صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رشد ۲۵ درصدی حق بیمه‌های تولیدی بازار/ افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی با فرهنگسازی

۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۲
کد خبر: ۴۶۰۴۹۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲۵.۴ درصد افزایش نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته به حدود ۱۸۳.۳ هزارمیلیارد ریال رسیده است.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی گفت: حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲۵.۴ درصد افزایش نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته به حدود ۱۸۳.۳ هزارمیلیارد ریال رسیده که نکته قابل توجه و مثبت آن این است که تنها ۳۲ درصد حق بیمه‌های تولیدی توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شده و بقیه آن سهم شرکت‌های بیمه خصوصی است. بر این اساس، ما تلاش می‌کنیم که سهم شرکت‌های خصوصی رشد بیشتری پیدا کند، چون به خصوصی سازی و جذب سهامداران بخش خصوصی اعتقاد داریم.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: شرکت‌های بیمه خصوصی باید با قدرت بیشتری در بازار حضور پیدا کنند و ریسک‌ها را در اختیار بگیرند و پوشش لازم را انجام بدهند. به هر حال با توجه به توانگری مالی شرکت‌ها این سهم بازار تقسیم می‌شود. در شش ماه نخست سال تنها سهم ۸ شرکت بیمه در مجموع بیش از سه چهارم (۷۶.۶ درصد) از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۳.۳ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۱۹ شرکت بیمه دیگر تولید شده وتعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با ۸.۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ بر ۳۰.۱ میلیون فقره بود؛ بنابراین شرکت‌های بیمه خصوصی باید تلاش خود را بیشتر کنند و با افزایش سرمایه و ذخیره گیری مناسب به نقش آفرینی اساسی تری در بازار این صنعت فکر کنند.

وی تصریح کرد: از این میزان ۳۶.۳ درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص دارد و۲۰.۹ درصد از حق بیمه‌های تولیدی مرتبط با بیمه درمان است وسهم بیمه زندگی نیز به ۱۴.۸ درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. قطعا این میزان برای ما چندان قابل قبول نیست و باید تحولی اساسی در این حوزه صورت بگیرد.

سلیمانی گفت: در این میان فرهنگسازی و آموزش را راهکار اصلی افزایش ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در جامعه می‌دانم و اگر همگان با ظرفیت‌ها و مزایای بیمه نامه‌های زندگی آشنا شوند در سطح رفاه و امنیت خاطر جامعه تحولات بزرگی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ماموریت اصلی صنعت بیمه، پرداخت خسارات وارده بر بیمه گذاران است که خوشبختانه با جدیت و سرعت قابل قبولی در حال انجام است؛ این در حالی است که شرکت‌های بیمه در این بازه زمانی در حدود ۱۰۸.۷ هزارمیلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۶ ماهه اول سال قبل، معادل ۲۳.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. ۶۶.۶ درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد که جایگاه ویژه و اهمیت شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه نزدیک ۲۶ میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱.۲ درصد افزایش داشته که از این میزان۳۶.۹ درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد،۳۶.۹ درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت و سهم بیمه زندگی هم به۸.۹ درصد از خسارت‌های پرداختی در بازار بیمه رسید.

وی افزود: مطابق تعاریف بیمه‌ای نسبت خسارت عبارت از حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، هزینه کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی دخالت داده نمی‌شود. به همین خاطر بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از حیث "نسبت خسارت" در این مدت نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آن‌ها را مشخص کند و فعالیت واقعی صنعت بیمه را نشان بدهد چرا که با گذشت تنها ۶ ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه‌های مربوط به برخی از بیمه نامه‌های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد.

به گفته سلیمانی، نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت ۵۹.۳ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ واحد کاهش نشان داد؛ پس از شرکت‌های یادشده، نسبت خسارت شرکت بیمه آسماری با ۵۹.۲درصد در سطح بازار بیمه (با ۵۹.۳درصد) و نسبت خسارت سایر شرکت‌های بیمه به مراتب پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بوده است.

وی اظهار کرد: دو رشته بیمه اعتبار و درمان (به ترتیب با ۱۷۹.۷ و ۱۰۴.۹ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از آن، نسبت خسارت بیمه شخص ثالث و مازاد با ۶۰.۳ درصد، کمی نزدیک به سطح بازار بیمه (با ۵۹.۳درصد) بوده و نسبت خسارت سایر رشته‌های بیمه به مراتب پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بوده است.

سلیمانی گفت: تحرک بیشتر در صنعت بیمه یک ضرورت آشکار است و تمامی صاحبنظران، فعالان و مدیران و شبکه فروش باید با تلاش بیشتر و تکیه بر ابتکار و نوآوری به تقویت بازار صنعت بیمه کمک کنند. با برنامه‌هایی که به طور جدی دنبال می‌کنیم و امیدوارم در دوره زمانی بعدی جهش قابل توجهی در عملکرد صنعت بیمه صورت بگیرد و چتر آرامش و امنیت بیمه‌ای در کشور گسترده‌تر شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *