۶۰ تابلو خوشنویسی قاجار در غربت دیده نشدن
اگرچه برگزاری نمایشگاه باعث رشد اقتصاد هنر و ارتقای سطح فرهنگی عموم افراد میشود اما شاید لازم باشد که توجه به مکان برپایی نمایشگاهها و اطلاعرسانی درباره آنها، هم بیش از پیش جدی گرفته شود.
علیرغم اینکه قاجاری بودن آثار ارائه شده یکی از امتیازهای این نمایشگاه به شمار میرود، اما محدود بودن تعداد بازدیدکنندگان یکی از معضلاتی است که شاید به واسطه مکان نمایشگاه به وجود آمده است.
با اینکه این آثار از ارزش تاریخی و هنری قابل توجهی برخوردار هستند و بازدید از موزه کتابخانه ملی برای عموم امکان پذیر است، اما عدم آگاهی لازم و البته اطلاع رسانی نسبت به برگزاری رویدادهایی از این دست، باعث شده تا افراد علاقهمند به هنرهای تجسمی کمتر به فکر بازدید از نمایشگاههای کتابخانه ملی بیفتند.
در این میان میتوان متصور شد که شاید مسافت کتابخانه ملی یا فرضیاتی که باعث میشود برخیها فکر کنند ورود به نمایشگاه طبق قوانین کتابخانه فقط برای اعضا امکانپذیر است، باعث کمبازدید بودن نمایشگاههایی از این دست شده باشد.
اگر بخواهیم نگاهی به ارزش هنری این آثار داشته باشیم باید یادآور شد که ۶۰ تابلوی خوشنویسی که پیش از این تنها در پاریس رونمایی شده بود با همکاری پژوهشکده میراث فرهنگی و کتابخانه ملی برای نخستین بار در ایران به نمایش در آمد.
این آثار شامل تابلوهای خوشنویسی از میرحسین خوشنویسباشی، میرزا غلامرضا اصفهانی، محمد گلستانه و دیگر خوشنویسان نامدار ایرانی است که در کنار عکس از کتبیه و کاشی سوره انا انزلنا در مسجد سپهسالار که توسط میرزا غلامرضای اصفهانی به خط نستعلیق نوشته شده خودنمایی میکند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *