روشهای انتخاب افراد با استعداد خاص گسترده میشود/ روش انتخاب دانش آموزان با استعداد فقط از طریق آزمون است/ در دوره ابتدایی به دنبال تربیت شهروند خوب هستیم
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان کشور در دفاع از انتقادات به مدارس استعداد درخشان که گفته میشود نتیجه خوبی نداده است گفت: در یک زمانی توسعه کمی زیاد به این مدارس داده شد و خروجیهای این ایام افراد سخت کوشی بودند که اصلا ویژگی بدی نیست و بسیار هم قابل ستایش است، اما سخت کوشی صرف ما را به نتیجهای که میخواهیم رهنمون نمیکند. افرادی که در این مدارس تحصیل میکنند باید علاوه بر سخت کوشی دارای توان تحلیل بالا باشند و تا آدمهای ویژه ساخته شوند. منتقدان به این طرح باید جملاتی را که به کار میبرند بر یک تحقیق مبتنی شود بسیاری از اساتید دانشگاه ما از همین بچهها هستند و اگر زمانی سیاستمداران اشتباه میکند حق نداریم افرادی که به وسیله سیاست آنها در چرخه وارد شده اند را مقصر بدانیم.
مهاجرانی در ادامه تاکید کرد: کنکور و المپیاد قسمتی از کار ما در مدارس سمپاد است، اما همه کار نیست. توجه به رویکردهای تربیتی، آموزشهای ادبی، علوم انسانی و تاریخ نیز از دیگر اولویتهای مدارس سمپاد در کشور است. توجه به نیاز صنایع کشور به نیروی کار متخصص اولویت کنونی مرکز ترویج مهارت آموزی و حرفه آموزی از طریق اجرای طرح سمپاد مهارتی در کشور است.
مهاجرانی درباره استعداد یابی دانش آموزان نخبه در دوران ابتدایی مخصوصا در مناطق محروم گفت: در اساسنامه فعلی که به مثابه قانون است برای شناسای این افراد تنها یک روش آزمون برای انتخاب وجود دارد که به زودی با استقرار هیات امنا و تشکیل اولین جلسه روشهای انتخاب را متنوع خواهیم کرد. با یک سری شیوهها استعدادهای خاص را تحت پوشش قرار خواهیم دهیم. استعداد درخشان در دوره ابتدایی تاکنون شناسایی نشده اند و در دوره ابتدایی به دنبال این نیستم که استعداد خاص را پیدا کرده و پرورش دهیم. بلکه به دنبال تربیت شهروند خوب هستیم.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: با رایزنیهای صورت گرفته به دنبال اجرایی شدن امکان اخذ دو دیپلم توسط دانشآموزان سمپاد هستیم. در این طرح دانش آموزان علاوه بر اخذ دیپلم نظری میتوانند یک دیپلم مهارتی نیز دریافت کنند.
مهاجرانی در عین حال با اظهار اینکه رویکردهای نوینی در حوزه مدارس متوسطه سمپاد در حال پیگیری است، افزود: در دوره متوسطه اول مهارتهای دست ورزی، ارتباط اجتماعی، توجه به محیط زیست آموزش و تقویت میشود. همچنین در دوره متوسطه دوم مهارت همدلی، گفتگو و تفکر نقادانه آموزش داده میشود.