پوشش بازی برگشت، حرفه ایتر از رفت
مجید شعبان پور رئیس مرکز تولید و فنی سیما با اعلام رضایت فدراسیون فوتبال آسیا از نحوه پوشش تصویری این بازی گفت: در این بازی بیش از ۱۳۰ نفر نیروی انسانی با به کارگیری ۱۶ دوربین، ۱۲ کانال اسلوموشن و یک کانال سوپر اسلوموشن حضور داشتند و براساس استانداردهای جهانی بازی با بالاترین کیفیت مخابره شد. البته مرکز تولید و فنی سیما برای پوشش مسابقه ۱۸ دوربین پیش بینی کرده بود، اما طبق نظر نماینده AFC، استفاده از ۱۶ دوربین با کابل کشی بیش از ۳ کیلومتر و بهره گیری از فیبرنوری موجود در استادیوم آزادی عملیاتی شد.
رییس مرکز تولید و فنی سیما افزود: از آنجا که یکی از شرایط میزبانی چنین مسابقات حساسی پوشش تصویری است، توانستیم با بهره برداری از امکانات موجود و علی رغم تحریمها در پایان این رقابت با رعایت تمامی استانداردها به نتیجه مطلوبی دست یابیم.
وی با اشاره به تلاش شبانه روزی همکاران این مرکز گفت: در مسابقه فینال همکاران ما در مرکز تولید و فنی، شبکه سه و رپرتاژ و معاونت توسعه و فناوری رسانه با کار تیمی حرفهای تخصص خود را به جهان نشان دهند.
رئیس مرکز تولید و فنی سیما پخش این بازی با صدای استریو را از دیگر ویژگیهای پوشش این مسابقه دانست و اضافه کرد: پیش از آغاز مسابقه از طریق زیرنویس مردم را از پخش استریویی صدا مطلع کردیم و از آنها خواستیم تا گیرندههای خود را تنظیم کنند. به گونهای که بینندگان این مسابقه خود را در ورزشگاه احساس کردند و لحظاتی شورانگیز را تجربه کردند.
شعبان پور در خصوص تفاوت تجربه پوشش لیگ والیبال قهرمانی جهان با مسابقه اخیر گفت: از نظر نوع رقابت، مساحت زمین و نحوه تصویربرداری در زمان میزبانی مسابقه والیبال از ۱۰ دوربین استفاده شد. البته باید به خاطر داشت تنوع تصویر در زمین فوتبال به مراتب بیشتر و مساحت زمین بزرگتر است، بنابراین متناسب با استانداردهای ابلاغ شده تعداد بیشتری دوربین درگیر کار شد.
وی نظارت کارشناسان AFC را یکی دیگر از ویژگیهای این رقابت دانست و افزود: پوشش این رقابت برگی زرین در دفتر کاری رسانه ملی در مجامع بین المللی است و به زعم نماینده ناظر بازیها پوشش تصویری مسابقه برگشت در تهران با ۱۸ دوربین به مراتب حرفه ایتر از بازی رفت در ژاپن و با ۲۴ دوربین بود.