صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نگاهی به فرودگاه جدید استانبول/ فرودگاهی با ظرفیت جابجایی ۹۰ میلیون مسافر

۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۶۴۲۵۸
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
فاز اول فرودگاه جدید استانبول که در زمینی به مساحت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع و به مبلغ ۶ میلیارد یورو ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، فرودگاه سوم شهر استانبول به عنوان یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان طی مراسمی با حضور 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه، مقامات محلی و بیش از ۵۰ مقام خارجی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این فرودگاه، علاوه بر ظریف، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، رهبر بخش ترک نشین قبرس، رییسان جمهوری سودان، پاکستان، قرقیزستان، آلبانی، کوزوو و مولداوی و نخست وزیران بلغارستان، بوسنی و هرزه گوین، صربستان و وزیر امور خارجه گرجستان و جمهوری آذربایجان شرکت کرده اند.

فاز اول این فرودگاه که حدود ۱۰ هزار نفر به صورت ۲۴ ساعته در ساخت آن کار می‌کنند، ظرفیت جابجایی سالانه ۹۰ میلیون مسافر به ۳۵۰ مسیر و ارائه خدمات به ۲۵۰ شرکت هواپیمایی را خواهد داشت همچنین پارکینگ فرودگاه نیز با ظرفیت ۱۸ هزار اتومبیل، بزرگترین در نوع خود در اروپا خواهد بود.

تمامی فاز‌های این فرودگاه تا سال ۲۰۲۳ که بزرگترین پروژه فرودگاهی جهان که از صفر ساخته شده است، به اتمام خواهد رسید.

پس از انتقال کامل فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید استانبول تا آخر سال جاری روزانه حدود ۲ هزار هواپیما نشست و برخاست خواهند کرد و توانایی جابجایی روزانه ۲۰۰ میلیون نفر را دارد همچنین این فرودگاه پس از کامل شدن تمامی فاز‌ها دارای شش باند پروازی مستقل خواهد بود.

این فرودگاه همچنین به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی خود نخستین جایزه خود را در مسابقه سال ۲۰۱۵ معماری بین الملی شیکاگو که توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو با همکاری مرکز اروپایی معماری، هنر، طراحی و مطالعات شهری برگزار شد، دریافت کرد.

سقف ترمینال مرکزی این فرودگاه که با الگوبرداردی از سبک معماری معمار سنان در دوره عثمانی احداث خواهد شد، با داشتن مساحتی به اندازه یک میلیون و ۳۰۰ متر مربع بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی زیرسقف جهان خواهد شد.

در فرودگاه جدید استانبول که از بالاترین سطح امنیتی و جدیدترین فناوری‌ها برخوردار خواهد بود، برای اولین بار از سامانه رادار زمینی استفاده خواهد شد. در مجموع ۹ هزار دوربین هوشمند و ۸ دوربین حسگر حرکت در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌ها به کار رفته است.

زیرساخت‌های مربوط سامانه‌های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره یکی دیگر از امکانات پیشرفته فرودگاه جدید استانبول است

بهره برداری و مدیریت این فرودگاه به مدت ۲۵ سال به شرکتی به نام ایگا واگذار شده که این شرکت طی این مدت، ۲۶ میلیارد و ۱۴۰ میلیون یورو به عنوان حق اجاره به دولت ترکیه پرداخت خواهد کرد.

اولین پرواز خارجی این فرودگاه در اول نوامبر (۱۰ آبان) به بخش ترک نشین قبرس و در هشتم نوامبر (۱۷ آبان) به جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد و در پایان سال میلادی جاری، ارائه خدمات هوایی روزانه برای دو هزار پرواز آغاز خواهد شد.

۱۲۰ هزار تن به منظور خدمت رسانی در فرودگاه مشغول به کار خواهند شد و این فرودگاه یک پروژه دوستدار محیط زیست است، راه‌های مواصلاتی از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس به طور زمینی، دریایی و از طریق ریل راه آهن میسر خواهد بود.

تاکنون استانبول دو فرودگاه بین‌المللی اصلی داشت: یکی "آتاتورک"، برگرفته از نام مصطفی کمال پاشا، پایه گذار جمهوری لائیک ترکیه و دیگری "صبیحه گوکچن"، که نام دخترخوانده آتاتورک و اولین خلبان زن هواپیما‌های جنگنده دنیا است.
افتتاح این فرودگاه عظیم، مخالفانی هم دارد

طبق این گزارش منتقدان می‌گویند برای ساخت این فرودگاه حدود یک میلیون و هشتصد هزار درخت جا به جا شده است همچنین گزارش شده است که برخلاف وعده دولت، ۶۵۷ هزار درخت بدون آنکه به منطقه‌ای دیگر منتقل شود قطع شده است.

به گفته منتقدان، ساخت و ساز‌های مرتبط با این فرودگاه در مناطق تحت حفاظت منابع طبیعی بوده و به جنگل‌های اطراف استانبول آسیب زده است، پیش از این نیز افتتاح سومین پل استانبول بر روی تنگه بسفر و پیامد‌های زیست محیطی آن اعتراضاتی را به دنبال داشت.

اما پیامد‌های زیست محیطی این پروژه تنها موضوع چالش برانگیز در جریان تأسیس این فرودگاه نبود.

علاوه بر این در هفته‌های گذشته (اواخر سپتامبر) نیز اعتراضات کارگران فرودگاه با واکنش تند دولت مواجه شد، کارگران این فرودگاه نسبت به شرایط کاری و زندگی و همچنین دستمزد‌های کم و تعویق در پرداخت اعتراض داشتند.
اما در مقابل، دولت بلافاصله وارد عمل شد و نزدیک به ۶۰۰ کارگر را دستگیر کرد که همچنان ۲۸ تن از کارگران معترض در بازداشت به سر می‌برند، این اعترضات از سوی سندیکا‌های مستقل کارگری ترتیب داده شده بود.

آی جی ای، شرکت پیمانکار این پروژه اعلام کرده بود که در جریان ساخت این فرودگاه ۳۰ کارگر جان خود را از دست داده‌اند، اما سازمان ناظر بر سلامتی و امنیت کارگران شمار کارگرانی که بر اثر سوانح کاری در این پروژه جان باختند را ۳۸ تن اعلام کرده است.

سومین فرودگاه استانبول در حالی افتتاح می‌شود که تا پایان سال ۲۰۱۸ تنها ۶ پرواز در آن انجام خواهد شد، اما از آن پس بسیاری پرواز‌های دیگر خطوط هوایی مشهور دنیا به این فرودگاه منتقل خواهد شد.

دولت حاکم بر ترکیه پیش‌بینی می‌کند افتتاح این فرودگاه که در بیرون شهر قرار دارد، از بار ترافیک سنگین خودرو‌ها در این شهر می‌کاهد و به اشتغال‌زایی کمک می‌کند، همچنین خطوط هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاین) نیز که چندی پیش در جریان بحران اقتصادی بخشی از سهام آن به قطر واگذار شده بود، می‌تواند خود را توسعه دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *