صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سند تحول مدرسه را به یک‌نهاد تربیتی مهارتی تبدیل خواهد کرد

۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲:۳۹
کد خبر: ۴۶۷۰۱۲
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سند تحول مدرسه را از یک‌نهاد صرفاً آموزشی به یک‌نهاد تربیتی مهارتی تبدیل خواهد کرد و امروز آموزش‌وپرورش عزم خود را جذب کرده تا همه موانع تربیتی را برطرف کند.

به گزارش گروه جامعه ، علیرضا کاظمی در آئین افتتاحیه سومین جشنواره دوسالانه دستاورد‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار کرد: شرکت پررنگ دانش آموزان در راهپیمایی ۱۳آبان دشمن را مأیوس کرد.

وی افزود: امروز بهترین شرایط برای وزارت آموزش‌وپرورش مهیا است تا گام‌های اساسی برای تحقق سند تحول بنیادین را بردارد.

کاظمی مهم‌ترین بخش سند تحول را رویکرد تربیتی آن دانست و اظهار کرد: سند تحول مدرسه را از یک‌نهاد صرفاً آموزشی به یک‌نهاد تربیتی مهارتی تبدیل خواهد کرد و امروز آموزش‌وپرورش عزم خود را جذب کرده تا همه موانع تربیتی را برطرف کند.

وی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق ساحت‌های شش‌گانه و تعیین برنامه زیر نظام‌ها و اولویت‌ها را مسیر اول معاونت پرورشی برشمرد و افزود: مسیر دومی که در این معاونت دنبال می‌شود در دستور قرار دادن سازوکار‌های مدیریتی است ازجمله تفویض اختیار به مدارس است ومسیر سوم تغییرات فرآیندی در فعالیت‌های مدارس است.

وی افزود: در دهه‌های اخیر، رویه‌های آموزشی، مدارس را از مسیر اصلی منحرف کرده است لذا پرداختن مدارس به آموزش صرف و برگزاری آزمون‌های استرس‌زا، دانش‌آموزی فاقد مهارت و خشونت‌گرا را تحویل جامعه می‌دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: امروزه با حذف آزمون‌های زائد، کتاب‌های کمک‌درسی، توسط وزیر آموزش‌وپرورش تا حدودی مدارس در مسیر اصلی تعلیم و تربیت قرارگرفته‌اند.

وی اضافه کرد در حوزه معاونت پرورشی سه اولویت کاری مهم انتخاب کردیم؛ اول توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، چیزی که دشمن برای از بین بردن آن تلاش می‌کند، بنابراین، هرچقدر در خانواده‌ها فرهنگ قرآن و نماز کم‌رنگ باشد آسیب‌های اجتماعی بیشتر است لذا تمرکز بر اقامه نماز و توسعه دارالقرآن‌ها می‌تواند به ما کمک کند.

کاظمی از اجرای طرح نماد در ۲۳هزار واحد آموزشی خبر داد و گفت: این طرح یکی از مهم‌ترین اقدامات آموزش‌وپرورش در حوزه آسیب‌های اجتماعی بود، امروزه دانش آموزان ما در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما توانایی اداره یک زندگی ساده را ندارند.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی تربیتی می‌توانند استعداد‌های نهفته دانش آموزان را کشف و مهارت‌آموزی را توسعه دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در راستای سیاست‌های اجرایی سند تحول، معاونت‌ها باید نسبت خود را با سند تحول مشخص کنند و برنامه‌های خود را تعیین کنند، دوم نسبت کانون‌ها با سند تحول و تحقق حیات طیبه را مشخص کنند سوم چه سهمی از مهارت‌ها را کانون‌ها آموزش می‌دهند لذا کانون باید نقشه جامع و کاملی داشته باشد.

وی ادامه داد: کانونی که فاقد چشم‌انداز و برنامه و رویکرد تحولی باشد موفق نخواهد شد، رویکرد جذاب و خلاقانه می‌تواند فضای کانون‌ها را جذب کند و کانون‌ها با ایجاد شبکه‌های تعاملی می‌توانند زمینه جذب دانش‌آموزان بیشتری را ایجاد کنند.

کاظمی افزود: اگر امروز چنانکه باید دانش آموزان در کانون‌ها حضور ندا رند دلیلش نداشتن رویکرد‌های جدید و خلاقیت‌های لازم است.

وی اضافه کرد: کانون‌ها می‌توانند مرکز تحولات فرهنگی یک شهر باشند و جریانات فرهنگی را در یک شهر ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر کانون‌ها به‌شدت مظلوم واقع‌شده‌اند، سال‌ها است پشتیبانی کانون‌ها به فراموشی سپرده‌شده است و این مراکز از فقدان پست‌های اداری رنج می‌بردند و کمک‌های لازم نیز صورت نمی‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: مجموعه‌ای از دستاورد‌های کانون‌ها باید تدوین و جهت استفاده از تجربیات آن‌ها در اختیار مدیران کانون‌ها قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *