صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بیش از ۳ میلیون تراکنش کارت بلیت هوشمند در روز/ استانداردسازی داده‌های شهری

۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳:۴۰
کد خبر: ۴۶۴۶۹۶
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، از رونمایی برخی دیگر از سرویس‌های شهر هوشمند در سال ۹۸ خبر داد و گفت: تراکنش‌های کارت بلیت‌های مترو اتوبوس در روز ۳.۵ میلیون تراکنش است که حدود ۱.۵ میلیارد تومان گردش مالی برای شهرداری تهران دارد.

به گزارش گروه جامعه محمد فرجود در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که صبح امروز در سازمان فناوری شهرداری برگزار شد، ابزار‌هایی مانند کیوسک‌های هوشمند و سامانه «تهران من» را درگاه ارتباط شهرداری با شهروندان عنوان کرد.

وی درباره سرویس‌های سامانه «تهران من» گفت: در فاز دوم سرویس‌های حوزه شهرسازی را قرار دادیم، سرویس‌های دیگری از جمله پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، رزرو معاینه فنی خودرو و اطلاعات کیفیت هوا به زودی به این سامانه اضافه می‌شود.

به گفته فرجود؛ سامانه تهران من به ۱۰ سامانه ملی و ۸ سامانه اطلاعات شهرداری متصل است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، سامانه طرح ترافیک را یکی از سرویس‌های شهر هوشمند دانست و افزود: تمام زیرساخت‌های طرح ترافیک را تغییر دادیم و این کار با نگاه یکپارچه سازی ایجاد شد. رزرو معاینه فنی به صورت الکترونیکی انجام و توسط دوربین‌های مختلف کنترل می‌شود. این کار کمک زیادی به محیط هوشمند و کاهش آلودگی هوا می‌کند.

فرجود درباره سرویس مسیریاب به عنوان یکی دیگر از اقدام‌های شهرداری در راستای هوشمندسازی گفت: لایه مختلف اطلاعات شهری مانند محدوده طرح ترافیک و‌زوج و فرد به سرویس مسیریاب اضافه شده است. همچنین برای اولین بار حمل و نقل عمومی و اینکه مثلا اتوبوس چه زمانی به ایستگاه می‌رسد، افزوده شده است.

او سرویس پارک حاشیه‌ای را سرویسی مهم و از مطالبات شورای شهر عنوان کرد و توضیح داد: این سرویس در لیست پروژه‌های نقشه راهمان بود که از آن لیست یازده مورد را آغاز کردیم. پارک حاشیه‌ای از ابزار‌های مختلف استفاده می‌کند و کسانی که الان به عنوان پارکبان در سطح شهر هستند هیچ ارتباطی با شهرداری ندارند. چرا که مبنای پرداخت سرویس پارک حاشیه‌ای پرداخت الکترونیک در سامانه تهران من خواهد بود.

فرجود ادامه داد: محور دیگر مورد تاکید ما، شفافیت است که جزو دغدغه‌های کلیدی ما است، به طوری که در حوزه داده و شفافیت چند برنامه اجرا کردیم.


مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: در سایت شفاف پیش از این قرارداد‌های بالای یک میلیارد تومان منتشر می‌شد، اما حالا قرارداد‌های بالای ۲۵۰ میلیون تومان در دسترس است. در گام بعدی هم اطلاعات شهرسازی و پروانه‌های صادر شده در این سامانه دردسترس عموم شهروندان قرار می‌گیرد. همچنین کل فرایند معاملات و مناقصات رونمایی و شفاف سازی خواهد شد.

او با بیان اینکه در حوزه داده‌ها در حال حرکت به سمت شهردای داده محور هستیم، اظهار کرد: یک چالش در این رابطه وجود دارد که چقدر این داده‌ها قابل استفاده و استناد هستند؛ بنابراین داده‌ها باید یکسان شود، به همین دلیل ما استانداردسازی داده‌ها را آغاز کردیم. سامانه‌های زیادی در شهرداری وجود دارد که نیاز به پلتفرمی داریم که این داده‌ها را تجمیع کند و در اختیار ذینفعان قرار دهد.

فرجود با تاکید بر اینکه شهر هوشمند با حوزه پرداخت الکترونیک تنیده شده است، افزود: بحث پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی‌ها از طریق اپلیکیشن پرداخت در حال انجام و گسترش است. به طوری که تا پایان سال ابزار‌های جدیدی در درگاه‌های پرداخت پذیرش می‌شوند.

او درباره کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس هم توضیح داد: تراکنش‌های کارت بلیت‌ها در روز ۳.۵ میلیون تراکنش است که حدود ۱.۵ میلیارد تومان گردش مالی برای شهرداری تهران دارد.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به پیامک‌هایی که درخصوص طرح ترافیک برای مردم ارسال می‌شود، گفت: پردازش خودرو‌هایی که وارد طرح می‌شوند، معمولا تا ۱۰ روز طول می‌کشد؛ بنابراین پیامک‌هایی که مردم دریافت می‌کنند مربوط به چند روز پیش است. اما اگر مردم احساس می‌کنند پیامکی اشتباه است، درصورتی که واقعا پرداخت را انجام داده باشند، به هیچ وجه جریمه نخواهند شد.

به گفته او؛ تاخیر در به روزسانی جریمه‌ها و تراکنش‌ها در سامانه تهران من به این دلیل است که پلاک‌ها یکبار توسط روبات‌های هوشمند و در برخی موارد هم برخی پلاک‌ها به صورت چشمی خوانده میشود. به همین دلیل این بخش از سامانه اصلا نمی‌تواند به صورت آنلاین باشد؛ چرا که زمان پردازش‌ها یک تا دو هفته طول می‌کشد.

فرجود با بیان اینکه سامانه تهران من، سامانه پیچیده‌ای است که باید بهبود پیدا کند، درباره پارک حاشیه‌ای توضیح داد: ۱۵ هزار پارک حاشیه‌ای با کمک بخش خصوصی و به صورت پایلوت قرار است در منطقه ۲ تا آخر امسال ایجاد شود.

او هوشمندسازی در حوزه پسماند را سبب کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی هزینه در یک منطقه تهران دانست و گفت: در بخش دکل‌ها هم تجمیع و یکپارچه سازی کمک زیادی به کاهش هزینه‌ها و تعداد دکل‌ها در سطح شهر کرد. به طوری که از میان درخواست‌ها برای نصب دکل، ۳۰۰ درخواست کسر شد.

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند ۱۹ و ۲۰ آذر امسال در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور اعضای هیات دولت و مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر برگزار خواهد شد. مسیر حرکت به سمت شهر هوشمند، حکمروایی هوشمند، پایداری و زیست پذیری بخشی از مهم‌ترین محور‌های این همایش عنوان شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *