صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

امروزه فضای آموزشی خودش یک معلم است

۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶:۵۱
کد خبر: ۴۶۹۷۴۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که مدرسه محیط تمرین بچه‌ها نشود، حتی اگر از نظر فضای فیزیکی مشکلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم نام آن فضا را مدرسه بگذاریم.

به گزارش گروه جامعه ، وزیر آموزش و پرورش در همایش خیرین مدرسه‌ساز در مشهد، در توصیف مجامع استانی خیرین مدرسه‌ساز تاکید کرد که اکنون مجامع خیرین مدرسه‌ساز به نهالی تنومند تبدیل شده‌اند.

سیدمحمد بطحایی با بیان اینکه سهم این شجره طیبه بیش از ۱۱۳ هزار کلاس درس وساختمان بوده است، گفت: این فعالیت اشاعه ناب‌ترین ایثار و ازخودگذشتگی است که نتوانستیم به خوبی آن را نمایان کنیم. تک‌تک این آجر‌ها تمدن جمهوری اسلامی ایران را در آینده نشان می‌دهد.

وی افزود: امروز فضای آموزشی در آموزش و پرورش نوین صرفا مشتی خاک و آجر نیست، زیرا تاثیری که فضای آموزشی ایجاد می‌کند بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. امروز فضای آموزشی بخشی از تکنولوژی آموزشی است. امروزه سخت‌افزار در کنار نرم‌افزار در سرعت و تعمیق در یادگیری بسیار مهم و مورد توجه است که اهمیت فضای آموزشی امروز را نشان می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروزه فضای آموزشی خودش یک معلم است، خاطر نشان کرد: فضای آموزشی معلمی است که به دانش آموزان در یادگیری کمک می‌کند. این نگاه را باید درحوزه معماری مدارس دربخش دولتی و خیری داشته باشیم، چراکه برای نمونه، امروز فضای سبز در مدرسه بخش عمده‌ای از یادگیری برای دانش آموزان است و نقش اساسی دارد.

بطحایی اضافه کرد: در پژوهش‌های پیشرفته بررسی می‌شود که حتی چه نوع گیاهانی در فضای سبز مدرسه باید استفاده شود تا یادگیری راساده‌تر کند. امروز محوطه‌های مدرسه اهمیت بسیار زیادی دارند. فناوری‌های معماری مدارس پیشرفته به سمتی می‌رود که کلاس درس بدون دیوار باشد و از این طریق بچه‌ها را وادار می‌کنند در فضای پرسروصدا مهارت تمرکزکردن را فرا بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه کلاس‌های نیم دایره‌ای در معماری آموزش‌وپروشی درحال شکل‌گیری است گفت: این مدارس فاقد نیمکت است و دانش‌آموزان باید روی زمین بنشینند و مهارت زندگی را تمرین کنند. چیدمان کلاس و رنگ وتصاویر مورد استفاده در فضا‌های آموزشی نیز مورد توجه متخصصان آموزش و پروش است.

وی ادامه داد: بچه‌ها در مدارس ما باید زندگی کردن را تمرین کنند و مدرسه امروز مرور یک سری دانش و حفظ فرمول‌های ریاضی نیست. امروز مدرسه به عنوان کانون فرهنگی تغییر رویکرد داده است ما هم باید تصمیمات خود را در این بخش تغییر دهیم

بطحایی ادامه داد: تا زمانی که مدرسه محیط تمرین بچه‌ها نشود، حتی اگر از نظر فضای فیزیکی مشکلی نداشته باشیم باز هم نمی‌توانیم نام آن فضا را مدرسه بگذاریم. نظام تعلیم وتربیت امروز، فضای صحبت کردن، مذاکره کردن، تمرین اخلاق و مداراکردن وحرف زدن را برای دانش آموزان باید آماده کند.

وی با اشاره به اینکه برای پایه‌های اول تاسوم ابتدایی مدرسه باید دارای کلاس اسباب بازی باشد، گفت: تکنولوژی آموزشی برای این دسته از دانش‌آموزان این گونه شده است و رویکرد جدید آموزش وپرورش برخاسته از سند تحول، اصلاح این مسیر است؛ البته این اصلاح کاری بسیار سخت است.

وزیر آموزش وپرورش افزود:رویکرد ما هم چنان که باید درفضای آموزشی تغییر کند، باید در حوزه آموزشی و تکنولوژی آموزشی نیز تغییر ایجاد کنیم.

وی با تشکر از اهتمام خیران و دولت در ساخت مدرسه گفت::هم چنان بامشکلات عدیده در فضا‌های آموزشی مواجه هستیم. مدرسه یک کارگاه برای زندگی کردن است و دانش آموزان باید در مدرسه این موضوع را تمرین کنند.

بطحایی به میزان اعتباری که برای بازسازی مدارس کشور نیاز است، اشاره تصریح کرد: بین ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا فضا‌های آموزشی را در سطح یک و بالا نوسازی کنیم و همچنان نیازمند توجه خیران هستیم، زیرا دولت نخواهد توانست این عدد را تامین کند تا به آموزش وپرورشی که ترسیم کردیم، دست یابیم.

وی افزود: باید کارگروه‌هایی تشکیل شود که روش‌های جذب خیران بازنگری شود، زیرا ممکن است خیران نتوانند مدارس ۹ یا ۱۲ کلاسه احداث کنند و در عوض بتوانند با چند خیر یک مدرسه احداث کنند و یا بتوانند یک اتاق اسباب بازی ایجاد کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *