آموزشوپرورش باید در مسائل کشور قرار گیرد/ روحانیت در تمام ابعاد باید در کنار آموزشوپرورش باشد
به گزارش گروه جامعه ، آیتالله علیرضا اعرافی در دوازدهمین هماندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در مشهد مقدس اظهار داشت: پیامبر (ص)، تمام معلمان، مربیان پزشکان و طبیبان قلبهای جامعه هستند و نقش معمار جان و روح رادارند، در آموزشوپرورش، حوزه و دانشگاه آن زمانی به وظیفه خود درست عمل کردهایم که مانند طبیب جانودل عمل کنیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: رسالت ما در ستاد همکاری بین حوزه و آموزشوپرورش تجمیع توانمندیهای کلان و بنیادی، داناییهای مصداقی، مهارتهای لازم و انگیزههای وافر برای هدایت خلق و پایهریزی درست در کودکی و نوجوانی است.
وی بابیان اینکه باید تمام ابزارهای لازم برای تعلیم و تربیت فراهم شود، تصریح کرد: ابزارهای از قبیل: تشویق، تذکر، بازدارندگی، پیش برندگی و نفوذ بر عمق جان میتواند منجر به یک شخصیت جامع و متوازن شود در نهاد حوزه و آموزشوپرورش و مدرسه باید بهکارگیری شود.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بیش از ۶ سال موردتوجه بوده است، اظهار داشت: این سند برآمده از تمام تجربیات چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی بوده و در این سند تلاش شد تا تمام تجارب جمعآوری شود و با یک نگاه کلان این سند تولید شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید شاهد این باشیم که این سند در تمام شهرها و مدارس مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد، همچنین درباره این سند باید مطالعه و فرهنگسازی کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برای پیشبرد سند تحول بنیادین و تأمین نیازهای سخت و نرمافزاری آن بیشتر کمک کند.
وی با اشاره بهاینکه سند تحول بنیادین یک نگاه جامع و متوازن به تربیت با توجه به نگاه اجتهادی و عقلانی اسلامی داشته است، تصریح کرد: دانشآموزان ما باید همزمان با فراگیریهای خود از تربیت اجتماعی، سیاسی، هنری نیز برخوردار باشند، همچنین دانشآموزان باید تعلق بهنظام خانواده را حس کرده و در عمق جان خود داشته باشند، بنابراین مقوله خانواده و تعلقات خانوادگی از نکات مهم در این سند است.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه تقویت هویت ملی، انقلابی، اسلامی و هویت مستقل در برابر غرب نیز از دیگر موضوعات موردتوجه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است، گفت: سیستم آموزشوپرورش باید کشور را به بالاترین درجات علمی برساند و رشد علمی کشور را برای دانشگاه و حوزه پایهریزی کند، علاوه بر این توجه به مهارتهای زندگی و روح معنوی و اخلاقی از دیگر نکات کلیدی سند تحول بنیادین است که باید موردتوجه قرار گیرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور تأکید کرد: آموزشوپرورش را باید در اولویتهای مسائل کشور بدانیم و همه باید حامی و همراه آموزشوپرورش باشیم و روحانیت نیز باید در تمام ابعاد کنار آموزشوپرورش و جوانان باشد، آنگاه افراد با این نگاه در کار تبلیغ خود نیز موفقتر هستند.
وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت هم ازلحاظ درونمایههای دینی، دقیق و عمیق بوده و هم ازلحاظ دانشهای علوم تربیتی یک دنیای بیپایان است که برای تأمین نیازها به عظمت این کار و لوازم و اقتضائات آن توجه داشته باشیم که نیازمند این است که حوزه بهصورت عمیق بهموضوع تعلیم و تربیت نگاه کند.
در مدارس مهم کشور گروههای علمی در حوزههای فقهی و کلام تشکیل دهیم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه بهعنوان حوزه باید بهطیف نیازهای آموزشوپرورش توجه کنیم، گفت: مدیریت حوزهها در یک سال مدیریت خود در طراحیهای جامع خود طرح کار ویژههای روحانیت، آمایش و ۲۰۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف در ۱۱ حوزه آموزشی طراحیشده و در این درخت واژه رشتهها به حوزه تعلیم و تربیت در فقه، مشاوره پرداختهشده، همچنین در طول یک سال چند رشته را در حوزه تربیت اسلامی و مشاوره نهایی شده و مسیر اجرا را طی میکند.
مدیر حوزههای علمیه کشور عنوان کرد: در مدارس مهم کشور گروههای علمی در حوزههای فقهی و کلام تشکیل دهیم و اعلامشده که حدود ۴۰۰ گروه تشکیلشده و لازم است که در مدارس به نحوی هیئتهای اندیشهورز ناظر بر مسائل آموزشوپرورش وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: باید مطالعات مستمر برای آسیبشناسی وضعیت دانشآموزی تشکیل شود و اگر مطالعات آسیبشناسی نداشته باشیم، تمامکارها بهخوبی انجام نمیگیرد.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه جایگاه و نقش آموزشوپرورش باید صیانت شود، اظهار کرد: جایگاه آموزشوپرورش از سوی جامعه نیز باید موردحمایت و همراهی قرار گیرد، همچنین تمام حرکات آموزشوپرورش در چهارچوب قانون و مقررات باید صورت گیرد.