صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بهروز افخمی: استخاره کردم و این فیلم را ساختم/ سجاد بابایی: دوست داشتم نقش علیرضا را بازی کنم و بتوانم اثری بگذارم

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۶۲۰۶۰۴
اولین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر امروز ۱۲ بهمن با حضور عماد حسینی کارگردان، بهروز افخمی تهیه‌کننده، سجاد بابایی و هدیه حسینی‌نژاد بازیگران فیلم سینمایی «استاد» و اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

خبرگزاری میزان - در ابتدای این نشست که محمدرضا مقدسیان اجرای آن را بر عهده داشت، بهروز افخمی گفت: اولین باراست که این فیلم را همراه مخاطبان دیدم و این که کسی از سالن بیرون نرفته نشانه خوبی است. انگار بیرون رفتن از سالن در نیمه فیلم مد است که خوشحالم در این فیلم اتفاقی نیفتاد.

وی در ادامه اشاره کرد: از نیمه ساخت این فیلم جانشین مجید رجبی معمار شدم که کمک کردن این فیلم اول ساخته شود.

در ادامه این نشست از عماد حسینی کارگردان این اثر درباره هدف ساخت این اثر سوال پرسیده شد و او در پاسخ گفت: : مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلمساز باید هدف را بگوید چرا که فیلمش این را می‌گوید. اما هدف فیلم مواجه قدرت است که می‌تواند هرکسی از هرجایگاهی با زنان باشد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که مسئله تجاوز در جوامع غربی رواج دارد و در سینمای جهان کم است اما چرا در سینمای ایران فراوانی دارد، گفت: فکر نمیکنم تعداد زیادی فیلم در این مورد ساخته شده باشد، ضمن اینکه در آن طرف هم فیلم‌های زیادی در این باره ساخته می‌شود.

وی درباره جانبداری شخصیت های فیلم تصریح کرد: شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده اند. قبول ندارم فیلم موضع گیری ندارد چرا که اینطور نیست.

شرمنده‌ام که متهمان تعرض در حراج هنری سال بعد قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می گذارند

کارگردان فیلم «استاد» در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: وقتی نگارش فیلمنامه شروع می‌شود ریشه هایی در جامعه دارد؛ همانطور که در جامعه ما در سال گذشته چندین مورد از این استادها رونمایی شد! خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار تو نیست. چیزی که من را وادار به ساخت این کار کرد این موضوع بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمنده‌ام که کسانی که با این اتهامات مواجه می‌شوند در حراج هنری سال بعد قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می گذارند.

وی درباره اینکه آیا فیلم به دنبال نقد جریان می تو بوده است یا نه بیان کرد: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم فیلم‌نامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ما سعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم.

وی همچنین درباره شباهت پیرینگ فیلم به فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی گفت: شباهتی با فروشنده نیست و این که تعرض سوژه اصلی فیلم است، دلیل بر شباهت آن نیست.

افخمی، تهیه کننده فیلم «استاد» درباره هزینه ساخت این فیلم تصریح کرد: مخارج فیلم کمتر از ۳ ونیم میلیارد ا‌ست اما همه گروه شریک شدند و دستمزد بسیار کمی گرفتند و درصد مالکیت فیلم را پرداخت کردند که ساخت فیلم ممکن شد.

کارگردان اثر درباره موضوع آن توضیح داد: فکر می کنم کمتر خانمی هست که با این موضوع رو به رو نشده باشد، در هر حیطه و شغلی و من هم موارد مشابهی را شنیده ام. به همین دلیل این کار را دوست داشتم؛ جایی که نمی دانی ضرر و منفعت در سکوت است یا در فریاد زدن.

افخمی در ادامه گفت: دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است و در ابتدا نمی خواستم به تولید این کار بپردازم و وقتی فهمیدم درباره جریان می تو است، خواستم که در پروژه حضور نداشته باشم چون‌ گفتم سوژه کهنه شده است‌ اما استخاره کردم خیلی خوب آمد و تصمیم گرفتم این موضوع را به کمدی بدل کنم تا صفحه ۷۰ خواندم دیدم فیلم‌نامه خوبی است و کمدی هم نمی‌شود. دوباره استخاره کردم و خیلی خوب آمد و گفتم نمی دانم چرا این کار را می کنم اما کردم. بعدا یکی از دوستانمان که در ارگانی فیلنامه را رد کرده بود گفت که خوب نیست و گفتم می خواهی دوباره استخاره کنم و برای بار سوم خوب آمد. بر همین اساس بدون کمک هیچ ارگان دولتی و نیمه دولتی و خصوصی کار را تمام کردیم.

«استاد» با «مرگ دوشیزه» مرتبط نیست

افخمی درباره اینکه آیا فیلم اقتباس شتابزده از مرگ دوشیزه است، توضیح داد: نه این فیلم مرتبط با آن نیست چرا که مرگ دوشیزه از بدترین فیلم‌های پولانسکی است، او هر وقت می‌رود سمت سیاست بی‌ربط حرف می‌زند. اواخر عمر از هیچکاک سوال می‌شود به فیلمسازان جوان چه توصیه ای میکنید، می‌گوید زنان را به اندازه کافی شکنجه نمی‌کنند و باید زنان را شکنجه کرد و کشت. زنی که شکنجه نمی‌شود فیلم را باشکست مواجه می‌کند. در دوشیزه و مرگ زنی شکنجه می‌شود. بر اساس فرمول هیچکاک این سوالی که مطرح شد در فیلم ما برعکس است.

آنارشی شخصیت علیرضا را دوست داشتم

در ادامه نشست سجاد بابایی از بازیگران فیلم استاد ضمن همدردی با مردم و تاسف به دلیل زلزله خوی به پاسخ پرسش خبرنگاران پرداخت.

حسینی در پاسخ به این نقد که فیلم برخوردی از روی خشم داشت و راه حلی ارائه نمی داد. گفت: وظیفه فیلمساز ارائه راهکار نیست بلکه بازنمایی درست اتفاقات است تا به کسانی که راهکار می‌دهند کمک کنند.

کارگردان اثر در رابطه با اینکه آیا ابهام تجاوز تا انتهای فیلم تقلیل موضوع است یا خیر تصریح کرد: تقلیل به چه چیز؟ نه این راهکار ادامه دادن موضوع است که در فیلم ما با تحقیر شخصیت اصلی داستان حرف اصلی خودش را می‌زند این که در انتها مطمئن می‌شوید تقلیل نیست.

سجاد بابایی درباره اینکه دغدغه خودش برای حضور در این فیلم چه بوده است گفت: این یک سوالی کلی است؛ اما بیشترین چیزی که در این کاراکتر مشهود است عصبی بودن آن است همراه با تصمیمات درست و غلط. شخصیت من در فیلم از قاعده‌ای رفتار معمول خروج می کند و درگیر تصمیم لحظه ای می شود. نمی توانم بگویم کارش درست است یا غلط اما آنارشی شخصیت او را دوست داشتم. دوست داشتم که این نقش را بازی کنم و بتوانم اثری بگذارم شاید بخشی از این فیلم بتواند آگاهی بخشی باشد. این فیلم مجرای ارتباطی محدودی ندارد که انتقاد اجتماعی کند.

حسینی نژاد بازیگر فیلم گفت: من فیلم را برای دومین بار دیدم و به عنوان یک زن و مخاطب بیرونی آینده نگر نیستم اما به نظرم ۸۰ درصد اثرگذار است.

افخمی در پایان درباره احتمال کاندید شدن فیلم گفت: از عکس‌العمل مخاطبان که در دو سالن نمایش امروز دیدیم مشخص بود که فیلم خوب است. اینکه جایزه بگیرد یا نه مهم نیست چرا که با یک رای تغییر می کند اما کاندیدا شدن مهم است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *