صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

به دنبال تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم هستیم

۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶:۱۵
کد خبر: ۴۶۸۷۹۸
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما به دنبال تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم هستیم و همچنین دارالقرآن‌ها و کانون‌های ما نیز کتاب‌های خوبی دارند.

به گزارش گروه جامعه ، علیرضا کاظمی در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان کتابخوان برتر سراسر کشور دومین جشنواره دانایی توانایی که در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد گفت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در اداره کل فرهنگی هنری توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی است. اگر از منظر دین اسلام نگاه کنیم به اندازه‌ای که در قرآن به علم‌آموزی و مطالعه توجه شده در هیچ جای دنیا به آن توجه نشده است. اولین آیه‌ای که بر پیامبر اکرم نازل شد نیز مبتنی بر دانایی توانایی است و از منظر توسعه یکی از شاخص‌های مهم میزان توجه به این حوزه است.

وی در ادامه افزود: کتاب سرچشمه جوشان دانایی توانایی یک کشور است در کشور ما نیز این حوزه با چالش‌هایی مواجه است.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در ساعات کلاس درس ساعتی برای مطالعه آزاد در نظر گرفته شود؟ گفت: اصل آموزش و پرورش کتاب و کتابخوانی است. اگر ساعتی در مدرسه صرفا به مطالعه اختصاص پیدا کند ظلم است باید دانش‌آموز در لحظه لحظه زندگی خود با کتاب پیوند بخورد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ما به دنبال تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم هستیم و همچنین دارالقرآن‌ها و کانون‌های ما نیز کتاب‌های خوبی دارند.

کاظمی به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه پیوند دانش‌آموزان به کتاب اشاره کرد و گفت: این موضوع پیشنهاد خوبی است که یک ساعت را در برنامه درسی ملی درنظر گرفته شود تا دانش آموزان به کتاب بپردازند، اما مرجع عمومی آن شورای عالی است. وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده که هر هفته ۲ ساعت از وقت مدرسه آزاد است تا شورای مدرسه بتواند آن را به فعالیت‌هایی اختصاص دهد.

وی درباره تقویت برنامه‌های کتابخوانی گفت: یکی از برنامه‌های محوری ما توسعه و ترویج کتابخوانی است و مهم‌ترین برنامه‌ها نیز این جشنواره است که ۵۰۰ هزار نفر با خواندن یک کتاب در این جشنواره شرکت کردند و ۳۰۰ نفر ۴ کتاب پژوهشی را در قالب کارگاهی مطالعه کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر توسعه و تقویت کتابخانه‌های کلاسی نیز تاکید کرد و گفت: از ۳۰۰ هزار کلاس در ابتدایی ۲۲۰ هزار کتابخانه کلاسی دارند. در سال ۹۱ به ازای هر دانش‌آموز ۶ کتاب داشتیم، اما در ۹۶ حدود ۹.۵ کتاب داریم یعنی ۵ میلیون کتاب به مدارس تزریق شده است. ۵۰ هزار نمایشگاه ۵۰ هزار کتاب را داریم تا هر مدرسه در هفته کتاب یک نمایشگاه داشته باشد. جشنواره تقدیر از مولف دانش‌آموز و معلم را نیز دستور کار داریم.

کاظمی گفت: کتاب‌های کتابخانه‌های مدارس به روز نیست و این موضوع یک مشکل است، کتاب‌هایی که مبتنی بر نیاز‌های دانش آموزان نیست نیاز به بازنگری دارند. فرصت‌هایی که معلمان در ساعات درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند مفید است، اما برای این موضوع که سرانه مطالعه پایین است موانعی وجود دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی باید بالا برود چراکه توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی مهم است. مدارس ما امروزه با چالش‌هایی مواجه است. هیچ سرانه‌ای برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها در مدارس وجود ندارد بنابراین برای این موضوع نیاز به کمک داریم. طبق سند تحول بنیادین مدرسه باید کانون فعالیت‌های محله باشد و یکی از این مکان‌ها کتابخانه‌های مدارس است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *