لندن قطب لابیگری و کمپین تأثیر رسانهای عربستان؛ پرداخت میلیونها پوند به شرکتهای رسانهای انگلیس برای ارائه وجههای خوب از آل سعود
به گزارش گروه بینالملل ، تحقیقات روزنامه گاردین نشان میدهد که در سالهای اخیر لندن به قطب روابط عمومی عربستان سعودی و کمپینهای تأثیر رسانهای ریاض تبدیل شده و شرکتهای انگلیس در ازای تلاش برای بهبود وجهه پادشاهی آل سعود میلیونها پوند از این کشور دریافت کردهاند.
گاردین مینویسد: شهرت عربستان سعودی که همواره به دلیل گزارشهای متعدد درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور و همچنین نقش آن در جنگ یمن موضوع مورد بحث بوده طی دو هفته اخیر و در پی ناپدید شدن «جمال خاشقجی» با چالشهای بسیار زیادتری مواجه شده است.
در ادامه این گزارش میگوید: تحقیقات گاردین درباره این موضوع که چگونه لندن طی سالیان اخیر به مرکز تلاشهای لابیگرانه برای بهبود وجهه عربستان تبدیل شده است به نتایج زیر ختم میشود؛
مؤسسه روابط عمومی فرویدز که پیش از این با عربستان سعودی کار میکرده اکنون خود را از این کشور جدا کرده است.
نگرانیهای جدیدی درباره این مطلب وجود دارند که «ایندیپندنت» در حال ایجاد همکاری با یک ناشر سعودی است که روابط بسیار نزدیکی با مقامات دولتی عربستان سعودی دارد.
اداره ناشران آنلاین «وایس» لندن پیش از این بر روی مجموعهای از فیلمها در راستای ارتقای وجهه عربستان کار میکرده است.
یک شرکت انتشاراتی سعودی که در حال امضای توافق همکاری با شرکتهای رسانهای غربی است به مؤسسه «تغییر جهانی» متعلق به «تونی بلر» در ازای مشاورههای این مؤسسه به عربستان سعودی انتقاد داده شده است.
شرکتی که کارکنان آن عمدتا از پرسنل سابق شرکت روابط عمومی «بل پوتینگر» هستند توصیههایی در زمینه راهبردهای ارتباطات به عربستان سعودی ارائه کرده است.
این نشریه انگلیسی در ادامه میافزاید: اگرچه برخی از شرکتهای رسانهای انگلیس روابط طولانی با عربستان سعودی داشتهاند، اما از زمان انتصاب «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد عربستان سعودی در ژوئن سال ۲۰۱۷، بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی و روابط عمومی به سمت عربستان سعودی هجوم بردهاند. تلاشهای محمد بن سلمان برای بهبود وجهه عربستان در جهان اخیرا و با ناپدید شدن جمال خاشقجی از بین رفت.
در بخش دیگری از گزارش گاردین آمده است: آنها (شرکتهای انگلیس) شامل شرکت روابط عمومی «کانسولوم» است که کارکنان آن عمدتا متشکل از پرسنل سابق «بل پوتینگر» هستند و بر روی برنامههای ارتباطاتی عربستان سعودی کار میکرده است.
این نشریه انگلیسی در ادامه مینویسد: فرویدز، شرکت که بنیانگذار آن «متیو فروید» بوده در برنامه «چشمانداز ۲۰۳۰» محمد بن سلمان برای عربستان پشتیبانی روابط عمومی ارائه میداده است. این شرکت میگوید که در حال حاضر با عربستان سعودی همکاری نمیکند.
گاردین به نقل از منابع خود مینویسد: «گروه سیتی» که مؤسس آن «لیندون کورزبی»، استراتژیست انتخاباتی محافظهکاران بوده، مقالاتی را ترویج میداده که از سوی «خالد الحیل»، رئیس اپوزیسیون قطری، برای انتشاراتیهای انگلیس تهیه میشده است. این شرکت به درخواستهای متعدد برای اظهار نظر درباره این موضوع که آیا برای خالد الحیل کار میکرده و یا اینکه تماسهایی با عربستان سعودی و متحدان منطقهای آن داشته یا خیر پاسخی نداده است.
در ادامه این گزارش آمده است: دیگر شرکتهای روابط عمومی که روابط آنها با عربستان سعودی طی ماههای اخیر تأیید شده شامل «پیجفیلد گلوبال کاونسل»، «میلتاون پارتنرز» و «کِکِست سیانان» هستند. شرکت تبلیغاتی «ویپیپی» نیز از پاسخ دادن به این سؤال که آیا درباره وضعیت کنونی منطقه نگران است و اینکه آیا با عربستان سعودی تماس داشته یا خیر خودداری کرده است.
در این گزارش درباره همکاری دیگر شرکتهای انگلیسی با عربستان آمده است: یک ویدئو از سوی «وایس» به عنوان بخشی از توافق ترویج توریسم در عربستان سعودی تولید شده است که این ویدئو درباره فستیوال شتر در کانال «یوتیوب» وایس میلیونها بازدید داشته است. «اسآرامجی» نیز در انگلیس اغلب به عنوان ابزاری برای قدرت نرمافزاری عربستان شناخته میشود.
گاردین در ادامه افزود: تلگراف به عنوان یک روزنامه مطرح انگلیسی از پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره گمانهزنیها مبنی بر احتمال واگذاری آن به یک خریدار سعودی خودداری کرده و یکی از مقامات تلگراف موضوع فروش امتیاز این روزنامه را تکذیب کرده است.
گاردین در پایان گزارش خود مینویسد: تلاشهای عربستان سعودی (در بهبود وجهه جهانی خود) به «وست مینیستر» نیز گسترش یافته و دهها نفر از قانونگذاران از هر دو حزب محافظهکار و کارگر طی سه سال اخیر سفرهای رایگان به عربستان سعودی دریافت کردهاند. یک سفر معمولی به عربستان از انگلیس با درنظرگیری تمام هزینههای آن بیش از ۸ هزار دلار است و هزینه این سفرها برای عربستان ۲۰۰ هزار پوند بوده است. علاوه بر این عربستان سعودی به دلیل فرستادن بستههایی برای وزرا و نمایندگان پارلمانی انگلیس که دوستان عربستان به شمار میروند مشهور است.