بیش از ۱/۲۵ میلیون نفر در سال جاری جان خود را در جادهها در سراسر دنیا از دست دادهاند
وی در ادامه گفت:آسیبهای جادهای یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی و علت اصلی مرگ و میر و آسیب در سراسر جهان است. بیش از ۱.۲۵ میلیون نفر در سال جاری (۱۳۹۷) زندگی خود را در جادهها در سراسر دنیا از دست دادهاند و دهها میلیون نفر به شدت مجروح شدهاند.
نماینده بهداشت اضافه کرد:جادهها داستانهایی دارند شعار امسال روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جادهای است و طبق گفتههای بازماندگان، زندگی آنها برای همیشه دگرگون شده است. با استفاده از زیرساختها و وسایل نقلیه ایمنتر، قوانین قویتر و اجرای موثرتر آنها، ترویج رفتار رانندگی ایمن و غیر تهاجمی و مراقبتهای پزشکی اضطراری بهتر، باید این حوادث ناگوار را به اقدامات موثر بدل کنیم.
وی افزود:در جهان، در میان ده علت اول اصلی مرگ و میر، تلفات جادهای در سال ۲۰۰۴، در رتبهی ۹ قرار گرفته بود، ولی در حال حاضر از ۵ علت اصلی اول مرگ و میر در ایران میباشد.
هملمن با بیان اینکه با افزایش خودروها، انتظار میرود که سوانح ترافیکی جادهای افزایش یابد گفت:اگر چه، نمونههای موفقیت آمیزی درسطح جهان وجود دارد که توانسته است علی رغم افزایش سریع خودروها، سوانح ترافیکی جادهای را کاهش دهد. اگر روند فعلی در ایران بدون هیچ گونه مداخله ادامه پیدا کند، آسیبهای جادهای به طور چشمگیری افزایش مییابد و بیشترین صدمه، متوجه آسیب پذیرترین افراد جامعه میشود. بنابر این، اقدامات فوری، مناسب و هدفمند، ضروری است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود:به منظور کاهش تلفات و صدمات جادهای، کشورهای عضو سازمان ملل متحد، چندین قطعنامه و اهداف تعریف شده درآنها را برای بهبود ایمنی جادهها در سراسر جهان، به امضا رساندهاند.
وی گفت:بر اساس هدف ۶-۳ از سومین هدف توسعه پایدار (تامین سلامتی برای همه)، تعداد تلفات ناشی از تصادفات جادهای تا سال ۲۰۲۰ باید ۵۰% کاهش یابد. در ایران، در سال ۱۳۹۷، یک روند افزایشی ۱.۷ درصدی مشاهده شده است. اگر چه، با توجه به روند کاهشی که در سالهای قبل مشاهده شده بود، هنوز به کاهش تلفات جادهای امیدواریم.
هملمن ادامه داد:اصلیترین توصیهها برای کاهش تلفات جادهای و آسیبهای ناشی از آن عبارتند از: تدوین طرحهای پیشگیرانه، حمایت طلبی، تقویت سیستم پایش و ارزشیابی، هماهنگی و همکاریهای فرابخشی و نیز گسترش مشارکت اجتماعی. این استراتژیهای بین المللی، همه به خوبی تعریف شده ومورد وفاق در دنیا است؛ اجرای این استراتژیها، نیازمند تعهدی بالا و مناسب سازی با زمینه موجود، است.
وی تشریح کرد:حمایت طلبی به طور کلی، طیف گستردهای از ذینفعان را در بر میگیرد، از جمله سیاست گزاران، عوامل اجرایی و مردم. تاکید بر این نکته لازم است که سیستم پایش وارزشیابی کارآمد وموثر برای ردیابی عملکرد، ضروری است. علاوه بر این، با توجه به این که تلفات جادهای وابسته به شبکهای پیچیده ازعوامل مرتبط با یکدیگر است، برای حل مشکلات به رویکردی فرابخشی نیازمندیم. به منظور نجات جان میلیونها نفر، مجمع عمومی سازمان ملل" دههی اقدام برای ایمنی جادهها" ۲۰۲۰- ۲۰۱۱" را معرفی کرد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت:این سند شامل پنج محور اصلی است که عبارتند از: مدیریت ایمنی جادهها، بهبود ایمنی زیرساختهای جادهای، وسایل نقلیه ایمنتر، بهبود رفتار افراد در جادهها و بهبود اقدامات پس از تصادف.
وی افزود:به منظور یاری رساندن به کشورها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار، با رهنمود برنامه جهانی، " دههی اقدام" چارچوبی را برای سیاست گزاری، اجرا و حمایت طلبی ارائه میدهد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، برنامه راهبردی ایمنی جادهها ۲۰۲۰-۲۰۱۱" را در راستای پنج محور یاد شده، تدوین کرده است اضافه کرد: این برنامه، ۱۴ هدف راهبردی دارد که عمدتا در مورد مدیریت سرعت، ایمنی رانندگان و عابران پیاده، توسعه بانک اطلاعاتی جامع برای تصادفات جادهای، ایمنی زیرساختهای جادهها، ایمنی وسایط نقلیه و تدابیر پس از وقوع تصادفات میباشد. لازم به ذکر است که ظرف ۲ سال آینده، این برنامه راهبردی نیاز به بازبینی خواهد داشت و WHO آماده است تا در روند بازنگری آن مشارکت کند.
وی در ادامه افزود:در جمهوری اسلامی ایران، WHO با وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و سایر ذینفعان، در زمینه اجرای موارد مهم برنامه کشوری برای ایمنی جادهها، همکاری میکند. بهبود مراقبتهای پزشکی اضطراری، گزارش ایمنی جادهها و کار بر روی سیستم جامع ثبت مصدومیتهای جادهای، از مهمترین فعالیتهای WHO میباشد. همچنین در مدیریت سرعت، انتقال دانش و تجربیات بین المللی، در دستور کار WHO قرار دارد.
هملمن گفت:بازگردیم به شعار روز جهانی " جادهها داستانهایی دارند"! با هم یاد هزاران نفری که در سال ۱۳۹۷، جان خود را در حوادث جادهای در ایران از دست دادند و نیز آسیب دیدگان این حوادث را گرامی میداریم و نیز در میان حوادث اخیر، درگذشت اندوهناک دو مقام عالی سازمان تامین اجتماعی، دکتر تقی نوربخش، مدیر کل و دکتر عبدالرحمن تاج الدین، معاون ایشان، مواجه شدیم. یادشان گرامی.
نماینده سازمان بهداشت جهانی اضاف کرد:به نقل از فرمایشات مقام معظم رهبری:" اگر چه آمار تلفات تصادفهای جادهای کاهش یافته است، اما آمار تلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامی و دستگاههای مسئول باید تلاش کنند، این آمار به طور مستمر کاهش یابد. " در همکاری برای جلوگیری از تلفات و صدمات جادهای، WHO حمایت کامل خود را ابراز میدارد.