی
اراکی اضافه کرد: دستگاه جاسوسی انگلیس تلاش دارد با استفاده از تشکیلاتی که دارد جریانهایی را در میان جهان اسلام ایجاد کند تا برای برافروختن آتش جنگ میان شیعه و سنی تلاش کنند لذا شیعه انگلیسی را به وجود آورده است و در جریان مقابل نیز آمریکاییها رسما اعلام کرده اند که جریانهای تکفیری و گروه القاعده را آنها ایجاد کرده اند، البته پول و حمایتهای مالی از این دو جریان انگلیسی و آمریکایی از سوی عربستان تامین میشود لذا جمهوری اسلامی باید هوشیار باشد و توطئه خطرناک را بشناسد که ما را در دنیا سیاه بخت و در آخرت نیز دچار فشل و عذاب الهی خواهد کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم تفرقه را به عذاب الهی تعبیر کرده است، افزود: پیامبر (ص) در روایتی میفرمایند که نبینم بعد از من شما راه کفر را در پیش بگیرید و همدیگر را تکفیر کنید و به قتل برسانید که این راه کفر و جدایی از من است.
وی گفت: انقلاب ما به این دلیل که بر گرفته از اسلام است، از آغاز بر وحدت پافشاری کرده است و خدا را شاکریم که انقلاب توانسته نمونه برجسته و تحسین برانگیزی از وحدت را به جهانیان ارائه دهد.
اراکی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: وحدت ایجاد شده در انقلاب اسلامی این ظرفیت را ایجاد کرده است که مذاهب و قومیتهای مختلف کشور در مجلس شورای اسلامی، مدیریت کشور و دفاع از کیان کشور حضور داشته باشند و براین اساس نیز مذاهب و قومیتهای مختلف کشور سرباز و شهید برای دفاع از کشور اهدا کرده اند تا نظام به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.
وحدت یک برنامه وراهبرد اساسی برای انقلاب
حجت الاسلام دکتر محمد حسن زمانی دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشههای تکفیری و مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور نیز در ادامه این نشست در سخنانی اظهارداشت: وحدت اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و انقلاب این مهم را به عنوان یک تاکتیک موقت برای جلب نظر قومیتها دنبال نکرد بلکه این یک برنامه و راهبرد اساسی انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه وحدت در دهها حدیث نبوی و ائمه معصومین (ع) مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: در آیات قرآن کریم داریم که امت اسلامی یک امت واحد است یعنی تصریح شده بر وحدت و اشاره شده است که «الله» رب مسلمانان و مربی جامعه اسلامی است که اگر مسلمانان ربوبیت و تربیت خداوند را پذیرفته باشند باید متحد باشند.
دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشههای تکفیری گفت: رمز پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت امت اسلامی و جامعه ایران بود و اگر مذاهب، اقوام و جریانهای فکری وحدت نداشتند، انقلاب در برابر قدرت شاه و طاغوت موفق نمیشد؛ لذا رمز پیروزی و بقای انقلاب اسلامی و همچنین مقاومت و پیروزی در برابر استکبار جهانی، وحدت است و باید باقی بماند.
شهادت صدها روحانی شیعه وسنی در راه وحدت
وی با بیان اینکه برای برقراری وحدت در ایران اسلامی تمام مذاهب اعم از شیعه و سنی و قومیتها اعم از فارس، کرد، ترکمن، بلوچ و ... مشارکت داشتند، افزود: تمام مذاهب و قومیتهای کشور در برابر فرامین امام (ره) و رهبری سرتسلیم فرود آوردند و برای پیروزی انقلاب همکاری کردند، به طوری که سالهای اول نهضت انقلاب اسلامی بسیاری از علمای اهل سنت به حمایت از امام خمینی (ره) برخاستند و در برابر دسیسههای شاه ایستادند و در همین رابطه ۵۰ عالم اهل سنت در کردستان در مبارزه با جریان کمله ضد انقلاب به شهادت رسیدند.
زمانی اضافه کرد: در ادیان و استانهای دیگر نیز شهدایی از مذاهب و قومیتهای دیگر به انقلاب اسلامی اهدا شده است که در آخرین مورد شیخ الاسلام رئیس محترم شورای افطار اهل سنت کردستان به شهادت رسید.
دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشههای تکفیری در مقایسهای میان تلاشهای ایران اسلامی در زمینه برقراری وحدت با تلاشهای کشورهای دیگر تصریح کرد: تمامی کشورها در این زمینه تلاشهایی داشته اند، اما مقایسه عملکرد آنان، اهمیت تلاشهای ایران را بیش از پیش نشان میدهد؛ به طور مثال آیا در کشور عربستان وحدت محقق شده است؟ امسال در صحبتی که با مسئولان این کشور داشتم از آنان پرسیدم که توقع ندارم در شهر مدینه و مکه که شیعیان بسیاری زندگی میکنند امکان تاسیس مسجد شیعی را بدهید، اما آیا اجازه تاسیس مسجدی برای حنفی ها، شافعیها و مالکیها را میدهید؟ پاسخ دادند که خیر جرم است! پرسیدم آیا اجازه میدهید یک نفر از این پیروان اهل سنت امام جمعه شوند پاسخ دادند خیر بازداشت میشود! پرسیدم آیا اجازه تاسیس حوزه را دارند که بازهم پاسخ منفی دادند و این وضعیت خفقان عربستان سعودی است.
وی اضافه کرد: در کشور مصر نیز که سال پیش اولین دارالتقریب را ایجاد کردند و البته تلاشهای قابل تقدیری نیز در زمینه وحدت انجام داده اند، طی جلسهای مقایسهای میان عملکرد این کشور و جمهوری اسلامی در زمینه وحدت داشتیم که پرسیدیم برای شیعیان چه کرده اند، آیا اجازه تاسیس مسجد و حوزه را به شیعیان این کشور که جمعیت ۷ میلیونی را دارند، میدهند؟ پاسخ دادند خیر که گفتم در ایران بیش از ۲۰ پروژه در زمینه برپایی وحدت صورت گرفته است، اما در مصر چنین برنامههایی نداشتید لذا معتقدم ایران اسلامی رتبه اول در زمینه تحقق وحدت اسلامی میان مسلمانان را داشته است.
زمانی گفت: وحدت و تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی به یک برنامه در ایران اسلامی مبدل شده و برای تحقق این امر چندین نهاد در کشور تاسیس شده است که تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب در قم جهت تحصیل دانشجویان شیعه، سنی، حنفی و شافعی در کنار یکدیگر، انتصاب نمایندگان، ولی فقیه در امور اهل سنت به ویژه در استانهای مرزی کشور از سوی مقام معظم رهبری، برپایی کنفرانس بین المللی وحدت به مدت ۴۰ سال با حضور بیش از ۱۰۰ شخصیت علمی برجسته، ایجاد دبیرخانه مقابله با جریانهای تکفیری و تندور تحت اشرافیت مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی، انتصاب مشاور ریاست جمهور در امور اهل سنت از جمله برنامهها و اقدامات نظام اسلامی در این زمینه است.
زمینه ی تحصیل 12 هزار طلبه اهل سنت بعد از انقلاب
در ادامه سی و دومین نشست شنبههای انقلاب، ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج با طرح این سوال که حق چیست و منشاء آن از کجاست؟ اظهارداشت: منشاء حق در اسلام اراده خداوند است یعنی تنها خدا به انسان حق میدهد نه دیگری، در حالی که در دیگر مکاتب غیراسلامی، حق را ناشی از اراده انسان توصیف میکنند به طوری که در بررسیهای دقیق نیز خواهیم دید همین تعریف از حق نیز به اراده خداوند باز میگردد.
در ادامه سی و دومین نشست شنبههای انقلاب، ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج با طرح این سوال که حق چیست و منشاء آن از کجاست؟ اظهارداشت: منشاء حق در اسلام اراده خداوند است یعنی تنها خدا به انسان حق میدهد نه دیگری، در حالی که در دیگر مکاتب غیراسلامی، حق را ناشی از اراده انسان توصیف میکنند به طوری که در بررسیهای دقیق نیز خواهیم دید همین تعریف از حق نیز به اراده خداوند باز میگردد.
وی اضافه کرد: قانون الهی جامعترین و کاملترین قانون بشری است و جمهوری اسلامی نیز قوانین خود اعم از قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و شیوه رسیدگی به این قوانین را از شریعت اسلامی گرفته است به نوعی که حتی یک ماده قانونی مخالف اسلام در قوانین اساسی ایران وجود ندارد لذا زمانی که این نظام قانونش را از اسلام دریافت کرده است حق دیگران را رعایت خواهد کرد.
راستی ادامه داد: در اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی به حقوق اسلام پرداخته شده است، به طوری که تمام مذاهب براساس این قانون از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شده اند و در اصل ۱۲ قانون اساسی نیز مراعات احوالات شخصیت مدنظر قرار گرفته است که براین اساس اختلافاتی در اصل طلاق، نفقه، وصیت، میراث و ... مورد قضاوت قرار میگیرد که این احوالات براساس قانون اساسی ایران، مطابق مذهب مبتوع هر فرد قضاوت میشود و برای بررسی موضوع نیز قاضی متناسب تعیین میشود.
عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برای رفع دغدغه معیشت طلاب اهل سنت، حوزههای علمیه را تاسیس کرده است و مرکز خدمات حوزه نیز طلاب اهل سنت را تحت پوشش قرار میدهد و تامین بیمه عمر، بیمه تکمیلی، اهدای تسهیلات از قبیل: وام ازدواج، اهدای بن معیشت و همچنین تجهیز مدارس به رایانه و تجهیز کتابخانه و پرداخت شهریه اساتید و طلاب را برای آنان در دستور کار دارد.
وی اضافه کرد: شهریه برنامه ریزی شده برای پرداخت به طلاب اهل سنت اگر از شهریه طلاب شیعه بیشتر نباشد از آنان کمتر نیست و محصلین اهل سنت نیز برای ادامه تحصیل همچون طلاب هستند و با امکانات فراهم شده این افراد میتوانند به راحتی از سطح مقدماتی تا دکتری را تحصیل کنند.
راستی افزود: قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزار طلبه اهل سنت در کشور مشغول تحصیل بود، اما امروز ۱۲ هزار طلبه اهل سنت مشغول تحصیل است و هیچ سدی در برابر تحصیل آنان وجود ندارد و برای این امر نیز مدارس علمیه اهل سنت از ۱۰۰ مدرسه قبل از انقلاب به ۳۵۸ مدرسه رسیده است که نشان از اهتمام جمهوری اسلامی برای ایجاد بستر جهت تحصیل طلاب اهل نست است.
امام جمعه موقت سنندج با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تقریب مذاهب گفت: ریشه اهل سنت و تشیع از کجاست؟ اختلافهای آنان ناشی از چیست؟ واقعیت این است که منابع اهل سنت و تشیع هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و ادله آنها از قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و اجماع است.
وی ادامه داد: اختلاف شیعه و سنی برروی مسائل فرعی و ظنی است و این اختلافات نیز بد نیست و مایه خیر و برکت است، اما این اختلافات به هیچ وجه بر روی مسائل اصولی نیست، اهل سنت و شیعه یکی هستند، زیرا در قرآن کریم نیز داریم که إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ.
۱۷ هزار مسجد اهل سنت بعد از انقلاب
راستی گفت: قبل از انقلاب اسلامی نماز جمعه و نماز اعیاد برای اهل سنت به طور رسمی برگزار نمیشد، اما پس از انقلاب این برنامهها به صورت رسمی در کشور برگزار میشود و تعداد مساجد اهل سنت نیز بعد از انقلاب رشد چشمگیر داشته است و از ۴ هزار مسجد به ۱۷ هزار مسجد رسیده است و این برکت انقلاب اسلامی است که براساس دین اسلام، حق را از اراده خداوند گرفته و به ما داده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *