برنامههای آموزشی دوره پیشدبستانی اعلام شد
وی به اهمیت برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که بحران هویت، کودکان و نوجوانان ما را تهدید میکند، برگزاری همایشهایی از این قبیل و توجه به دوران طلایی کودکی در شکلگیری شخصیت و هویت کودکان میتواند راهکار موثری برای پیشگیری از این بحران و توسعه احساس تعلق به ارزشهای دینی و ملی باشد.
فضلی از دریافت ۲۱۲۰ اثر در دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: همه آثار رسیده در دبیرخانه همایش در حال بررسی و اعلام نظر داوران است.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی آموزشوپرورش به نقش فرهنگ در شکلگیری هویت کودکان اشاره کرد و گفت: فرهنگ عامل سازنده هویت فردی و اجتماعی جامعه و منشا سازوکارها و سرمایههای مادی و معنوی یک ملت در سیر تکامل تاریخی محسوب میشود. در حال حاضر با توسعه فنآوریهای نوین ارتباطی و استفاده کودکان از ابزارهای متنوع ارتباطی، تقویت باورهای فرهنگی و ارزشی در کودکان به ویژه نوآموزان پیشدبستانی بیش از پیش ضرورت دارد.
وی در ادامه بر لزوم یادگیری در دوره پیشدبستانی تاکید کرد و گفت: اکنون دوره پیشدبستانی دورهای رسمی، غیر اجباری، اما بسیار ضروری است که بستر رشد همه جانبه و تعالی کودکان را فراهم میکند. یافتههای علمی نشان میدهد که دوران قبل از تولد تا چهار سالگی دوران بسیار مهمی است و تربیت کودک در این دوران در خانه و برعهده خانواده است. گروه سنی پیش دبستان شامل کودکان ۴ تا ۶ سال تمام است. ترجیح این است که کودکان تا سن چهار سالگی در دامان پرمهر مادران تربیت شوند و در عین حال لازم است تجارب اجتماعی هم در تربیت آنان پیشبینی شود.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی افزود: دوره پیشدبستانی امری حاکمیتی و دورهای رسمی است. براساس قوانین موجود این دوره بعد از خانواده، سهم مهمی در رشد فردی و تحول اجتماعی دارد و مبنای عدالت آموزشی است، زیرا بررسیها نشان میدهد کودکانی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند در همه زمینههای رشدی نسبت به همسالان مشابه خود که این دوره را نگذراندهاند؛ متفاوت هستند و برتری دارند و مطالعات علمی نشان میدهد ماندگاری تاثیر آموزشهای دوره پیشدبستانی در درازمدت بسیار بالاست.
فضلی گفت: بر این اساس لازم است والدین فرزندان خود را در کلاسهای پیشدبستانی ثبتنام کنند و مربیان هم در رابطه با روشهای تربیتی و فعالیتهای آموزشی دقت بیشتری داشته باشند. کودکان پس از چهار سالگی نیازمند توسعه روابط اجتماعی و داشتن فرصتهایی برای تجارب یادگیری خودانگیخته هستند. دوره پیش دبستانی علاوه بر بسترسازی برای گذار امن و آرام از خانه به دبستان؛ میتواند بستر رشد همه جانبه و تعالی کودکان را فراهم کند و اثرات آن با ماندگاری بالا در دورههای تحصیلی و سالهای بعد نمایان میشود.
وی به برنامههای آموزشی این دوره نیز اشاره کرد و گفت: برنامههای آموزشی در دوره پیش دبستان باید با تاکید بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی؛ تسلط به زبان فارسی و تربیت بدنی با رویکرد انس با قرآن؛ طراحی و اجرا شود و دارای اهداف خاصی است که متناسب با ویژگیهای نوآموزان دوره پیش دبستانی است. اهدافی که بسیار ارزشمندتر از آن است که جای خود را به توانایی خواندن و نوشتن و محتوای آموزشی پایه اول دبستان بدهد.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی گفت: برنامههای این دوره شامل بازی، قصه، شعر و سرود، نمایش، گردش علمی و ... است. کار با کودکان دوره پیش دبستانی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اجرای برنامهها نیازمند نیروهای متخصص، مجرب و علاقهمندی است که بتوانند بستر بروز و پرورش تواناییهای کودکان دوره پیشدبستانی را فراهم کنند. از والدین میخواهم کودکان خود را به کلاسهای پیش دبستانی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش بسپارند و به خاطر داشته باشند دوره پیش دبستانی دارای برنامه درسی و اهداف مصوبی است که در دو سال در این دوره مهم و سرنوشتساز محقق میشود.