هدف اصلی انبیاء حیات طیبه بخشیدن به مردم است
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: درهر کجا که مردم با فرهنگ دین بیگانه باشند، هرکس زور، ثروت و قدرت بیشتری دارد مسلط است و به دیگران اجحاف و ستم میکند.
وی با اشاره به اینکه اهداف ذکر شده در قرآن کریم در مورد فرستادن پیامبران و انبیاء برای همه مردم دنیا پرجاذبه است، اظهارداشت: درآیه " اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ " هدف اصلی از ارسال رسل حیات طیبه بخشیدن به مردم عنوان شده است.
وی افزود: هدف از دعوت خدا و پیامبر آن است که مدینه فاضلهای برای مردم ایجاد کنند که در آن اثری از ظلم، خشونت، بی رحمی و اجحاف به دیگران نباشد و فضایل در آن جامعه رشد کند و مردم به شکل مطلوبی در کنار هم زندگی نمایند.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به آیه سوم سوره انسان " إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً " اضافه کرد: انسان در دنیا به گونهای آفریده شده است که خود مسیر را انتخاب کند، اما درعین حال هدف آن است که مردم با تربیت انبیاء به مدینه فاضله برسند.
وی با اشاره به اینکه خداوند میفرماید: " لقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ - رسولانمان را با کتاب و میزان فرستادیم تا آنها زمینه را برای مردم فراهم و به آنها آگاهی دهند و برای تحقق قسط و عدل در جامعه قیام کنند، اظهار داشت: قرآن، کتاب راهنمای عمل و قوانین زندگی بشر است وآنچه که بشربرای حیات طیبه نیاز دارد خداوند از طریق قرآن و معارف دینی دراختیار مردم قرار داده است.
نماینده، ولی فقیه با بیان آیه " هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ" یکی دیگر از اهداف انبیاء را مهذب ساختن انسانها، توسعه و گسترش اخلاق و ارزشهای اخلاقی و آشنا کردن آنان با سبک زندگی اسلامی دانست و اظهارداشت: پیامبر فرمودند:" إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق – من مبعوث شده ام برای اینکه کمالات اخلاقی در جامعه بوجود آید ومردم به رشد واقعی و حقیقی برسند.
وی با تاکید براینکه انبیاء میتوانند انسانها رابشکلی بسیار زیبا و موثر متحول کنند، گفت: تحولی که در صدر اسلام در انسانها بوجود آمد شایسته دقت و تامل است؛ چگونه انسانی که بت پرست بود و حاضرنبود ازعقاید خرافی خود دست بردارد بعد ازمدتی به شخصیتی تبدیل میشود که از صحابه پیامبر و برخوردار از فضائل اخلاقی و الگو برای بعدیها است. وی افزود: با نگاه به زندگی صحابه پیامبر درمی یابیم جزحضرت علی ابن ابیطالب (ع) بقیه سوابق خوبی قبل ازاسلام ندارند، ولی اسلام، اخلاق، رفتار و منش پیامبر آنها را متحول کرد و با اخلاق و منش دینی خو گرفتند و زندگی شان بر آن مبنا شکل گرفت.
وی محور بعدی را بر اساس مشی قرآن تربیت و تعلیم ذکر و اضافه کرد: اسلام میخواهد با بالابردن سطح دانش مردم، آنها را از نظر علمی در یک سطح عالی قرار دهد تا هم مهذب و هم عالم باشند و از طریق دانش خود به حیات طیبه کمک کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه در دوره امام زمان (عج) علم به حد کمال خود میرسد، اظهار داشت: در حدیثی امام صادق (ع) میفرماید: اگر علم را به ۲۷ قسمت تقسیم کنیم تا زمان آن حضرت فقط دو قسم آن برای مردم روشن شده لیکن در زمان ظهورامام زمان، تمام ۲۷ جزء علم آشکار خواهد شد.
وی گفت: در آن دوره جامعه صددرصد به رشد علمی دست پیدا کرده وحکومت امام زمان بر اساس مبانی دینی، علمی و عقلانی اداره خواهد شد.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به آیه " یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ " اظهار داشت: قرآن یکی دیگر ازکارهای انبیاء را یاد دادن نکاتی به بشر معرفی میکند که اگر معارف دینی نبود قدرت دست یابی به آن را نداشت.
وی با اشاره به اینکه در قرآن اکثر ویژگیها درباره قیامت برای مردم بیان شده است، افزود: موارد بسیاری در قرآن بیان شده که دانش بشر نمیتواند به آنها دست پیدا کند و این نکته در دعوت انبیاء هم آمده است.
وی با استناد به آیه " وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ " اضافه کرد: وظیفه دیگر پیامبراین است که برای مردم پاکیها و پاکیزکیها را در قالب حرام وحلال معرفی و بیان میکند که در صورت رعایت آنها مردم از حیات طیبه برخوردار خواهند شد.
نماینده، ولی فقیه با بیان نمونههایی از مواردی که در زمان پیامبر حرام عنوان شد و امروز دلایل حرمت آن روشن شده است، اظهار داشت: انبیاء قبل از اینکه انسان بخواهد تحلیل کند و بفهمد چه چیزی ضرردارد یا ندارد حلال و حرام را براساس مبانی دینی مشخص و اعلام کرده اند.
وی در ادامه بیان داشت: انبیاء آمده اند تا غل و زنجیرهای اسارت و بردگی را از گردن بشر بردارند و آنان را از اسارت رها کنند و در پرتو توحید فقط بنده خدا باشند.
وی با تاکید براینکه توحید رمز آزادی و آزادگی مسلمانان است، اظهار داشت: اسلام تمام آنچه را که موجب اسارت و بردگی انسان میشود رد و با طاغوتها و ظالمین مبارزه میکند و حق اسارت و بردگی را برای هیچ انسانی نمیپذیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا استناد به روایات دربحث آزادی گفت: اسلام تصریح دارد انسان بنده خداست و تنها دربرابر خدا باید تسلیم شود.
وی افزود: اطاعات از پیامبر اطاعت از خداست و منش اخلاق و رفتار پیامبر کاملا گویای این واقعیت بود که ایشان هرگز بدنبال سوء استفاده از مردم نبود.
وی با اشاره به عبارت " لن تُقَدّسَ أُمة لا یُؤْخَذ للضعیف فیها حقّه من القوىّ غیرمُتَتَعْتِعٍ " از نامه ۵۳ نهج البلاغه تصریح کرد: هرگز ملتی که بدون ترس و لکنت زبان حق مظلوم را نتواند از ظالم بگیرد به سعادت و خوشبختی نخواهد رسید و روایات تاکید دارد که حق را بگیرید اگرچه ممکن است شما را از بین ببرند.
نماینده، ولی فقیه نقد منصفانه را از ویژگیهای فرهنگ اسلام دانست و با بیان حلالیت طلبیدن پیامبر در آخر عمر از مردم و داستان عصای ممشوق افزود: آزادی واقعی وحقیقی از جاذبههای دعوت انبیاء است و باید هرکس بتواند حرفش را بیان کند و احقاق حق صورت گیرد.
وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید به سمتی حرکت کند که تمام اهداف و خواستههایی که انبیاء داشتند در جامعه محقق شود و مردم بتوانند در این جامعه زندگی کنند و به حقوق شان دست یابند.
وی با اشاره به برخورد صمیمی پیامبر با مردم گفت: گاهی با پیامبر بد رفتاری میکردند، اما ایشان بدی را با خوبی پاسخ میداد و انسانها را متحول میکرد.
وی افزود: پیامبرمی فرمودند: " أُمِرْتُ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ کَمَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِ الرِّسَالَةِ "، من مامور شده ام که با مردم مدارا و خوبی کنم.