مدرسه مسجدمحور به مباحثی که دغدغه علوم روز نیست میپردازد
وی با یادآوری اینکه افتتاح مدرسه مسجد محور از سبزوار با نام مکتب اسلامی آغاز شد و در ادامه به سایر شهرها رسید، اظهار کرد: ایده اصلی شکلگیری مدارس مسجدمحور، بحث علم بود چراکه بسیاری از دوستان معتقد بودند نوع آموزش علم در مدارس و دانشگاهها صحیح نیست. در این زمینه نظریهپردازیهای زیادی شد و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودهاند: «بقیه علوم باید از دل علوم انسانی بیرون آید و وضعیت صنعت و ... باید از سوی علوم انسانی مشخص شود چرا که سایر علوم آموزشی علوم ابزاری هستند» ایده شکلگیری مدارس با نگاه به مکتب اسلامی شکل گرفت.
مدیر مدرسه تمدنسازان انقلابی افزود: ابنسینا گفته است پیش از خواندن علوم پزشکی ۷ علم را باید آموزش دید در حالیکه در دانشگاههای ما آموزش علم پزشکی به یکباره انجام میشود بنابراین نظم ذهنی شکل نمیگیرد و افراد نسبت به انسانشناسی و بعد جسمی و روحی اطلاعات کاملی به دست نمیآورند. این موضوع از مباحثی است که در علوم روز دغدغه نیست.
وی درباره شیوه موزش در مدارس مسجدمحور اظهار کرد: سبک کار مدارس مسجدمحور با هم متفاوت است، اما به طور کل میتوان رویه آموزش در این مدارس را تلفیقی از مباحث اسلامی و علوم روز دانست که بحث حوزه و دانش را به صورت همزمان با هم پیش میبرد و مبانی فکری و اندیشهای بچهها شکل میدهد.
تیموریان با اشاره به اینکه تاکنون مدارس مسجدمحور خروجی خوبی داشتهاند اظهار کرد: هرجا که بچههای بااستعداد وجود داشته باشند فارغ از پایهای که باید در آن آموزش ببینند، تحصیل خواهد کرد بنابراین هیچ دانشآموزی محصور به در محیط بودن یا رده خاص سنی نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه الگوی اسلامی ایرانی مبنای کار مدارس مسجدمحور است گفت: در این دورهها آموزش صرف وجود ندارد و کلیه دروس آموزشی به عنوان بخشی از کار پوشش داده میشود.
مدیر مدرسه تمدنسازان انقلابی درباره تقسیمبندی کلاسها گفت: تقسیمبندی کلاس در هر مدرسه متفاوت است در برخی مدارس، پایه اول تا سوم یک کلاس و پایه چهارم تا ششم یک کلاس تقسیمبندی میشود، اما این شکل از تقسیمبندی در تمام مدارس مسجدمحور یکی نیست. آنچه در این دورهها برای ما اهمیت بیشتری دارد بحث تعامل و کارهای گروهی است که باید با حضور گروههای سنی مختلف انجام شود تا کوچکترها آموزش احترام به بزرگترها را نیز ببینند.
وی درباره اینکه چقدر آموزش دانشآموزان این مدارس به حوزه فرهنگ و هنر مربوط است بیان کرد: ما ریاضی را پای تخته حل نمیکنیم بلکه در قالب طراحی و نقاشی آموزش میدهیم تا سرعت یادگیری بالا رود.
تیموریان درباره مدارکی که پس از طی شدن دوره آموزشی به دانشآموزان اعطا میشود تصریح کرد: دانشآموزان باید مدارک را از آموزش و پرورش بگیرند بنابراین بصورت رسمی و پایه به پایه از آنها امتحان گرفته میشود، اما در ارزشیابی مدارس پایان دوره آموزشی براساس توانایی افراد در ارائه و تدریس آنچه که آموختهاند، است.
وی نامگذاری مدارس را بر مبنای خاصی ندانست و درباره واکنش والدین گفت: پدر و مادرها در امور تربیتی بچهها درگیر هستند و موظف میشوند که خارج از فضای مدارس، آداب و رفتاری که بچهها باید بیاموزند را به آنها آموزش دهند.
لیلا کشاورز که آموزش در مدرسه مسجدمحور تمدن سازان انقلابی را بر عهده دارد نیز در این باره گفت: هدف از تاسیس مدرسه مسجدمحور این است که سبک زندگی و مهارتهای زندگی را آموزش دهد.
وی افزود: ما در این مدارس هم مسئولیت تربیت اسلامی به شیوه ائمه معصومین را بر عهده داریم و هم کتابهای مدارس را با بچهها کار میکنیم.
مربی مدرسه مسجدمحور تمدن سازان انقلابی اظهار کرد: ما برای دختران فقط پایه ابتدایی را آموزش میدهیم و با توجه به تفاوتهای فردی سعی داریم دانشآموزان را در پایههای واقعیشان آموزش دهیم.