صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شهرسازی نوعی قدرت اقتصاد سیاسی است

۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳:۱۷
کد خبر: ۴۶۸۹۰۳
نشست تخصصی «آسیب شناسی برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری تهران. دفتر دوم؛ تحقق پذیری طرح تفصیلی تهران» در جامعه مهندسان مشاور برگزار شد.

به گزارش گروه جامعه ، جلال آزادی در ابتدای جلسه تاریخچه‌ای از چگونگی مراحل مقدماتی طرح جامع و همکاری مهندسان مشاور برای تهیه این طرح ارائه کرد و در ادامه به مسائلی که در این مسیر پیش امد اشاره کرد.

آزادی با بیان اینکه مقرر شد در شورای راهبری اسناد توسعه شهر تهران تهیه شود، گفت: در این فرآیند یک مشاور خارجی و ۲۲ مهندس مشاور در مناطق تهران مستقر شدند و کار در ۱۰ دیسیپلین به منظور پایه سنجش وضعیت مسائل شهر تهران تنظیم شد.

وی این اسناد را پایه تهیه طرح جامع شهر تهران دانست و افزود: بر این اساس قرار شد برای هر منطقه الگوی توسعه تهیه شود و به همین منظور هم نهاد توسعه شهر تهران تشکیل شده و اسناد را تحویل گرفته بود. این شهرساز در ادامه به تاریخچه‌ای از الزامات و شرایط شکل گیری طرح جامع اشاره کرد.

وی با انتقاد از برخی تغییرات طرح جامع در شورای عالی راهبردی به افزایش رقم پیش بینی جمعیت از ۸ میلیون به ۱۰ خبر در این شورا اشاره کرد و گفت: طرح جامع نیازمند بازبینی و نظارت مستمر است و نهاد مهمترین رکن این بازبینی بود. وی همچنین شکل گیری صندوق عمران شهر را بر اساس الزامات این طرح دانست. در ادامه این جلسه فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قطع همکاری شهرداری با مشاورین در سال ۸۸ را ضربه‌ای محکم به طرح جامع ارزیابی و تصریح کرد: در این زمان هنوز نقشه‌ها تکمیل نشده بود؛ همچنین طرح تفصیلی در شفافیت کامل تصویب نشد و شیت‌های کامل در شورای عالی بررسی نشد.

صادق همچنین با انتقاد از انحلال نهاد برنامه ریزی و توسعه شهر گفت: انحلال نهاد برنامه ریزی علیرغم فکر مترقی شکل گیری آناقدام نامناسبی بود؛ نهاد باید در مقام ناظر در طرح جامع بود و وظیفه آن تهیه کنندگی نبود؛ در این صورت نمی‌شد به راحتی آن را منحل کرد. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از عدم ایفای نقش پیش بینی شده توسط نهاد‌های مرتبط در طرح جامع انتقاد کرد و گفت: در طرح جامع نهاد‌های دیگر به غیر از شهرداری کنار کشیدند و وظایف مرتبط را انجام ندادند و شهرداری تنها بود.

این شهرساز با اشاره به فضای ارزشمند پادگان ۰۶ به عنوان یک نمونه مصداقی در طرح جامع گفت: این پادگان در پهنه بندی و طرح‌ها، با ۵۰ هکتار فضا، می‌تواند یک فضای سبز ارزشمند و اکولوژیک باشد و طبق قانون باید از شهر خارج می‌شده، ولی طبق قانون در واگذاری آن صورت نمی‌گیرد.

در ادامه این جلسه احمد سعیدنیا مدیرعامل جامعه مهندسان شهرساز ایران پادگان‌ها را نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور مساله‌ای غیرقابل حل دانست و افزود: در ادامه اظهارات برخی از دوستان درباره عدم همکاری نهاد‌های ذیربط در جریان طرح جامع باید بدانیم اینکه نهاد‌ها کاری انجام نمی‌دهند به علت نبود بودجه است و قدرت در مسائل شهری حرف اول را می‌زند. این استاد دانشگاه، شهرسازی را یک نوع قدرت اقتصاد سیاسی معرفی کرد و گفت: شهرسازی بهترین منبع درآمدی در شهر است به همین دلیل خارج از شهر زمین بسیار ارزان‌تر است و به محض ورود به مرز‌های شهر قیمت زمین به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. وی در ادامه به تعطیلی نهاد توسعه اشاره کرد و گفت: اینکه چرا نهاد تعطیل شد علیرغم اینکه محل اتصال وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری بود؟ تعطیلی آن معنایی داشت.

در این جلسه شهره عزیز زاده از برگزاری سلسله جلسات آسیب شناسی طرح جامع و تفصیلی ابراز رضایتمندی کرد و گفت: اگر ماحصل این جلسات کوچکترین کمکی را به تهیه طرح‌های شهری بکنند باید قدردان برگزاری این جلسات بود.

این جلسه با پرسش و پاسخ‌هایی بین شرکت کنندگان و سخنرانان ادامه و پایان یافت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *