ساماندهی شبکه مراکز توسعه آموزش در دانشگاهها و دانشکده ها/ استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
به گزارش گروه جامعه ، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش سالانه مراکز مطالعات و دفاتر توسعهی آموزش دانشگاهها و دانشکدههای علومپزشکی کشور گفت: مراکز مدیریت توسعه آموزشی دانشگاهها از آن به عنوان مغز متفکر آموزش پزشکی نقش مهمی دارند.
باقر لاریجانی تصریح کرد:مراکز EDC و EDU را پیش راه توسعهی دانشگاهها از نظر تکنیکی دانست و از مسئولین مربوطه در دانشگاهها خواست از نظرات اساتید و دانشجویان علاقهمند استفاده نمایند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ما در حال حاضر ۶۵ دانشکده و دانشگاه فعال در حوزهی پزشکی داریم که ۲۵۰ هزار دانشجو و ۱۹ هزار عضو هیئت علمی در آن مشغول به فعالیت هستند و این ظرفیت بالایی است که نباید از تلاش برای ارتقاء آن غافل بمانیم.
وی خاطر نشان کرد این ظرفیت و پتانسیل آموزشی که در همهی رشتههای تخصصی و فوق تخصصی دانشجو داریم و میتوانیم نیازهای کشور را مرتفع کنیم، مفهومش این است که به همت شما میشود در زمینههای مختلف تحول در آموزش علوم پزشکی را رقم زد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن اظهار خرسندی از رتبهی ۱۷ کشور در تولیدات علمی حوزهپزشکی در دنیا افزود در سال ۲۰۱۷ در شاخصهای نوآوری رتبهی ۷۵ را در دنیا کسب کردیم و اگرچه نسبت به ۲ سال قبل ۳۱ رتبه ترقی داشتهایم، اما با یک نگاه استراتژیک آیندهنگارانه و مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آمایش سرزمینی به تصویب رسانده است، ساختار آموزش عالی کشور در حال شکلگیری بهتری است و توسعه در دانشگاهها هدفمند شده است که منجر خواهد شد به نتایج مطلوبتری دست پیدا کنیم.
وی تاکید کرد هیچ حوزهای در آموزش، نتوانسته است آمایش را مثل حوزهی آموزش پزشکی مستقر نماید و ما در تلاش هستیم تا بسیاری از فعالیتها از قبیل: آییننامههای آموزشی تشکیل گروههای آموزشی و ... را به تدریج با آمایش مناطق تطبیق دهیم.
لاریجانی ضمن مهم شمردن ماموریت محور بودن دانشگاهها از آن به عنوان وسیلهای برای تدوین نقشهی علمی کشور یاد کرد و گفت: در نقشهی علمی کشور کلیه اولویتهای حوزهی سلامت به گونهای به عنوان ماموریت به دانشگاههای علوم پزشکی کشور سپرده شده است.
وی یادآور شد بحث برآورد نیروی انسانی برای ۵ سال آینده در رشتههای بالینی انجام و به تصویب شورای گسترش رسیده است و بر اساس آن همهی مناطق آمایشی باید تلاش نمایند حدود ۷۰ درصد نیروهای تخصصیشان را از منطقهی خود انتخاب کنند.
باقر لاریجانی با ابراز خوشحالی از راهاندازی مرکز سنجش در اکثر مناطق آمایشی، آزمونهای الکترونیک را عامل صرفهجویی، آسایش، دقت و ارتقاء امتحانات داخلی نامید و ابراز امیدواری کرد امتحانات تخصصی سال جاری نیز به صورت الکترونیک برگزار شود. وی همچنین از توسعهی دانشگاه مجازی علومپزشکی به عنوان تضمینکنندهی ارتقاء کیفیت آموزش در بسیاری از مناطق یاد کرد و افزود آموزشهای مهارتی در دانشگاهها خیلی میتوانند راهگشا باشند.
لاریجانی با اشاره به فعالیتهای مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی، به مدیران مراکز مطالعات و دفاتر توسعهی آموزش دانشگاهها توصیه کرد تا بستههای تحول در آموزش را با توجه به شرایط دانشگاه مقصد ترجمه نمایند و تحقیقات مرتبط با آموزش پزشکی را گسترش بدهند و از امکانات مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی (نصر) که رسالتش حمایت از تحولات آموزش پزشکی است نهایت استفاده را داشته باشند.