صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

لزوم استقرار نظام حکمروایی شهری و انتخاب شهرداری مستقل/شهرداری را درگیر نزاع‌های سیاسی نکنیم

۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴:۰۶
کد خبر: ۴۶۶۶۷۴
یکی از نامزد‌های تصدی پست شهردا تهران بر این باور است که؛ نباید شهرداری را درگیر نزاع‌های سیاسی کنیم، بلکه باید به شهرداری تهران نگاه اجتماعی داشته باشیم و آن را از حیطه جنگ قدرت بیرون ببریم.

به گزارش گروه جامعه ، عباس آخوندی در صحن علنی شورای شهر به عنوان یکی از نامزد‌های تصدی پست شهردار تهران به تشریح برنامه خود در این رابطه پرداخت و گفت: مهم‌ترین موضوعی که برای اداره شهر تهران اهمیت دارد این است که چگونه می‌توانیم تهران را تهران کنیم. به عقیده من این رخداد با استقرار نظام حکمروایی شهری و انتخاب شهرداری مستقل آغاز خواهد شد.

یکی از دلایل ناکارآمدی در ایران به رسمیت نشناختن نظام حکمروایی شهری است

وی درباره رویکرد کلی خود به شهر تهران گفت: به عقیده من شهر یک سازمان اجتماعی است و سلول‌های تشکیل دهنده آن انسان‌های متمدن عضو این سازمان هستند. در این سازمان اجتماعی حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مسایل است. اگر بپذیریم که شهر یک سازمان اجتماعی است باید این را هم بپذیریم که این سازمان نیاز به یک نظام حکمروایی دارد که باید استقلال نسبی داشته باشد. من همواره اعتقاد دارم نظام ایران نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد و یکی از دلایل ناکارآمدی‌ها در ایران این است که این نظام به رسمیت شناخته نشده است.

آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایران فقط یک نظام حکمروایی داریم، گفت: دولت مرکزی باید دولت‌های محلی را به رسمیت بشناسد. در ایران هرگاه از عدم تمرکز بحث می‌شود موضوع ستیز دولت مرکزی با دولت محلی پیش می‌آید. در حالی که منافع دولت محلی می‌تواند ذیل منافع دولت مرکزی تعریف شود.

منافع محلی باید سرلوحه منافع ملی باشد

وی درباره پذیرش منافع جمعی شهر گفت: منافع محلی باید سرلوحه منافع ملی باشد. بحث این است که آیا لزوماً اگر تصمیم گیری در پی منافع محلی باشد می‌توانیم این منافع را ذیل منافع ملی تعریف کنیم یا خیر؟ من می‌گویم حتما می‌توانیم.

این نامزد تصدی پست شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش درباره رقابت شهری نیز گفت: رقابت شهری موتور محرک توسعه است. یکی از مشکلات در ایران این است که هنوز متفاوت بودن منافع شهری شناخته نشده است. ما باید در راستای خلق مزیت رقابتی برای شهر‌ها عمل کنیم. شهر برای تولید منافع عمومی شهری نیاز به حکمروایی محلی دارد که خلاقیت، ظرفیت و سازماندهی ایجاد این منافع را داشته باشد. سوال ما این است که آیا منفعت عمومی شهر بدون هزینه ایجاد می‌شود؟ خیر هیچ کالایی بدون هزینه نیست و بخشی از این هزینه مادی و بخشی از آن اجتماعی است.

نظام حکمروایی شهری نباید به مدیریت شهری تنزل پیدا کند

آخوندی با اشاره به اینکه خلق مبنع مستقل برای شهر بحث مهمی است که در ایران به آن توجه نشده است، افزود: یک نظام حکمروایی شهری نباید به مدیریت شهری تنزل پیدا کند که در این صورت دیگر نیازی به شورا و جلسات نخواهد بود. اگر می‌گوییم حکمروایی شهری از حداقل استقلال برخوردار باشد به این معنی است که بتواند در راستای آبادانی شهر سطحی از تصمیم گیری و اختیار را داشته باشد. موضوعی که درباره حکمروایی شهری باید به آن توجه کرد این است که استقرار نظام حکمروایی به معنی یکه تازی نیست. نظام محلی باید به دولت مرکزی و شهروندانش پاسخگو باشد.

وزیر پیشین راه و شهر سازی با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد اجتماعی است، گفت: نباید شهرداری را درگیر نزاع‌های سیاسی کنیم، باید به شهرداری تهران نگاه اجتماعی داشته باشیم و آن را از حیطه جنگ قدرت بیرون ببریم.

آخوندی درباره چالش زیست پذیری و حرکت پذیری در شهر تهران توضیح داد: در این باره چند راهکار وجود دارد؛ اولین راهکار بازآفرینی شهری در تهران است، به این معنا که بازآفرینی هم در جنبه عینی و هم در جنبه ذهنی شهروندان اجرا شود.

باید برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک تهیه کنیم

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران باید به ستاد بازآفرینی شهری تبدیل شود گفت: باید برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم. برنامه‌ای که امکانات شهرداری و همه نهاد‌های دولت مرتبط را دخیل کند.

اتصال مترو تهران به ایستگاه راه آهن در راستای یکپارچگی حمل و نقل شهری است

آخوندی درباره شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: اتصال مترو تهران به ایستگاه راه آهن یکی از اقدامات مهم در یکپارچگی حمل و نقل شهری است. روزانه ۵۰۰ هزار خودرو وارد تهران می‌شود و همین حجم نیز از آن خارج می‌شود. این نشان می‌دهد که بحث حومه را نمی‌توان از شهر تهران جدا کرد و این دو از هم قابل تفکیک نیستند. ایجاد نظام یکپارچه حمل و نقل تهران و حومه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای حل این معضل باید در دستور کار قرار گیرد.

۶۵ درصد از انرژی در تهران در حوزه مسکن و حمل و نقل صرف می‌شود

وزیر پیشین راه و شهرسازی درباره چالش آلودگی هوا با اشاره به صرفه جویی در مصرف انرژی گفت: بیش از ۶۵ درصد انرژی در تهران در مسکن و حمل و نقل صرف می‌شود؛ بنابراین می‌توان در راستای شهر پاک استراتژی طراحی کرد تا به کمک دولت بخشی از درآمد این صرفه جویی را برای شهر هزینه کرد.

آخوندی در بحث آب و استفاده از پساب نیز گفت: نکته مهم این است که هنوز یک برنامه یکپارچه از سوی وزارت نیرو با مدیریت شهری تنظیم نشده است.

پیشنهاد ایجاد شبکه‌ای از کلانشهر‌های واقع در حوزه تمدنی ایرانشهر

وی با پیشنهاد ایجاد شبکه‌ای از کلانشهر‌های واقع در حوزه تمدنی ایرانشهر گفت: می‌توانیم با شهر‌هایی که در حوزه تمدنی ایران قرار دارند شبکه‌ای ایجاد کنیم و با تعریف توریسم برای آن یکی از عمده‌ترین منابع درآمدی برای شهر را ایجاد کنیم.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *