ایران هزینههای سنگین مالی و انسانی در مبارزه با مواد مخدر پرداخته است/ عدم برخورداری ایران از همکاریهای بینالمللی در مبارزه با مواد مخدر
غریب آبادی، برخی محورهای سیاست آتی را اینگونه برشمرد:
- تاکید بر کنوانسیونهای سه گانه مبارزه با موادمخدر به عنوان سنگ بنای نظام بین المللی کنترل موادمخدر؛ تاکید بر تعهدات موجود کشورها در بیانیه سیاسی ٢٠٠٩، بیانیه مشترک وزرا در ٢٠١٤، و سند ٢٠١٦ مجمع عمومی سازمان ملل در حوزه مقابله با موادمخدر و ضرورت اجرای سریع آن ها؛ تاکید بر نقش محوری و سیاستگذاری کمیسیون مبارزه با موادمخدر و عدم انحراف به سمت نهادهای سیاسی و غیرمرتبط با موضوع؛ ایجاد سازوکاری برای پیگیری اجرای تعهدات کشورها در حوزه مقابله و گزارش پیشرفتها بعد از سال ٢٠١٩؛ اهمیت تمهید ابزارهای لازم برای اجرای تعهدات کشورها، نظیر کمکهای فنی و مالی؛ تاکید بر ارتقاء و تقویت همکاریهای بین المللی در مقابله با موادمخدر.
غریب آبادی با تشریح سیاست جامع ایران در حوزه موادمخدر شامل مقابله، پیشگیری، و درمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون هزینههای سنگین مالی و انسانی در این مسیر پرداخته است، نظیر شهادت بیش از چهار هزار و مجروحیت بیش از دوازده هزار نفر از عوامل نیروی انتظامی و آسیبهای اجتماعی عدیده برای خانواده ها.
وی با اشاره به این که ایران در امر مبارزه با موادمخدر جلودار است و علاوه بر کشف انواع موادمخدر دیگر، بیش از ٧٥ درصد کشف موادمخدر در ایران روی میدهد، از عدم برخورداری از همکاریهای بینالمللی در این مسیر ابراز تاسف کرد و تاکید نمود که مواد مخدر یک معضل جهانی و مبارزه با آن نیز یک مسؤولیت جهانی است.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در این چارچوب با اشاره به اینکه برخی کشورها برای برآوردن نیازهای داخلی و در نقص تعهدات بین المللی مبادرت به قانونی کردن برخی انواع موادمخدر کرده اند، از این اقدامات انتقاد کرد و این کشورها را به پایبندی به تعهدات خود فراخواند و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در کنار بسیاری از کشورهای دیگر، تضعیف کنوانسیونهای بین المللی مقابله با موادمخدر را نمیپذیرد.